همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تولید گلوله های ویژه باروری ابرها با همکاری دانشگاه شیراز


تولید گلوله های ویژه باروری ابرها در ایران با همکاری دانشگاه شیراز 

تاریخ - 24/12/1388 



براساس تفاهم نامه ای با دانشگاه شیراز و صنایع دفاع کشور، قرار است تولید تیروپاترون (گلوله های یدید نقره و مواد افزاینده ای که به ابرها شلیک می شوند) در داخل کشور انجام شود.

 مهندس "محمدمهدی جوادیان زاده"مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان آنکه این گلوله ها هم اکنون از روسیه وارد می شود،اظهار داشت: در تمام کشور های جهان برای بارورسازی سرد ابرها از این گلوله های یدید نقره استفاده می کنند. 

به گفته وی، برای انجام عملیات بارورسازی در هر شلیک چهار گلوله آزاد می شود و شلیک ها حداکثر 384 گلوله را شامل می شود که بستگی به شرایط جوی دارد. 

جوادیان زاده همچنین در خصوص همکاری با کشورهای دیگر در زمینه باروری ابرها، گفت: در زمان حاضر یک تفاهم مشترک بین ایران و سوریه که قدمت بارور سازی ابرها در این کشور به 9 سال قبل برمی گردد، در حال بررسی است. 

وی افزود: عمان نیز علاقمند به استفاده از تجربه های ایران در زمینه بارورسازی است و قرار بر این است که در سفری به عمان امکان اجرای عملیات باروری ابرها در این کشور بررسی شود. 

جوادیان زاده اظهار داشت: براساس مکاتبه صورت گرفته بین مرکز ملی باروری ابرها و مرکز هواشناسی کشور قرار است پنج دستگاه رادار هواشناسی با نرم افزاری که به زودی از کشور آلمان خریداری خواهد شد، به شبکه مرکز ملی باروری ابرها وصل و غرب و شمال و جنوب کشور زیرپوشش آن قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: وجود رادار در مناطق زیرپوشش باعث می شود که عملیات سالم، بدون ریسک و با بازده بالا انجام شود. 

وی افزود: مرکز ملی باروری ابرها هم اکنون سه رادار فعال دارد که این رادارها در کوهپایه اصفهان، شهر بابک کرمان و ده شیر یزد قرار گرفته است و مناطق وسیعی از استان های کرمان، یزد و فارس را زیر پوشش قرار می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد