همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مسافرخانه مقدم می تواند کافه نادری بروجرد باشد


  

شهر سبز- کافه و هتل نادری نام یکی از کافه‌های قدیمی تهران است. کافه نادری در شرق پل حافظ در خیابان نادری (جمهوری فعلی) واقع شده‌است و هتلی بر روی آن قرار دارد.cafenaderi1.jpg در سال ۱۳۰۶ مهاجر ارمنی با نام خاچیک مادیکیانس این کافه را دایر کرد. این کافه سال‌ها پاتوق شاعران، نویسندگان و روشنفکران بوده‌است.
 
در معرفی‌نامه‌ای از این کافه که امروزه در کنار در ورودی آن قرار داده شده آمده‌است که غذاهای فرنگی مانند بیف استروگانف و بیفتک و همچنین کافه گلاسه، شاتو بریان، بستنی‌های فرنگی، قهوه ترک و فرانسه برای اولین بار در این کافه به ایرانیان عرضه شد. مادیکیانس، درست ۸۴ سال پیش هتلی بنا کرد که امروز، کافه آن، کلیشه‌ای‌ترین نوستالوژی پاتوق نشین‌های شهر تهران است.


امروزه کافه نادری تهران همانند خیابان لاله زار به یکی از نمادهای تاریخی شهر تهران تبدیل شده که همچنان سرزنده و فعال است. کافه نادری در دوره های مختلف میزبان هنرمندان شاعران و نویسندگان سرشناس و دوستداران هنر بوده است و هنوز نیز پاتوق اهل ذوق است.

مسافرخانه مقدم بروجرد نیز قدیمی ترین مرکز اسکان مسافران در استان لرستان است که تا چندسال پیش فعال بود. این مسافرخانه در میدان شهدای بروجرد و در کنار سینما آزادی قرار گرفته است و دارای یک رستوران و کافی شاپ در حاشیه میدان، یک حیاط و یک ساختمان دو طبقه به عنوان مسافرخانه است.
 
1.jpg 

متاسفانه چنانچه در تصویر بالا نیز نمایان است این مسافرخانه سنتی به مکانی متروکه تبدیل شده که در حال تخریب است و از سوی دیگر در حاشیه خیابان آیت الله کاشانی نیز ساخت و سازهای متعددی صورت گرفته که هتل مقدم را تهدید می کند.

با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی و هنری و نیز پذیرایی در بروجرد و از سوی دیگر به دلیل قدمت این هتل و مجاورت آن با سینمای مخروبه آزادی این فرصت ناب وجود دارد تا یک مجتمع فرهنگی هنری همراه با امکانات پذیرایی و اقامت در این محل ایجاد شود. به عبارت دیگر مجموعه هتل مقدم و سینما آزادی می تواند با عنوان گذر فرهنگ و هنر بروجرد و یا هر عنوان دیگری احیا شود. در این مجموعه می توان سالن نمایش فیلم و تئاتر و موسیقی (سینما آزادی)، رستوران، کافی شاپ، کتابخانه ، کلاسهای آموزشی و حتی مجددا مسافرخانه برقرار کرد. تا فرصت باقی است باید اداره ارشاد اسلامی و شهرداری بروجرد پروژه مشترکی برای این مکان تعریف کنند تا بروجرد نیز صاحب یک فضای ترکیبی و نوستالژی مانند کافه نادری تهران شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد