همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

گلایه‌های وزیر اسبق آموزش و پرورش به آزمون استخدامی در این وزارت

گلایه‌های وزیر اسبق آموزش و پرورش به آزمون استخدامی در این وزارتخانه

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه از زمانی که نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش حاکم شد به جای جذب نیرو از طریق تربیت معلم، از دانش‌آموخته دانشگاه‌ها استفاده می‌شد، گفت: با قطع شدن جذب معلم از طریق تربیت معلم، استخدام معلمان به صورت انفعالی و رابطه‌ای درآمد.
محمود فرشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش احتیاج به نیرویی دارد که برای کار مقدس معلمی تربیت شده باشد و تربیت معلمان شامل بعد اعتقادی و علمی می‌شود.
وی با بیان اینکه رکن مهم در امور تعلیم و تربیت، تقویت ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی در دانش‌آموزان است، ادامه داد: بنابراین نیروهایی باید جذب آموزش و پرورش شوند که در زمینه تعلیم و تربیت معتقد به ارزش‌های دینی و اخلاقی باشند.
فرشیدی گفت: دومین محور آموزش معلم، تخصص است و معلم باید با کسب آموزش‌های لازم در زمینه روش تدریس و روانشناسی دانش‌آموزان، توان انتقال دانش‌ را به دانش‌آموزان داشته باشد.
وی با بیان اینکه هر فرد به دلیل داشتن تخصص الزاماً در تعلیم و تربیت موفق نیست، افزود: ممکن است فردی در یک رشته علمی دارای بالاترین درجه علمی باشد اما شاید نتواند مفاهیم پایه‌ای آن رشته را به کودکان منتقل کند چون هر چه دانش‌آموزان در سطوح پایین‌تر مشغول تحصیل باشند هم‌آهنگ شدن و هم‌زبان شدن با دانش‌آموزان سخت‌تر است.
*معلمی شغل پیچیده است
فرشیدی با بیان اینکه معلمی شغل بسیار پیچیده‌ای است، افزود: معلم با انسان که پیچیده‌ترین مخلوق خداوند است سرو کار دارد پس باید با فراگیری آموزش شیوه‌های مختلف تدریس زیر نظر اساتید مجرب، آموزشی آمادگی لازم را از نظر اخلاقی و تخصصی جهت حضور در کلاس کسب کند.
وی همچنین ادامه داد: نظام آموزش کنونی نظامی نیست که به تربیت بپردازد بلکه فقط علم آموزش می‌دهد.
*آموزش و پرورش باید معلمان مورد نیاز خود را تربیت کند
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش مانند وزارتخانه بهداشت درمان و آموزش پزشکی که به تربیت نیروهای مورد نیاز خود می‌پردازد باید متناسب با تقاضاهایی که دارد به تربیت نیرو بپردازد.
فرشیدی با بیان اینکه اساس تحول در کشور، تحول در تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش باید با راهکاری به جذب افرادی در آموزش و پرورش بپردازد که نخست به کار تعلیم و تربیت عشق داشته باشند و دوم باید آموزش لازم به فرد بدهد تا به عنوان معلم صلاحیت علمی و اخلاقی را کسب کرده و شناخت لازم از سنین مختلف دانش‌آموزی و نیازهای آنان کسب کند.
*معلم مسئول ارتقای علمی و اخلاقی دانش‌آموزان است
وی خاطرنشان کرد: تربیت 30 دانش‌آموز در طول سال و آموزش آنها کار سخت و حوصله‌بری است و معلم باید علاوه بر‌ آموزش علمی، آنها را از نظر اخلاقی ارتقاء دهد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با توجه به مسائل مطرح شده در بالا وزارت آموزش و پرورش باید دانشگاهی تحت عنوان تربیت معلم ایجاد کند و بعد با استعدادترین افراد را جذب کند.
وی اظهار داشت: در گذشته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و بیش از 100 مرکز تربیت معلم وجود داشت که به تربیت معلم می‌پرداخت متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل نگاه غیر آموزشی و اقتصادی در مدیریت کلان به آموزش و پرورش، به جای اینکه از دانشجویان مراکز تربیت معلم در آموزش و پرورش استفاده شود، از دانش‌آموخته دانشگاه‌ها استفاده می‌شد که در نهایت این نگاه به آموزش و پرورش صدمه می‌زند.
فرشیدی ادامه داد: در مراکز تربیت معلم، معلمان را از 18سالگی جذب می‌کردند و طی دو سال به صورت شبانه‌روزی آموزش می‌دادند و این افراد صلاحیت اخلاقی و علمی پیدا می‌کردند، این در حالی است که بعد از چهار سال سراغ افراد رفتن خیلی دیر است.
وی گفت: با قطع شدن جذب معلم از طریق تربیت معلم، استخدام معلمان به صورت انفعالی و رابطه‌ای درآمد به همین دلیل افراد به صورت حق‌التدریس وارد آموزش و پرورش شدند و بعد احساس حق کردند و از طریق فشار به نیروی مقننه و تصویب قانون، استخدام ‌شدند.
* آموزش و پرورش در جذب معلمان حق التدریسی حق انتخاب ندارد
فرشیدی افزود: در این طریق جذب نیرو، وزارت آموزش و پرورش حق انتخاب نداشت و مجلس در هر دوره‌ای وزارتخانه آموزش و پرورش را مجبور به استخدام معلمان می‌کرد و اگر معلمان از طریق تربیت معلم جذب می‌شدند، اولویت استخدام با حق‌التدریس‌ها بود که این مسئله ادامه دارد.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش باید با تأسیس دانشگاهی، جوانان با استعداد را جذب کند و چهار سال تحت آموزش قرار دهد و بعد دوره‌های کار آموزی برگزار کند تا آنچه را در دانشگاه خواندند در عمل مشاهده کرده و در آن صورت این وزارتخانه جرأت کند دانش‌آموزان که سرمایه‌های مملکت به شمار می‌رود را به دست آنها بسپارد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوران وزارتم مجوز تأسیس دانشگاه تربیت معلم تحت عنوان پیامبر اعظم(ص) از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گرفته شد، ادامه داد:‌ مقرر شده بود تمام مراکز و دانشکده‌های تربیت معلم آموزش و پرورش تحت نام دانشگاه پیامبر اعظم (ص) فعالیت کنند.
فرشیدی افزود: در این طرح، دانشگاه پیامبر اعظم (ص) یک دانشگاه مرکزی است و مابقی مراکز تربیت معلم، واحدهای دانشگاه پیامبر اعظم (ص) خواهند بود.
وی با بیان اینکه با شروع به کار دانشگاه پیامبر اعظم (ص) تربیت معلم جان می‌گرفت، خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه هیئت امنای دانشگاه مشخص شدند مجلس نیز دو سال پیگیر بود اما به هر دلیلی که شفاف و روشن نیست، استخدام در آموزش و پرورش از طریق تربیت معلم صورت نمی‌گیرد و با روش‌های استخدام حق‌التدریسی و نیروهای جدید استخدام صورت می‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد