همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

رویدادهای قرآنی اخیر


  

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از نخستین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد طی احکام جداگانه‌ای، اعضای این شورا را معرفی کرد.
براساس این گزارش، علی‌اصغر کاراندیش، لاله افتخاری، علی مرادخانی، سیدعباس صالحی، حجت‌الله ایوبی، حسین انتظامی، ابوذر ابراهیمی ترکمانی، حسین نوش‌آبادی، حسن نجفی سولاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، عباس سلیمی، محمدعلی مهدوی‌راد، برزین ضرغامی، محمدرضا داوودآبادی فراهانی، سیدمهدی قره‌شیخ‌لو، سیدضیاء هاشمی، محمدحسین صوفی، قادر آشنا، امیر اشراقی، اصغر امیرنیا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی پردانه، محمدعلی خسروی، مصطفی عباسی‌مقدم و محمدمهدی عزیززاده به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن معرفی شدند.

انتصاب دبیر اجرایی دهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی
انتصاب «بیژن عباسی‌خزایی» به عنوان دبیر اجرایی دهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی از دیگر رویدادهای قرآنی نخستین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که این انتصاب از سوی حمیدرضا میرزایی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شد.
بنابراین گزارش، جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی، امسال در سه سطح دانشجویان، مدرسان و کارکنان برگزار می‌شود که سطح دانشجویان در شش بخش شفاهی، کتبی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری و سطح مدرسان و کارکنان در سه بخش شفاهی، کتبی و پژوهشی در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود.

معرفی دانشجویان برتر مسابقات قرآن کریم و جشنواره حدیث دانشگاه‌های افسری ارتش
مراسم تجلیل از دانشجویان برتر مسابقات قرآن کریم و جشنواره حدیث دانشگاه‌های افسری ارتش در سال 92 روز یکشنبه، 31 فروردین‌ما برگزار شد که در این مراسم از دانشجویان برتر تجلیل به عمل آمد.
همچنین، طی هفته جاری علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بازدید کرد که در این بازدید، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی و مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج طی احکام جداگانه‌ای منصوب شدند.
بر اساس این گزارش، «قادر آشنا» که پیش از این مسئولیت‌هایی مانند مدیرکل هنرهای نمایشی معاونت امور هنری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگلویه و بویر احمد را برعهده داشته است، به سمت «مدیر کل ارتباطات و هماهنگی» معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد منصوب کرد.
طی حکم دیگری، علی جنتی، «اصغر امیرنیا» را به سمت «مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج» منصوب کرد؛ وی پیش از این در مسئولیت‌هایی مانند مشاور عالی و مدیرکل هنرهای تجسمی معاونت امور هنری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی – هنری رودکی، مشاور وزیر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران را بر عهده داشت.

واگذاری مسئولیت بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری، واگذاری مسئولیت بخش بین‌الملل بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود که براین اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با ابوذر ابراهیمی ترکمانی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار کرد؛ در این دیدار دو طرف توافق کردند که در قالب تفاهم‌نامه‌ای علاوه بر انجام فعالیت‌های بخش بین‌الملل بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نسبت به انجام فعالیت‌های قرآنی در داخل و خارج از کشور همکاری کنند.
پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در مسابقات قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که مرضیه اشکرف، مسئول دبیرخانه دائم جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به پایان یافتن ثبت‌نام مسابقات قرآن و عترت این دانشگاه، گفت: در این دوره از مسابقات نزدیک به 21 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در نهمین دوره طرح ارزیابی حافظان قرآن

مهلت ثبت‌نام در نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن نیز تا 31 فروردین‌ماه تمدید شده بود که در مجموع هفت هزار و 366 حافظ قرآن در رشته‌های حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و حفظ پنج جزء قرآن ثبت‌نام کردند.
براین اساس، یوسف افراش، معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن با بیان اینکه ثبت‌نام در نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن انجام شد، گفت: در رشته حفظ کل، دو هزار و 649 نفر، در رشته حفظ 20 جزء، هزار و دو نفر؛ در رشته حفظ 10 جزء، دو هزار و 370 نفر و در رشته حفظ پنج جزء هزار و 345 نفر ثبت‌نام کرده‌اند؛ البته ثبت‌نام در رشته حفظ پنج جزء جنبه تشویقی دارد تا شرکت‌کنندگان با شرکت در آزمون‌های مرحله اول طرح بتوانند خود را برای سال‌های آینده آماده کنند.
همچنین، طی هفته جاری، مهلت ثبت‌نام در دهمین دوره جشنواره قرآنی دانشگاه جامع علمی کاربردی که تا اول اردیبهشت‌ماه اعلام شده بود تا 20 اردیبهشت‌ماه تمدید شد؛ با توجه به تمدید مهلت ثبت‌نام، مرحله استانی بخش شفاهی این جشنواره، در دهه سوم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، همچنین مهلت ارسال فایل آثار هنری، ادبی و پژوهشی نیز تا 31 خردادماه است و بخش کتبی جشنواره نیز به صورت اینترنتی، چهارم خردادماه 93 برگزار می‌شود.

برگزاری سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج قرآنی
برگزاری سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج قرآنی نیز از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که این نشست، سه‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد؛ در این نشست پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیسیون، تصمیمات گرفته شده به تصویب اعضای کمیسیون رسید.
تشکیل منظم جلسات در دفتر وزیر با حضور رئیس و اعضای کمیسیون، تعیین تقویم کاری جلسات کمیسیون جهت تشکیل در هر ماه، تعیین تکلیف کارگروه‌ها، تنظیم سند کاری برای هر کارگروه، الزام کارگروه‌ها به تنظیم گزارش عملکرد از فعالیت‌ها و انعکاس آن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ارائه گزارش اقدامات انجام شده در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و حضور موثر در همه کارگروه‌ها در نمایشگاه‌ها بین‌المللی قرآن کریم و انعکاس فعالیت‌های انجام شده از جمله مصوبات سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج قرآنی بود.

درگذشت «سیدمحمد موسوی‌بلده»، پدر دو استاد برجسته قرآنی کشور
بنابراین گزارش، درگذشت «سیدمحمد موسوی‌بلده» پدر «سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده» دو استاد برجسته قرآنی کشور نیز از اتفاقات ناگوار هفته جاری برای جامعه قرآنی بود که مراسم تشییع پیکر مرحوم «سیدمحمد موسوی‌بلده» صبح روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه از مسجد آیت‌الله کاشانی واقع در خیابان پامنار به سمت بهشت زهرا(س) برگزار شد.
مراسم تشییع پیکر مرحوم «سیدمحمد موسوی‌بلده» با حضور جمع کثیری از فعالان جامعه قرآنی برگزار شد؛ بر اساس گفته بسیاری از حاضران در این مراسم یکی از بارزترین ویژگی‌های شخصیتی مرحوم «سیدمحمد موسوی‌بلده» خلق و خوی آرام وی بود، به گونه‌ا‌ی که هیچ کسی چهره عصبانی وی را به یاد نداشته است، وی در پرورش و تربیت اسلامی فرزندان خود نهایت تلاش و دقت را داشت و ثمره این تلاش تربیت فرزندانی همچون «سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده» که از اساتید قرآنی کشور هستند، بوده است.
از دیگر رویدادهای مهم قرآنی هفته که در طول هفته خبرهای متعددی درباره آن منعکس شد، برگزاری نشست دوسالانه سازمان دارالقرآن الکریم است که مراسم افتتاحیه این نشست عصر روز جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور کارشناسان قرآنی و مدیران دارالقرآن‌های استان‌ها در سالن وصال مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار می‌شود.

افتتاحیه نشست دوسالانه سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود
در افتتاحیه نشست دوسالانه سازمان دارالقرآن الکریم که از ساعت 20:30 تا 22 روز جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران اصلی برنامه حضور خواهد داشت؛ همچنین مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم و معاونان و مدیران این سازمان نیز از دیگر مسئولان حاضر در نشست دوسالانه سازمان دارالقرآن الکریم خواهند بود.
نشست دوسالانه سازمان دارالقرآن الکریم، طی روزهای شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه و یکشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار می‌شود؛ در این نشست دو روزه که حدود 250 نفر از کارشناسان قرآنی و مدیران دارالقرآن‌های استان‌ها در آن حضور خواهند داشت، برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم توسط مدیران این سازمان برای کارشناسان قرآنی حاضر تبیین و تشریح می‌شود.
همچنین در این نشست دوروزه، بحث برنامه‌های سال 93 به منظور توجیه مدیران و کارشناسان قرآنی مطرح می‌شود و پاسخ‌گویی به سوالات و ابهامات درباره برنامه‌های قرآنی سال جدید از دیگر برنامه‌های این گردهمایی خواهد بود؛ در این گردهمایی نقاط قوت و ضعف برنامه‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم در سال گذشته نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
برگزاری محفل انس با قرآن در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) پایان‌بخش رویدادهای قرآنی هفته جاری است که این محفل انس با قرآن، جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه پس از نماز مغرب و عشاء با حضور «عبدالوحید جعفرزاده» و «محسن قاسمی» از قاریان ممتاز برگزار خواهد شد.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد