همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

رئیس‌جمهور: مشکلات اقتصادی امروز، ارث تحمیلی به ماست/بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند


  

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، گفت: بسیاری از آنچه امروز به عنوان مشکلات اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی سال‌های قبل به ماست.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اظهار کرد: در میان ده‌ها مشکلی که با آنها مواجه هستیم، بسیاری از صاحب‌نظران مسائل سیاست خارجی و اقتصادی را بسیار تأثیرگذارتر از سایر بخش‌ها دانستند که به طور مستقیم در زندگی مردم تأثیرات آن را می‌دیدند و می‌بینیم.
وی با ابراز خرسندی از اینکه چند روز قبل از 26 مرداد یعنی زمان آغاز رسمی کار دولت یازدهم این همایش برپا شده است، ادامه داد: در آغاز کار دولت یازدهم ما با مسائل و مشکلات بسیار پیچیده‌ای در بخش‌های گوناگون مواجه شدیم. برخی از این مسائل مربوط به بخش اقتصاد بود، بخشی دیگر مربوط به سیاست خارجی و برخی نیز به مربوط به سیاست داخلی، اجتماعی و فرهنگی بود. در این میان برخی از مسائل جزو مواردی بود که نیاز به تصمیم فوری داشت و برخی نیز نیاز به برنامه‌ریزی جامع داشت.
رکود تورمی اخیر، بی‌سابقه بوده است
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما در اقتصاد با رکود تورمی بی‌سابقه‌ای در کشور مواجه بوده و هستیم که طبق آمار از سال 1338، که آمار بانک مرکزی از این سال مطرح شده است، به استثنای سال‌های اولیه انقلاب یعنی 57 تا 60، هیچ زمانی شرایط سال‌های 91 و 92 را نداشتیم؛ یعنی رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پیدا کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "طبق آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال 91، منفی 6.8 درصد و در سال 92، منفی 1.1 درصد بوده است"، افزود: دو سال رکود توأم با تورم بالای 30 درصد داشته‌ایم که در تاریخ کشورمان سابقه نداشته یا کمتر سابقه دارد. می‌دانید که آثار معضلات اقتصادی در بسیاری از موارد بدین شکل ظهور و بروز پیدا می‌کند که ممکن است مشکل امسال بوجود بیاید و آثارش را در سال‌های بعد مشاهده کنیم.
دلارهای نفتی سال‌های 85 تا 90، بی‌حساب و کتاب به بازار سرازیر شد
وی با بیان اینکه "از سال 85 تا 90 دلارهای نفتی فراوانی در اختیار دولت قرار گرفت"، گفت: این دلارها بی‌حساب و کتاب به بازار سرازیر شد اما چه وضعی پیش آمد؟ نفت گران می‌شود و همه خوشحال می‌شوند اما این بهار چقدر زودگذر بود که بلافاصله بعد از آن، نه تابستان بلکه پاییز و زمستان آمد. در ادامه واردات افزایش پیدا کرد و تولید کاهش یافت، دو هزار واحد تولیدی تعطیل و 500 هزار نفر بیکار شدند.
حتی اگر تحریم نبود، در سال 91 با مشکلاتی مواجه می‌شدیم
روحانی با بیان اینکه "ممکن است برخی بگویند رکود سال‌های 91 و 92 در سایه تحریم بوده است"، تاکید کرد: حتی اگر تحریم نبود، در سال 91 ما با این مشکلات مواجه می‌شدیم و بسیاری از آنچه امروز به عنوان مشکلات اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی سال‌های قبل به ماست.
وی به مشکلات کشور در زمینه تورم اشاره کرد و گفت: اگر دست ما بی‌مهابا در کیسه بانک مرکزی باشد و هر آن تصمیم بگیریم و به رئیس بانک مرکزی دستور بدهیم که از پایه پولی استفاده کند یا آن را افزایش دهد و بخواهیم مشکلات ریالی‌مان را از این طریق تأمین کنیم، آن روز روز قشنگی است ولی فردای آن، فردای سیاهی خواهد بود.
دولت یازدهم مظلوم است اما مظلو‌تر از آن، مردم هستند
وی اضافه کرد: دولت یازدهم با ارث‌هایی که از سال‌های گذشته به آن رسیده است، دولت مظلومی است و مظلوم‌تر از دولت، مردم نجیب و شریف ایران هستند که چه بار سنگینی را در زندگی روزمره خود و خانواده خود بر دوش گرفته‌اند و تحمل کرده‌اند.
دنیای سیاست عصای موسی و معجزه ندارد
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "ما امروز اینجا جمع نشده‌ایم که از گذشته خیلی حرف بزنیم"، اظهار کرد: امروز ما در اینجا جمع شده‌ایم که از امید و آینده بسیار روشن سخن بگوییم. به حول و قوه الهی قادریم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم. البته دنیای سیاست نه عصای موسی و معجزه دارد و نه درهای آن برای همیشه بسته است. باید تدبیر و همفکری کنیم و معضلات اقتصادی را یکی پس از دیگری حل کنیم و موانع را از پیش پا برداریم.
ان‌شاءالله تا پایان 93 رقم تورم به کمتر از 25 درصد می‌رسد
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: توانستیم با قدم‌های استوار به پیش برویم و بر تورم، مهار بزنیم و سیر صعودی سریع تورم را مهار کنیم و کاهش بدهیم. در طول یک سال گذشته تورم ماهانه بصورت متوسط 1.14 درصد بوده و این یعنی ما از تورم ماهانه که به طور متوسط 4 الی 5 درصد بود به این رقم رسیدیم.
روحانی با بیان اینکه "در بحث تورم و مهار آن، قدم‌های جدی برداشتیم"، افزود: از همان آغاز به مردم شریف ایران قول دادیم که تورم 12 ماهه را در پایان سال 92 به 35 درصد می‌رسانیم که البته از این رقم نیز کمتر شد و همان وقت به مردم وعده دادیم که تورم سال 93 به 25 درصد خواهد رسید و امروز خوشحالم که با افتخار اعلام کنم طبق محاسبات و پیش‌بینی‌ها و بررسی‌هایی که در دو ماه اخیر انجام شده، ان‌شاءالله تا پایان سال 93 رقم تورم به میزانی کمتر از 25 درصد خواهد رسید. ان‌شاءالله رقم دقیق آن را در آینده اعلام می‌کنم ولی این رقم به مراتب از 25 درصد پایین‌تر خواهد بود.
سیاست‌های دولت، انقباضی نیست
روحانی میزان نقدینگی را نشانه‌ای برای این مسأله دانست که سیاست‌های دولت، انقباضی نیست و در همین راستا تصریح کرد:‌ نقدینگی نشان می‌دهد که سیاست ما انقباضی نیست. البته نسبت به پایه پولی همچنان دقت می‌کنیم که رشد پایه پولی، محدود و کنترل‌شده باشد. ما مهار تورم را نیز همچنان ادامه می‌دهیم و سیاست خروج از رکود را نیز قدم به قدم اجرا می‌کنیم.
موانع صادرات غیرنفتی باید برداشته شود
تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ متکی بر بازار سرمایه باشد نه بر عهده بانک‌ها
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه "بازار سرمایه کشور برای تأمین مالی تاکنون توانمندی خود را نتوانسته بروز و ظهور دهد"، افزود: اگر برای تأمین مالی تمام بنگاه‌های کوچک و بزرگ و متوسط بخواهند به سراغ بانک‌ها بروند، بانک‌ها قادر نیستند از پس این تقاضاها بربیایند. بازار سرمایه توانمندی‌هایی دارد که باید از این توانمندی‌ها استفاده کرد.
روحانی در همین راستا گفت: ما در جلسات اقتصادی بحث کردیم که برای خروج از رکود باید توجه کنیم که از این توانمندی استفاده کنیم و وزیر اقتصاد و درارایی این موضوع را دنبال کند که تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ متکی بر بازار سرمایه باشد و بانک‌ها باید تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را بر عهده بگیرند. اگر بتوانیم این تقسیم‌بندی را انجام دهیم و بخشی از بار را از دوش بانک‌ها برداریم، بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال‌تر می‌شوند.
رئیس‌جمهور افزود: دولت در این مصوبات پیش‌بینی کرده که با توجه به محدودیت‌های بانک‌ها و تقاضاهای زیادی که وجود دارد، در دریافت تسهیلات اولویت با بنگاه‌هایی است که در سال‌های اخیر در شرایط سخت توانسته‌اند خوب کار کنند.
دولت گاهی برای کارآفرینان مشکل‌آفرین است
روحانی همچنین با اشاره به موضوع کارآفرینی اظهار کرد:‌ دولت‌ها گاهی برای کارآفرینان و بنگاه‌ها مشکل‌آفرین بوده‌اند و آنها صبح از خواب بیدار می‌شدند پیچ رادیو و تلویزیون را باز می‌کردند که ببینید دستورالعمل جدید بانک مرکزی چیست یا فلان مسئول اقتصادی چه تصمیمی گرفته است و گاه هر روز یک بیانیه و یک اعلامیه و نرخی اعلام می‌شود. به همین بابت دولت خود گاهی مشکل‌آفرین است. در همین راستا در این یک سال ما تلاش کردیم که به مشکلات شما کارآفرینان و بنگاه‌ها چیزی اضافه نکنیم و اگر حرفی در زمینه اقتصاد می‌زنیم، حساب‌شده و هماهنگ باشد.
رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: ثباتی که ما در این یک سال در بازار مشاهده می‌کنیم، انضباطی که در سیاست‌ها و بخش مالی و پولی مشاهده می‌کنیم و در واقع روند امیدبخشی که در این یک سال وجود داشته است، همه اینها بر این مبنا بوده که دولت با مشورت و حساب‌شده قدم‌های خوبی برمی‌دارد و امروز نیز همین کار را می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد