همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

روزانه ۱۱۰ نفر در کشور معلول می‌شوند

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: روزانه 110 نفر و سالانه سه هزار و 300 نفر در کشور به دلایل مختلف دچار معلولیت می شوند.

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به افزایش آمار معلولیتها و بی توجهی به اصل پیشگیری در این زمینه، روزانه 110 نفر به علتهای زایمان نادرست ، تصادفات جاده ای، سقوط از بلندی و برخی از جراحی ها دچار معلولیتهای فیزیکی می شوند در این میان نقش ارگو مکانیک در بعضی از خودرو ها نیز باعث تشدید این فرایند می شود.

وی گفت: از آنجا که فقط سازمان بهزیستی مسئولیت مستقیم پاسخگویی به معلولین را دارد تنوع وظایف و تعدد خدمات و همچنین محدودیت امکانات باعث می شود که بعضی از معلولان از دریافت خدمات لازم محروم بمانند.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: مناسب سازی نشدن شهرها برای رفت و آمد، ضعف دسترسی به امکانات شهری مانند اتوبوس ، مترو ، تلفن عمومی و ... باعث شده بخش اعظمی از این افراد دچار افسردگی روحی و نا امیدی شوند.

وی با اشاره به اینکه سالانه 3300 نفر به تعداد معلولان افزوده می شود، گفت: تشکلهای غیر دولتی نیز نتوانسته اند به طور مطلوب از حقوق آنان دفاع کند.

به گفته ابهری، آموزش و پیشگیری قبل از ازدواج ، نظارت به صنعت خودروسازی برای تولید خودروهای استاندارد و همچنین عرضه خودروهای مناسب برای معلولان و آموزشهای لازم به خانواده ها ، تقویت امکانات بهزیستی ، برنامه های کوتاه مدت برای همراهی با این قشر می باشد.

وی گفت: تنوع معلولیتهای غیر فیزیکی مانند کم بینایی و کم شنوایی، سندروم دان ، اوتیسم و ضعف گویایی موجب گستردگی رسیدگی تخصصی به معلولین شده است.

این متخصص علوم رفتاری افزود: کمبود مدارس لازم برای آموزش و همچنین فقدان امکانات مطلوب برای اشتغال باعث شده خانواده های دارای فرزند معلول علاوه بر غصه معلولیت ، متحمل هزینه های اضافی نیز شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد