همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کشاورزی ایران در مسیر ۴۰ سال پیش اروپا!


  

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: علی‌رغم همه امکانات، بهره‌وری در بخش کشاورزی بسیار پایین است و ایران در این زمینه چندین دهه از کشورهای توسعه یافته اروپایی عقب‌ماندگی دارد و مسیری را که برخی کشورها ۴۰ سال پیش پشت سرگذاشته‌اند را امروز تکرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمود حجتی، امروز – سه‌شنبه – در سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر در ایران، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی مردم از ابتدایی‌ترین وظایف دولت‌ها است.

وی افزود: امروز توسعه کشورها مرهون تلاش پژوهشگرانی است که توانسته‌اند یافته‌های علمی را به فناوری تبدیل و از دستاوردهای خام علمی ثروت تولید کنند.

حجتی گفت:‌ بدون شک اگر یافته‌های علمی پژوهشگران به فناوری‌های روز دنیا تبدیل نمی‌شد مهار فقر و گرسنگی میلیون‌ها نفر در جهان اتفاق نمی‌افتاد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بدیهی است علمی‌سازی کشاورزی باعث بهبود وضعیت تولید و در آمد کشاورزان می‌شود که این امر در نهایت هم رضایت کشاورزان و هم خودکفایی کشور در بخش کشاورزی را در پی دارد.

کشاورزی ایران با تهدیدهای زیادی مواجه است

وی تصریح کرد: هرچند کشاورزی ایران امروز با تهدیدهای زیادی مواجه است ولی باید شرایط تبدیل این تهدیدها به فرصت مهیا شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: صاحبان علوم می‌توانند مسیر مناسبی برای خروج از روش‌های ناکارآمد در حوزه کشاورزی پیشروی مدیران و مسئولان کلان این بخش قرار دهند.

حجتی تصریح کرد: وضعیت امروز کشاورزی کشور برای همه واضح و مشخص است و نقاط ضعف و قوت این حوزه بر هیچ کس پوشیده نیست.

کمبود آب هر روز جدی‌تر می‌شود

وی ادامه داد: کمبود آب امروز به بحرانی‌ترین مساله در حوزه کشاورزی تبدیل شده و هر روز جدی‌تر می شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشوری کم آب با اقلیمی خاص زندگی می‌کنیم بنابراین اگر می‌خواهیم رونق بخش کشاورزی را حفظ کنیم باید اقدامات عملی در خصوص تامین منابع آبی مورد نیاز بخش کشاورزی اجرایی کنیم.

حجتی افزود: در حال حاضر محققان بسیاری در بخش کشاورزی فعالیت دارند و هر سال به تعداد فارغ التحصیلان این حوزه اضافه می‌شود بنابراین در زمینه تامین نیروی انسانی متخصص در بخش کشاورزی مشکلی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: علی رغم داشتن امکانات، وجود شرایط دسترسی به جدیدترین دستاوردهای علمی در بخش کشاورزی و همچنین علی‌رغم برخورداری از تنوع اقلیمی در ایران هنوز بخش کشاورزی به نتیجه مطلوب دست نیافته است.

زمانی برای آزمون و خطا نداریم

حجتی تاکید کرد: دیگر زمانی برای از دست دادن فرصت‌ها و انجام آزمون و خطا در حوزه کشاورزی وجود ندارد بنابراین دولت و فعالان بخش کشاورزی باید دست در دست هم دهند تا مشکلات موجود در این بخش را برطرف کنند.

وی افزود: در دنیایی که کشورها به سرعت در زمینه‌های مختلف از هم پیشی می‌گیرند ایران نباید عقب‌گرد داشته باشد و باید پابه پای سایر کشورها در مسیر توسعه گام بردارد.

وی ادامه داد: هر چند در شرایط فعلی منابع دولت برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی محدود است ولی دولت آمادگی دارد با تمام توان در مسیر برآورده کردن تقاضا و انتظارات به جای فعالان بخش کشاورزی حرکت کند.

بخش کشاورزی از فرار سرمایه رنج می‌برد

حجتی یادآورشد: بخش کشاورزی با رنج‌های زیادی مواجه است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرار سرمایه و عدم جذب سرمایه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: بدون شک بدون جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تحول این حوزه به کندی و با دشواری صورت می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی پایین بودن بازده اقتصادی و بهره‌وری اندک بخش کشاورزی را از دلایل فرار سرمایه از این حوزه اعلام کرد و گفت: باید شرایط سود و بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی ایجاد شود تا انگیزه آنان برای سرمایه‌گذاری‌های کشاورزی افزایش یابد.

حجتی با استراتژیک برشمردن خروجی بخش کشاورزی ادامه داد: از آنجاکه خروجی بخش کشاورزی مستقیما به مصرف عامه مردم می‌رسد مدیریت قیمت گذاری و نحوه توزیع تولیدات این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در پایان گفت: با افزایش همکاری دولت و فعالان این بخش، دستیابی به کشاورزی توسعه یافته، اقتصادی قابل ارائه به جهانیان بعید به نظر نمی‌رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد