همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همه کارگران ساختمانی باید بیمه شوند


  

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور تاکید کرد
همه کارگران ساختمانی باید بیمه شوند
رییس انجمن انبوه‌سازان کشور گفت: حذف عبارت بیمه تمامی کارگران ساختمانی از تبصره یک ماده پنج قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مبنای کارشناسی ندارد و ما اعتراض خود را به این لایحه که در مجلس مطرح شده اعلام می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمشید برز‌گر در نشست خبری که امروز در محل کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران برگزار شد، درباره‌ی بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: متاسفانه با حذف تبصره یک که براساس آن تمامی کارگران ساختمانی باید بیمه شوند و همچنین باید دارای پروانه مهارت و اشتغال که در ماده پنج به آن اشاره شده است باشند با حذف تبصره یک تعداد کثیری از کارگران مستحق شمول بیمه از دریافت خدمات مربوطه محروم می‌شوند.
وی افزود: کارگران ساختمانی با ارائه‌ی لیست از سوی کارفرما برای دریافت خدمات بیمه‌ای به سازمان تامین اجتماعی باید معرفی شوند و این سازمان ملزم است تا مطابق لیست ارائه شده اقدام به بیمه‌نمودن کارگران کنند.
رییس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان این‌که این مساله مورد عنایت نمایندگان قرار نگرفته تصریح کرد: تبصره یک به دلیل مغایرت ردیف‌های بودجه‌ای با اصل 75 قانون اساسی حذف شده که در آن عبارت تمامی کارگران وجود داشته است.
بزرگر در ادامه تاکید کرد: هیچ تضمینی برای بیمه‌شدن همه کارگران شاغل در پروژه‌های ساختمانی وجود ندارد.
رییس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به این‌که قبلا این سوال مطرح شده بود، افزود:در صورتی که رقم ذکر شده از 20 درصد سهم کارفرما که در تبصره یک ماده 28 قانون تامین اجتماعی بیشتر شود، نقض قانون بالا‌دستی صورت گرفته است.
برزگر تاکید کرد: عدم تعیین سقف برای دریافت معادل 12 درصد عوارض به عنوان سهم کارفرما قطعا اجحاف آشکاری به کارفرمایان خواهد بود و مسلما بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر مستقیمی خواهد داشت.
رییس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان این‌که مخالف حذف تبصره یک ماده پنج بیمه کارگران هستیم، افزود: در این رابطه به رییس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای نوشتیم.
وی افزود: سه‌بار به لایحه مجلس اعتراض کرده‌ایم و اعتقاد داریم کارگری که در مجموعه‌ای کار می‌کند باید حق بیمه‌اش پرداخت شود.
رییس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به این‌که پرداخت حق بیمه در قالب کارت مهارت 70 تا 80 درصد کارگران بیمه نمی‌شوند، افزود: اما بدین ترتیب افراد دیگری از مشاغل دیگر از بیمه کارگران استفاده می‌کنند.
برزگر خاطر نشان کرد: در قانون قبلی تامین اجتماعی چهار درصد دستمزد کارگران بابت بیمه پرداخت می‌شد که براساس این قانون میزان حق بیمه در مقابل حداقل دستمزد حدود یک میلیون و 440 هزار تومان در سال بود که اگر این رقم را در صد مترمربع تقسیم کنیم، حق بیمه هر مترمربع 14 هزار تومان می‌شود.
وی با اشاره به این‌که قانون برای بهبود اشتغال و رونق روند ساخت‌وساز بوده است، تصریح کرد: معتقدیم همه کارگرانی که حق بیمه آنها پرداخت می‌شود، باید براساس قانون حداقل دستمزد، 20 درصد بیمه شوند.
رییس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور تاکید کرد: براساس ماده 148 قانون کار ما مسوول بیمه کارگران هستیم و در صورت مراجعه کارگر به تامین اجتماعی پرداخت جریمه و حق بیمه به عهده ما است.
برزگر در ادامه گفت: یک میلیون و 800 هزار نفر در بخش ساخت‌وساز مسکن در کشور فعالیت می‌کنند و ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که حق بیمه آنها را پرداخت کنیم.
رییس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور خاطر نشان کرد: تامین اجتماعی با توجه به جلساتی که با آنها داشته‌ایم می‌خواهد مبلغ بیمه کارگران را بگیرد، اما نمی‌خواهد کارگران را بیمه کند.
وی در ادامه با بیان این‌که تغییر چهار درصد حداقل دستمزد کارگران در قانون بیمه، بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب 1352 به چهار درصد حداقل دستمزد ماهانه کارگران در قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 1386 به دلیل شامل قرار دادن کلیه‌ی کارگران ساختمانی با همه خدمات تامین اجتماعی بوده است، افزود: این سوال مطرح می‌شود که با وجود افزایش 30 برابری چرا هنوز تمامی کارگران ساختمانی قادر به استفاده از خدمات نیستند.
رییس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به این‌که‌ هدف طراحان طرح اصلاح ماده پنج قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، افزایش تعداد کارگران تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی و افزایش اشتغال برای بیمه‌های شاغل در صنعت ساختمان و کاهش هزینه‌های تمام شده مسکن بوده است، تصریح کرد: موارد ذکر شده با حذف تبصره یک مسیر تحقق اهداف مشخص شده را مسدود می‌کند و باعث نارضایتی سیل عظیم کارگران ساختمانی و تشدید فشارهای زیاد اجتماعی بر دولت و مجلس را فراهم می‌کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد