همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آمار تازه از شاد‌ترین کشورهای جهان

نظرسنجی بین‌المللی جدیدی که توسط موسسه گالوپ انجام گرفته، ۱۳۵ کشور جهان را از نظر میزان خوشی و خوبی شهروندانشان رتبه‌بندی کرده و شادترین کشورهای جهان را انتخاب کرده‌است.

براساس گزارش لایو‌ساینس، شاخص جهانی رفاه موسسه گالوپ براساس چگونگی میزان رونق پنج فاکتور که با رفاه و خوشی مردم در ارتباط است این رتبه‌بندی را انجام داده‌است. این فاکتورها شامل داشتن هدف، سلامتی بدنی، امنیت مالی، داشتن روابط اجتماعی مطمئن و رضایت از اجتماع هستند.

براساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، از هر 6 نفر تنها یک نفر، یا 17 درصد از مردم جهان از سه گزینه از پنج فاکتور مورد نظر برخوردار بودند، و مابقی مردم جهان در این زمینه‌ها دچار کمبود و دشواری بودند.

ساکنان منطقه آمریکا،‌که شامل آمریکای شمالی،‌لاتین و کانادا می‌شوند، از بیشترین شانس دستیابی روزافزون به پنج فاکتور مورد نظر برخوردارند،‌ به شکلی که 33 درصد از ساکنان این مناطق به سه فاکتور یا بیشتر دست‌یافته‌اند، درحالی که در مناطق آفریقایی تنها 9 درصد از این شرایط بهره برده‌اند.

این وضعیت در مناطق جنگ‌زده سوریه و افعانستان وخیم‌تر می‌شود، به شکلی که تنها یک درصد از بزرگسالان افغان یا سوریه به سه فاکتور یا بیشتر دست یافته‌اند.

براساس نتایج نهایی 10 کشور شاد جهان کشورهای پاناما، کاستاریکا، دانمارک، اتریش، برزیل، ال‌سالوادور، اوروگوئه، سوئد،‌ کانادا و گواتمالا اعلام شده‌اند و کشورهایی که با دریافت کمترین درصد دستیابی به 5 گزینه مورد نظر گالوپ به عنوان غمگین‌ترین کشورها انتخاب شده‌اند کشورهای سوریه،‌افغانستان، هائیتی، جمهوری دموکراتیک کنگو، چاد، ماداگاسکار، اوگاندا، بنین، کرواسی و گرجستان هستند.

شهروندان آمریکای لاتین نسبت به دیگر ساکنان جهان از بیشترین میزان شادی و خوشی برخوردار هستند که به گفته گالوپ، این روند از رویکرد مثبت‌نگری در زندگی مردمان این مناطق ناشی می‌شود. پاناما با آماری 61 درصدی بیشترین میزان دسترسی به فاکتورهای خوشی، هدف، روابط اجتماعی، سلامتی، امنیت مالی، رضایت از اجتماع، را داشته‌است.

هر 10 کشور شاد جهان به مناطق اروپا و آمریکا تعلق دارند،‌اما پنج کشور خارج از این مناطق نیز در مطالعه گالوپ پیشرفت‌های قابل توجهی از خود نشان داده‌اند و هریک در زمینه دسترسی به یکی از فاکتورها از امتیاز بالایی برخوردار بوده‌اند: بحرین در امنیت مالی، عربستان در رضایت از اجتماع و سلامت، مالت در روابط اجتماعی و سریلانکا و امارات در رضایت اجتماعی.

گالوپ همچنین دریافته‌است که میزان دستیابی به رضایت از اجتماع در سطح جهانی رو به افزایش است و در مقابل میزان دستیابی به داشتن هدف رو به کاهش گذاشته‌است، به شکلی که تنها 13 درصد از بزرگسالان در آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه درحال پیشرفت هستند.

به گفته گالوپ، 14 درصد از مردم ایران نیز در زمینه دستیابی به پنج فاکتور مورد نظر این موسسه درحال پیشرفت هستند و این امتیاز ایران را پس از کشورهایی مانند قبرس، استونی، اتیوپی، هندوستان، اندونزی، عراق، ژاپن، قزاقستان و میانمار در رتبه هفتاد و چهارم قرار داده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد