همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ایمن کردن اکس پیXP


  

تقریبا شش ماه پیش (هشتم آوریل 2014 مصادف با نوزدهم فروردین 1393) مایکروسافت به وعده‌ خود عمل کرد و به پشتیبانی از ویندوز اکس‌پی پایان داد.

همان‌طور که می‌دانید مدت‌ها قبل قرار بود مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز اکس‌پی را خاتمه دهد، اما زمان انجام این کار بارها و به دلایل متعدد به تعویق افتاده بود تا این‌که بالاخره این اتفاق افتاد و بسیاری از کاربران اکس‌پی که تا آن زمان هیچ اقدامی برای به‌روزرسانی به نسخه‌های بالاتر ویندوز انجام نداده بودند، دست به کار شدند. برخی دیگر هم که قادر به به‌روزرسانی به نسخه‌های جدیدتر ویندوز نبودند، به دیگر سیستم‌های عامل از جمله اوبونتو (یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکسی با شباهت بسیار به ویندوز) نقل مکان کردند.

در این میان کاربران بسیاری نیز وجود دارند که از ترس مواجهه با سیستم‌های ‌عامل جدید بویژه توزیع‌های لینوکسی و در مواردی نیز به‌دلیل وابستگی‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری تجهیزات و برنامه‌های مورد استفاده، همچنان به استفاده از ویندوز اکس‌پی ادامه می‌دهند.

فاجعه بزرگ

همان‌طور که می‌دانید استفاده از ویندوز اکس‌پی پس از تاریخ مذکور، خطرات امنیتی بسیاری را برای کاربران این سیستم‌عامل به‌همراه دارد، چرا که هیچ به‌روزرسانی دیگری برای این سیستم‌عامل ارائه نشده و حفره‌های امنیتی شناخته شده پس از این تاریخ نیز اصلاح نشده‌اند.

‌اکنون شش ماه است اکس‌پی به‌روزرسانی نشده و در دنیای امنیت، این زمان یک فاجعه به‌شمار می‌رود، اما فاجعه بزرگ‌تری نیز وجود دارد. بسیاری از کاربران ویندوز اکس‌پی از سرویس‌پک شماره یک، 2 یا حتی شماره 3 این ویندوز استفاده می‌کنند و اگر بخواهیم تاریخ انتشار این سرویس‌پک‌ها را در نظر بگیریم به بیش از یک یا دو سال قبل خواهیم رسید. حالا فرض کنید ویندوزی که یک‌روز به‌روز نباشد یک تهدید امنیتی بزرگ به‌شمار می‌رود، ویندوزی که بیش از دو سال است به‌روز نشده به چه میزان امن و قابل اعتماد است؟

سرویس‌پک 4

آخرین سرویس‌پک رسمی مایکروسافت برای ویندوز اکس‌پی سرویس‌پک شماره 3 است، اما پس از انتشار این سرویس‌پک و تا پیش از فرارسیدن تاریخ پشتیبانی نکردن از ویندوز‌اکس‌پی، اصلاحیه‌ها و به‌روزرسانی‌های متعدد دیگری نیز برای آن و بسیاری از کاربران سیستم‌عامل دستگاه خود را با این اصلاحیه‌ها به‌روز کرده‌اند. یکی از مشکلاتی که امروز کاربران ویندوز اکس‌پی با آن مواجهند ضرورت نصب همین اصلاحیه‌ها و به‌روزرسانی‌ها روی ویندوز اکس‌پی است.

بسیاری از کاربران ویندوز رایانه‌ خود را مجدد نصب کرده‌اند و برخی از آنها نیز سرویس‌پک شماره یک یا 2 را در اختیار دارند و می‌خواهند برای امنیت بیشتر سیستم‌عامل، سرویس‌پک شماره 3 و حتی به‌روزرسانی‌هایی که پس از آن منتشر شده را نیز روی ویندوز نصب کنند تا دست‌کم با خطرات امنیتی همین شش ماه مواجه باشند، نه با خطراتی که بیش از یک یا دو سال است سیستم‌عامل ویندوز اکس‌پی را تهدید می‌کند. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید، استفاده از سرویس‌پک 4 را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سرویس‌پک 4 ویندوز اکس‌پی یک سرویس‌پک غیررسمی است و نصب سرویس‌پک‌های غیررسمی روی نسخه‌های مختلف ویندوز توصیه نمی‌شود، اما این سرویس‌پک تنها شامل به‌روزرسانی‌های ویندوز پس از سرویس‌پک شماره یک است و آخرین اصلاحیه‌ها تا پیش از تاریخ پشتیبانی نکردن از ویندوز اکس‌پی را نیز در خود جای داده است. با توجه به این نکته که ویندوز اکس‌پی نیز دیگر پشتیبانی نمی‌شود و سرویس پک‌رسمی‌ای برای آن منتشر نخواهد شد و دسترسی به این به‌روزرسان‌ها برای بسیاری از کاربران امکان‌پذیر نیست، توصیه می‌شود از این سرویس‌پک کمک بگیرید.

سرویس‌پک شماره‌ 4 ویندوز اکس‌پی در ویندوز اکس‌پی سرویس‌پک یک و بالاتر قابل نصب است و می‌توانید آن را به دیسک نصب ویندوز نیز اضافه کنید تا هر زمان که به نصب مجدد ویندوز نیاز داشتید، سرویس‌پک 4 نیز همراه با نصب سیستم‌عامل روی ویندوز نصب شود.

این سرویس‌پک اکنون به‌صورت نسخه‌ آزمایشی شماره 3 منتشر شده است و بزودی نسخه‌ جدید آن همراه با اصلاحیه‌های امنیتی بیشتر و به‌روزرسانی‌های رجیستری برای رفع مشکلات امنیتی منتشر می‌شود.

ـ صفحه‌رسمی پروژه‌ ساخت سرویس‌پک شماره 4 ویندوز اکس‌پی:

http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌OJKccS

ـ دانلود سرویس‌پک شماره‌ 4 ویندوز اکس‌پی نسخه‌ آزمایشی شماره‌ 3:

http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌lSY96N

http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌ODvKGF

ـ فایل‌ها و مجموعه‌های موجود در سرویس‌پک شماره4:

http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌yiLFYM

سرویس‌پک ویندوز چیست؟

پس از انتشار هر نسخه از سیستم‌عامل ویندوز، فایل‌های به‌روزرسان، اصلاحیه‌های امنیتی، بهینه‌سازهای نرم‌افزاری و... در بازه‌های زمانی مختلفی توسط مایکروسافت ارائه می‌شود و کاربران با نصب این فایل‌ها روی سیستم‌عامل، همواره آن را به‌روز نگه‌داشته و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنند. پس از مدتی که این فایل‌ها و به‌روزرسان‌ها ارائه می‌شود، همه آنها در یک بسته قابل نصب گرد‌آوری شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این بسته‌های نصبی شامل مجموعه‌ای از فایل‌های بالا را سرویس‌پک نامگذاری می‌کنند.

به‌عنوان مثال چنانچه پس از گذشت شش ماه از انتشار سرویس‌پک شماره یک ویندوز، سرویس‌پک شماره‌ 2 ویندوز ارائه شود، کاربران پس از نصب ویندوز سرویس‌پک یک نیازی به دانلود تک‌به‌تک فایل‌های به‌روزرسانی و اصلاحیه‌های شش ماه اخیر ندارند و تنها با نصب این سرویس‌پک می‌توانند ویندوز خود را تا لحظه‌ انتشار سرویس‌پک شماره‌ 2 به‌روز کنند.

امیر عصاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد