همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

دانشگاه آزاد جایگاه خود را پیدا کرده است/ با تجمیع کنکور مخالفیم

    دانشگاه آزاد جایگاه خود را پیدا کرده است/ با تجمیع کنکور مخالفیم
به گزارش ایرنا، سید مجتبی علوی فاضل معاون جوان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد که پس از سال ها جایگزین مدیر کهنه کاری چون ناصر اقبالی شده با حضور در ایرنا به گفت وگو با خبرنگاران این خبرگزاری نشست و در خصوص مسایل مختلفی چون تجمیع واحد های دانشگاه علوم تحقیقات، بهبود وضعیت دانشگاه آزاد در طول یکسال گذشته، افزایش شهریه ها مطالبی را بیان کرد که مشروح آن را در زیر خواهید خواند. ** 50 درصد از سهم آموزش عالی در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند س: بحث های مختلف و متفاوتی درباره کیفیت و روش تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی از گذشته تا به امروز مطرح می شود. با توجه به اینکه بیش از یک میلیون و 600 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند فکر می کنید امروز دانشگاه آزاد جایگاه خود را یافته و این دانشگاه توانسته به اهداف خود برسد؟ - قبل از پاسخ به پرسش شما ابتدا باید بگویم وقتی حرف های خود را صادقانه بزنیم، خوشحال خواهیم بود و از این خوشحالم که دردولت تدبیر و امید از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید می کنم. اما در پاسخ به پرسش شما ، عمق نفوذ بینش و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله هاشمی در تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی کاملا مشخص است و امروز این دانشگاه جایگاه و نقش خود را در کشور پیدا کرده است و هرچه جلوتر برویم، نقش و جایگاه دانشگاه ما بهتر مشخص خواهد شد. نیمی از 10 میلیون دانش آموخته کشور از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده اند. امروز حدود 50 درصد سهم آموزش عالی (تعداد دانشجویان) در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند و اگر این دانشگاه نبود، معلوم نبود چه دانشگاهی را می توانستیم جایگزین آن کنیم و چه می شد؟ معتقدم که دانشگاه آزاد اسلامی یک ابتکار بوده و خدمات خوب و روشنی هم انجام داده است. رشد دانشگاه آزاد اسلامی با بخش های دولتی قابل مقایسه نیست. ما امکانات زیادی داریم که به دلیل نداشتن دانشجو از آنها استفاده ای نمی شود. ** امکان انکار دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد س- با وجود تعاریف شما از نقش دانشگاه آزاد اما همچنان برخی به عملکرد این دانشگاه انتقاد دارند دلیل این مساله چیست؟ - متاسفانه برخی افراد به دنبال انکار واقعیت دانشگاه آزاد هستند اما این امکان وجود ندارد؛ دانشگاه ما به یک واقعیت غیرقابل انکار تبدیل شده است. ما به دنبال رفع ایرادات و مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. می خواهیم درحرکتی کیفی به ملاک ها، شاخص ها و استانداردها نزدیک شویم. البته این حرکت ما با افت و خیزهای روبه رو بوده است ولی امروز نگاه کیفی به آموزش و عدم وابستگی به شهریه از طریق ایجاد شرکت های دانش بنیان و تبدیل دانش به ثروت و بازنگری در ساختارهای قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار ماست. ** نیاز به بازنگری ساختاری پردیس ها س: تجمیع پردیس های دانشگاه آزاد و به عبارت دقیق تر پردیس های واحد علوم و تحقیقات حواشی مختلفی را برای دانشگاه آزاد ایجاد کرد. چرا این تجمیع رخ داد؟ شما حامی این تجمیع هستید یا نه؟ - راه اندازی پردیس های علوم و تحقیقات زیرنظر واحد علوم و تحقیقات تهران باعث شد تا یک رشد کمی خوبی داشته باشیم اما این ظرفیت پایدار نبود. زمانی که تصویب رشته های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم بسیار سخت بود و همکاری نمی شد، پردیس های علوم و تحقیقات فرصت جذب دانشجو را برای ما فراهم می کرد اما در صورتی که به همان شکل جلو می رفتیم، نمی توانستیم به پردیس های خود افتخار کنیم و نیاز به بازنگری ساختاری حس می شد. در حال حاضر وزارت علوم همکاری خوبی با دانشگاه آزاد اسلامی دارد. یک الگوی جدید مدیریتی نیز از سوی دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی برای تجمیع پردیس های دانشگاهی با دانشگاه های مجاور خود طراحی شد. امروز امکان تصویب رشته های کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شده است. مجموع رشته های مصوب ما در پردیس های علوم و تحقیقات 56 رشته بود و هیات علمی کافی برای آنها در اختیار نداشتیم. در برخی از واحدها امکانات در حد یک دانشگاه نبود. این شرایط باعث شد تا با کمک خوب وزارت علوم و نگاه عالمانه ای که داشت، واحدهای خود را تجمیع کنیم و به استانداردهای تصویب رشته ها برسیم. ** رسیدن به مرز 2 هزار رشته جدید در ارشد و دکتری س: آیا این تجمیع در افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد هم تاثیر گذار بود؟ - با تجمیعی که صورت گرفت، امروز به مرز 2 هزار رشته جدید در کارشناسی ارشد و دکتری رسیده ایم؛ این درحالی است که در 32 سال 3 هزار و 200 رشته تصویب شده بود اما در عرض کمتر از 10 ماه گذشته تعداد رشته های مصوب ما به مرز 5 هزار رشته رسید. این مساله موفقیتی بزرگ است که اگر نگاه مثبت دولت و حرکت دانشگاه آزاد اسلامی برای بهبود ساختارهای قدیمی نبود، این اتفاق امکان پذیر نبود. ** توضیحات علوی فاضل در مورد غیبت عباسپور در نشست پردیس ها س: به نظر می رسد آقای علی عباسپور رییس واحد علوم تحقیقات از تجمیع پردیس های علوم تحقیقات ناراضی بوده و حتی در نشست مدیران پردیس هی علوم تحقیقات با آیت الله هاشمی رفسنجانی هم شرکت نکرده اند؟ - عباسپور به جلسه ای که روسای پردیس های تجمیع شده برای دیدار با آیت الله هاشمی دعوت شده بودند، دعوت نداشت و بحث نیامدن او مطرح نبود، زیرا 20 واحد علوم و تحقیقات از 42 واحد تجمیع شده به این مراسم دعوت بودند و این در حالی است که واحد علوم و تحقیقات تهران اصلا تجمیع نشده است که رییس آن در جلسه واحدهای تجمیع شده برای دیدار با آیت الله هاشمی دعوت شود و هیچ مورد منفی و مشکلی برای عدم حضور ایشان در این مراسم وجود نداشت. س: آیا دلیل تجمیع واحد های علوم تحقیقات عدم همکاری وزارت علوم در دولت گذشته بود؟ - برند واحد علوم تحقیقات به خاطر داشتن بهترین اساتید و تنوع رشته هایش دارای اعتبار است. اما اینکه نام این واحد را به واحدهای دیگر بدهیم، دیگر امکان پذیر نیست. اگر وزارت علوم در گذشته با ما همکاری می کرد و رشته های ما را تصویب می کرد، دلیلی نداشت بدنبال تجمیع واحدها باشیم اما این اتفاق رخ نداد و برای خروج از شرایط بی عدالتی راهی پیدا کردیم. وقتی ما رشته ای را برای تصویب به وزارت علوم می بردیم، یا با تأخیر چندساله برای تصویب رو به رو می شد و یا آن رشته را به دانشگاه های دولتی می دادند. ما می گفتیم که اگر دانشگاه های دولتی می خواستند که خودشان این رشته ها را پیشنهاد می دادند. شرایط مانند این بود که داور از تیم حریف باشد! ** سرنوشت مدرک دانشجویان پردیس های تجمیع شده س: آیا در مدرک فارغ التحصیلی دانشجویانی که در حال حاضر در دانشگاه های تجمیع شده تحصیل می کنند نام علوم تحقیقات ذکر خواهد شد؟ - مدرک تمامی دانشجویانی که در واحدها و پردیس های علوم و تحقیقات قبول شده و فارغ التحصیل شوند، با همان عنوانی که قبول شده صادر خواهد شد. اما نکته ای وجود دارد. در برخی از پردیس ها رشته هایی وجود دارد که آن رشته ها را از واحد علوم و تحقیقات تهران نگرفته اند و به طور مثال از واحد تهران مرکز گرفته اند. مدرک این دسته از دانشجویان نیز به نام دانشگاه مادر صادر خواهد شد. پس از تجمیع رشته ها به نام واحدهای تجمیع شده هستند و مدرک فارغ التحصیلان دانشجویانی که در این واحدها پذیرفته می شوند بنام همان واحد صادر خواهد شد. ** ضعف های واحد علوم و تحقیقات را می پذیرم س: واحد های علوم تحقیقاتی که تجمیع شده است با مشکلات و کمبود های فراوانی روبه رو هستند آیا به فکر حل این ضعف ها هم خواهید بود؟ - من ضعف های واحد علوم تحقیقات را می پذیریم و یکی از دلایل تجمیع فراهم کردن شرایط استاندارد برای این واحد بود. البته عده ای منتقد تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات هستند، با این حال معتقدم فواید این تجمیع از اشکالات آن بیشتر است. به طور مثال واحدهایی مانند علوم و تحقیقات دماوند یا علوم و تحقیقات اصفهان ظرفیت های خوبی دارند اما امکانات کمی داشتند و با تجمیع آنها از شرایط موجود خارج شده و امکانات بهتری خواهند داشت. در حال حاضر شرایط برای مصوب کردن رشته ها مهیا شده و با شرایط موجود در وزارت علوم، راه ما در تصویب رشته ها بسیار بهتر طی خواهد شد. ** بازاریابی برای دانشجو بحثی مطرح دنیاست س: در گذشته ورود به دانشگاه ها بسیار دشوار بود اما امروز که این مساله آسان شده و افراد زیادی وارد دانشگاه می شوند نباید به فکر بازار کار آنها هم بود؟ - زمانی داوطلبان باید برای ورود به آموزش عالی به شدت تلاش می کردند و با زحمت به دانشگاه وارد می شدند و متولیان آموزش عالی حق را به خود می دادند. تحصیلات عالیه در آن زمان برای جوانان فرصتی استثنایی و مزیت برتر بود ولی امکان دسترسی به آن هم بسیار محدود. زمانی ورود به دانشگاه برای عده ای تبدیل به یک آرزو شده بود ولی فکر نمی کنم این مساله مطلوب باشد. امروز ظرفیت ها بسیار بیشتر از تقاضاست. امروزه موضوع بازاریابی برای دانشجو در دنیا مطرح است و دنیا خیلی وقت است که به این نتیجه رسیده است. شاید در سال های آینده جذب دانشجو به شیوه کنونی نباشد و هنر دانشگاه ها جذب دانشجویان به سمت خود است. موضوعی که باعث رغبت دانشجویان به تحصیل در دانشگاهی می شود، کیفیت آموزشی و تحصیلی و امکاناتی است که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. س: شما از کیفیت علمی سخن می گویید اما امروز بسیاری از دانشجویان ما برای تحصیل به خارج از کشور می روند دلیل این مساله چیست؟ - بخشی از دانشجویان ما در شمال غرب کشور به ترکیه می روند در حالی که می توانند در کشور ادامه تحصیل دهند اما به خاطر رفتارهای خوب و امکانات دانشگاهی حاضر هستند هزینه بیشتری را انجام داده و دوری از خانواده را نیز تحمل کند تا در دانشگاه بهتری تحصیل کند و ما باید تلاش کنیم که این وضع را بطور کلی اصلاح کنیم و تمام علاقمندان به تحصیل را بتوانیم در دانشگاههای کشور جذب کنیم. ** رشد بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی س: برای متناسب ساختن ساختار ها با نیاز ها در دانشگاه ها چه برنامه ای دارید؟ اگر بخواهیم اقتصادی دانش بنیان داشته باشیم، پیش نیاز آن چیست؟ - ما اگر در دانشگاه آزاد اسلامی تضمین های کیفی را ایجاد نکنیم از دنیا عقب می افتیم. ما باید ساختارهای خود را متناسب با نیازها اصلاح کنیم. در سال جاری موضوع شرکت های دانش بنیان به عنوان یک تکلیف برعهده واحدهای دانشگاهی گذاشته شده و اعلام شده که باید 12 درصد از بودجه خود را از راهی به جزء شهریه تامین کنند. شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان بدون کار کیفی، شدنی نیست. در سال جاری بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی رشد خوبی داشته است. بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری این رقم به 8 درصد رسیده است. محدودیتی را در توسعه کیفی برای دانشگاه آزاد قائل نیستیم. س- جذب دانشجو تا چه حد در توسعه دانشگاه آزاد موثر است؟ - دانشگاه آزاد اسلامی بخش غیردولتی است و ردیفی در بودجه دولت ندارد. ما امورات دانشگاه را از طریق شهریه دانشجویان اداره می کنیم و بدون جذب دانشجو نمی توانیم توسعه داشته باشیم. واحدهایی داریم که مشکل مالی ندارند و به سمت کارهای زیربنایی رفته اند که حتما این مساله به سود کشور است اما همزمان واحدهایی در دانشگاه آزاد داریم که نمی توانند هزینه هایشان را تامین کنند لذا فکر کردیم با تجمیع واحدها می توان بخشی از این مشکل را حل کرد. هر واحدی به استاندار کیفی برسد رتبه بهتری می گیرد و باید بگویم که در واحد های بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی کمبود امکانات نداریم. ** افزایش شهریه ها متناسب با نرخ تورم نیست س: شهریه های سنگین دانشگاه آزاد یکی از دلایل تحصیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور های همسایه است آیا این مساله را قبول دارید؟ - ما در مورد شهریه ها، هزینه هایی را که متحمل می شویم درنظر می گیریم تا همه چیز هدفمند باشد ولی باید بگویم که شهریه هایمان را متناسب با تورم افزایش نداده ایم. نمی خواستیم تا همه فشار افزایش قیمت ها به دانشجویان و خانواده هایشان وارد شود. در دانشگاه آزاد اسلامی، 1 میلیون و 700 هزار دانشجو با هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و برای پرداخت هزینه های دانشگاه با مشکل مواجهیم. افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نرخ تورم نیست زیرا نمی خواهیم بر دانشجویان فشار بیاوریم. ما درصدد کاستن از وابستگی بودجه دانشگاه به شهریه دانشجویان هستیم. ردیف بودجه دولتی نداریم و باید از دریافت شهریه از دانشجویان، هزینه های خود را تامین کنیم اما اگر به جایی برسیم که کسی در زمینه هزینه ها به ما کمک کند، شهریه ها را پایین خواهیم آورد. در پردیس های دولتی 120 میلیون تومان در رشته های پزشکی از دانشجویان دریافت می شود اما شهریه تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی در حدود 40 تا 50 میلیون تومان است. ** علت عدم فارغ التحصیلی دانشجویان درآسیای میانه س: بسیاری از دانشجویان دانشگاه های آسیای میانه به صادر نشدن مدرک فارغ التحصیلی خود معترض هستند دلیل این مساله چه چیزی است؟ - دانشگاه های آسیای میانه که دوره های پژوهش محور ارائه می کنند، بیشتر در رشته های علوم انسانی است و دانشجویان نیز بر سر کلاس حاضر نمی شوند. در چند سال اخیر شاهد هستیم که دانشجویی از این دانشگاه ها فارغ التحصیل نمی شود زیرا این دانشگاه ها وابسته به آکادمی علوم روسیه هستند و این آکادمی نیز در چند سال گذشته نماینده اش را به این شعبه ها نفرستاده تا دفاع از رساله و در نهایت مدارک تحصیلی آنها تایید شود. دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور می روند، باید متوجه باشند که در ایران در حین تحصیل می توانند کار کنند درآمدی داشته باشند اما در خارج از ایران کار و درآمدی نخواهند داشت. ** آمادگی کمک به دولت را داریم س: یکی از معضلات فارغ التحصیلات دانشگاه ها، فقدان مهارت کافی برای انجام امور است. دانشگاه آزاد برای حل مشکلات مهارتی دانشجویان آیا حاضر به کمک دولت است؟ - اگر دولت از ما کمک بخواهد، آماده هستیم تا کمک کنیم اما کمک ما جنبه مالی نخواهد داشت. اینکه گفته می شود دانشگاه ها باید دانشجویان را مهارت محور کنند، حرف درستی است اما نمی توان گفت که در این زمینه بین دانشجویان ما و دانشگاه های دولتی تفاوت وجود دارد. نگاه شهروند درجه یک و درجه 2 با نگاه دولتی و غیردولتی در آموزش عالی در دوره ای به هم گره خورده و متاسفانه این موضوع بخشی از فرهنگ عده ای شده است. استاد، کلاس و امکانات برای تدریس مهم هستند اما خود فرد و دانشجو نیز باید درس بخواند و این مساله از سایر عوامل مهم تر است. افتخار ما این است که توانسته ای دانشجویانی را تربیت کنیم که می توانند در همه جا با کیفیت بالا کار و فعالیت کنند. ** توصیه به داوطلبان کنکور سراسری س- آیا در تمامی رشته های دانشگاهی رقابت جدی برای قبولی وجود دارد یا این رقابت بیشتر در رشته های خاص دیده می شود؟ - 520 رشته در کنکور سراسری داریم که رقابت اصلی بین 80 رشته تحصیلی است. در گروه علوم تجربی در 33 رشته دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی رقابت وجود دارد. تعداد تقاضای رشته علوم تجربی در مقایسه با ظرفیت این رشته های دانشگاهی واقعا زیاد است. در گروه علوم پزشکی 500 هزار تقاضا وجود دارد اما ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی کمتر از یک هزار و 500 نفر است. ظرفیت پذیرش پزشکی در دانشگاه های دولتی نیز کمی بیشتر از ماست و این موضوع بسیار سنگین است. ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز افزایش چشمگیری نداشته است. انتخاب رشته در گروه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد بسیار سخت است و داوطلبانی که نمره کل آنها بالاتر از 8 هزار و 500 و رتبه کمتر از 3 هزار دارند می توانند شانس قبولی بالاتری در دکتری حرفه ای را داشته باشند. در گروه علوم ریاضی و فنی رقابت در تهران بین رشته های مهندسی است. ظرفیت ما در این گروه آموزشی از تقاضا بیشتر است و بدون آزمون نیز دانشجو جذب می کنیم. داوطلبانی که نمره کل آنها بالاتر از 6 هزار باشند می توانند به پذیرش در واحدهای تهران برای گروه علوم ریاضی و فنی امید بیشتری داشته باشند. در برخی از رتبه ها ممکن است چندین نفر وجود داشته باشند اما در نفرات نخست شرایط این گونه نیست. ** تهران مرکز بیشترین تقاضا را دارد س- کدامیک از دانشکده های دانشگاه آزاد بیشترین تقاضا را دارند؟ - در بعضی از رشته های خود در دانشگاه های تهران حدود 300 نفر ظرفیت داریم اما در زمان ثبت نام حدود 60 درصد ریزش دانشجو داریم. مطمئن باشید اگر در رشته ای 150 نفر ثبت نام کنند همه آنها در یک کلاس حاضر نمی شوند و آنها تقسیم می شوند. در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکز، تهران جنوب و تهران شمال بیشترین تقاضا ها را دارند و بعد از این سه، واحد تهران غرب قرار دارد. البته ما دانشگاه هایی چون رودهن ، قزوین و اصفهان را هم داریم که عملکرد بسیار قوی داشته اند. بعضی از واحد های دانشگاهی ما هم چون بومهن، قرچک و ورامین هویت یک واحد دانشگاهی مستقل را ندارند و تصمیم داریم مراکز زیان ده را تجمیع کنیم. ** افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی س- در گذشته قبولی در تحصیلات تکمیلی بسیار دشوار بود اما دانشگاه آزاد با افزایش ظرفیت ها به بهبود شرایط کمک کرد آیا امسال هم شاهد افزایش ظرفیت ها در تحصیلات تکمیلی خواهیم بود؟ - دانشگاه آزاد اسلامی امسال در کارشناسی ارشد و دکتری به صورت مجزا 10 هزار نفر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو دارد و این را می توان حرکت فوق العاده ای در کشور دانست. دانشگاه آزاد اسلامی موسسه ای است که مجوز برگزاری آزمون تافل و آیلتس را دارد و این در حالی است که در گذشته دانشجویان ما برای این آزمون ها باید به ترکیه یا امارات می رفتند. برای دانشجویان مقطع دکتری که مدرک زبان هم ندارند یکسال فرصت مشخص کرده ایم تا مدرک ای پی تی خود را تحویل دهند. ** دانشگاه آزاد اسلامی یک تولید کننده ثروت است س- آیا دانشگاه آزاد به فکر تولید ثروت هم خواهد بود؟ - همانطور که حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده به دنبال پیشرفت کیفی دانشگاه آزاد اسلامی هستند امروز به دانشگاه ما به عنوان یک تولید کننده ثروت نگاه می شود. بحث شرکت های دانش بنیان را به صورت جدی دنبال می کنیم و خوشبختانه میرزاده تجربه بسیار خوبی در این باره دارد. دانشجویان ما باید بدانند که درس خواندن باید همراه با یادگیری مهارت باشد تا بتوانند پس از اتمام تحصیل فعالیت اقتصادی مرتبط با رشته خود داشته باشند. ** جذب دانشجو برای نخستین بار در دکتری پ‍ژوهش محور س- راه اندازی دکتری پ‍ژوهش محور یکی از اهداف شما در دانشگاه آزاد بوده آیا پذیرش دانشجو در این مقطع قطعی شده است؟ - از مهرماه امسال تصمیم داریم براساس مجوز وزارت علوم دانشجو دکتری پ‍ژوهش محور جذب کنیم و این یکی دیگر از اقدامات خوب دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود. در دانشگاه آزاد اسلامی از هر ایده خلاقانه حمایت می کنیم و برای این کار بودجه خاص در نظر گرفته ایم. ** واحد آکسفورد باعث پیشرفت دانشگاه می شود س- واحد های خارج از کشور شما به وی‍ژه واحد آکسفورد چه وی‍ژگی برای دانشگاه آزاد دارد؟ - از آکسفورد به عنوان یک جایگاه علمی که می تواند باعث ارتقای اعضای هیات علمی شود به خوبی بهره بردیم و این واحد در کنار کار دانشگاهی به دفتری برای ایجاد ارتباطات علمی بین المللی تبدیل شد و اساتید ما توانستند در دانشگاه های بزرگ انگلیس ادامه تحصیل دهند. متاسفانه بعد از مدتی این دفتر تعطیل شد اما با حضور میرزاده این واحد مجددا کار خود را آغاز خواهد کرد. همین که یک واحد ایرانی توانسته در آکسفورد فعالیت کند اهمیت فراوانی دارد و تصمیم داریم از پس نیز اساتید خود را برای فرصت مطالعاتی به انجا اعزام کنیم. فعلا برنامه ای برای توسعه کمی واحد های خود در کشور های دیگر نداریم و باید ابتدا واحد هایی که تاسیس شده را سامان دهیم. خوشبختانه واحد کابل ما با استقبال چشمگیری روبه رو بوده و می تواند در آینده تبدیل به یکی از واحد های خوب ما شود. ** مخالفت با طرح پذیرش و سنجش دانشجو در تحصیلات تکمیلی س: اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای تغییر در شیوه پذیرش و سنجش دانشجویان برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پیشنهاد دادند نظر شما در این باره چیست؟ آیا در طول این مدت با نمایندگان مجلس رایزنی داشته اید؟ - مجلس طرح یک فوریتی را در باره پذیرش و سنجش دانشجوی تحصیلات تکمیلی داده است که با این شکل با آن مخالفیم. درگذشته طرحی برای پذیرش و سجنش دانشجویان کارشناسی داده شده بود که نمره کل دانشجو با معدل مدرسه آنها تجمیع می شد. امسال اعتراض کنکوری ها این بود که در کنکور عملکرد خوبی داشتند و معدلشان هم خوب بوده اما نتیجه با خواسته آنها تفاوت زیادی دارد. در تحصیلات تکمیلی هم این اتفاق قرار است تکرار شود. ما برای قبولی دکتری 75 درصد نمره کنکور و 25 درصد مصاحبه را در نظر می گرفتیم اما دانشگاه دولتی کاملا برعکس عمل می کند و برای انتخاب دانشجویان 30 درصد عملکرد در آزمون و 70 درصد مصاحبه نقش دارد. برخی داوطلبان به این عملکرد در دانشگاه های دولتی معترض هستند زیرا اعتقاد دارند که این دانشگاه دانشجویان خود را انتخاب می کنند. این تبعیض را مجلس در ذهن داشت و آمد این مشکل را برطرف کند اما اعلام کرد که به طور کامل آزمون های ارشد و دکتری متمرکز می شوند. اعتراض ها به این مساله زیاد شد و دانشگاه آزاد اسلامی با این تصمیم به این شکل مخالف است. با تجمیع کنکور کاملا مخالف هستیم زیرا در هیچ کجای دنیا یک دانش آموز یا دانشجو خود را فقط با یک آزمون آن هم یک بار در سال نمی سنجد و این مسیر غلطی است. الان شانس همه متقاضیان به یک آزمون بسته است و ما صدرصد مخالف این تمرکز و تجمیع در برگزاری آزمون ها هستیم. بعضی ها تحصیل تمامی افراد را در مقطع دکتری تهدید می دانند و این عده نشسته اند و با افزایش ظرفیت مقطع دکتری ما مخالف می کنند. به نظر ما نباید ظرفیت ارتقاء علمی را محدود کرد زیرا ظرفیت فراوانی برای جذب نخبگان ایرانی در دنیا فراهم است. چرا نباید کسی را برای قبول مسئولیت های بزرگ تربیت کنیم تا مجبور شویم برای ادامه همکاری نیروهای قدیمی التماس آنها را کنیم. س: ارزیابی شما از استیضاح رضا فرجی دانا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دلایل آن چیست؟ - انطباق همه فعالیت ها با قانون، انتخاب روسای دانشگاه ها از سوی اعضای هیات علمی و بررسی وضعیت دانشجویان ستاره دار و پرونده آنها اقدامات بسیار خوبی است اما هدف مجلس از استیضاح فرجی دانا را نمی دانم. بدون داشتن توجه به نگاه سیاسی از خدمات رضا فرجی دانا در وزارت علوم به دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می کنیم. کسانی که از جناح های سیاسی فشار می آورند به دنبال شکستن کار، صداقت و قانون مندی هستند و از همه کسانی که به دنبال کار هستند دعوت می کنیم بیایند برای کار صادقانه اعلام آمادگی کنند. نقل و انتقالات دانشجویی با شیوه جدید جلو دلالی ها را گرفت و هرکسی با حقوق خود آشنا شد و تمام چیز هایی که لازم بود در آن دیده شد. سرعت کار و سلامت کار در این شیوه بسیار بالا رفته و همه چیز شفاف است
ارسال شده در تاریخ :1393/06/17

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد