همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

وام مسکن کلانشهرها ۵۰ میلیون شد


  

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش سقف تسهیلات در کشور، گفت: هم سقف وام بالا رفته و هم ارزان شده و ما به التفاوت آن را دولت باید تامین کند.

سخنگوی دولت از افزایش وام مسکن در کلانشهرها به 50 میلیون، در مراکز استان ها و دارای جمعیت بالای 200 هزار نفر به 40 میلیون و سایر شهرها 30 میلیون تومان خبر داد و گفت: به این ترتیب افزایش سقف تسهیلات این امکان را فراهم می کند که افراد متقاضی با اولویت هایی که گفته شده، بتوانند نسبت به تامین مسکن اقدام کنند. این وام ها متوجه زوج های جوان و اقشار کم درآمد است.

نوبخت خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد اعلام شده برای کسانی که قصد بازسازی بافت های فرسوده دارند مبلغی را برای وام اختصاص داده ایم که در کلانشهرها تا 20 میلیون شهرهای بالای 200 هزار جمعیت 15 میلیون تومان و سایر شهرها 10 میلیون تومان در نظر گرفته می شود.

وی افزود: به مدت 5 تا 6 سال هرساله 300هزار مورد و جمعا 1800 واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث می شود. مجموعه اقدامات دولت در جهت ساخت و سازهای مسکن به فضای اقتصادی کشور کمک می کند تا دولت سیاست خروج از رکود را با سرعت بیشتری دنبال کند.

نوبخت تصویب لایحه استملاک و اجاره اتباع خارجی در کشور را از دیگر مصوبات امروز دولت عنوان کرد و گفت: این مصوبه آماده ارسال به مجلس شد. با این کار می خواهیم امکان حضور سرمایه گذاران خارجی را در کشور فراهم کنیم.

سخنگوی دولت از اختصاص مبلغ 55 میلیارد تومان در خصوص محیط زیست برای مقابله با پدیده گرد و غبار و خشکسالی و احیای دریاچه ها خبر داد.

نوبخت در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص ابهامات بوجود آمده در خصوص آلوده بودن بنزین های تولید داخل، با یادآوری توضیحات خود در جلسه گذشته هیئت دولت با خبرنگاران گفت: در جلسه گذشته از سوی دو رسانه نسیم و دانشجو دو سوال در خصوص گزارش کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر آلوده بودن بنزین های یورو 4 یا همان بنزین های وارداتی سوال شد که من پاسخ دادم این بنزین ها آلوده نیست که اگر بود جلوی توزیع آن را می گرفتیم. پس توضیح من در رابطه با آلودگی بنزین های پتروشیمی نبود و من آلودگی بنزین های یورو 4 را نفی کردم.

وی با انتقاد از انتشار این خبر کذب در یکی از رسانه های مطرح کشور، گفت: حال ما هر چقدر که توضیح دادیم این خبر اشتباه است، آنها مصر بر همان خبر غلط بودند و امیدواریم در این جلسه اطلاع رسانی درستی در خصوص آن صورت گیرد.

نوبخت تصریح کرد: در جلسه آینده از سرکار خانم دکتر ابتکار و مهندس زنگنه دعوت خواهیم کرد تا جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه دهند. اما قطع یقین دولت تا رفع آلودگی بنزین های پتروشیمی اجازه توزیع آن را نخواهد داد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سوالی در خصوص ناامن شدن مرزهای کشور و افزایش عملیات های تروریستی، گفت: نیروهای مسلح و دستگاه های اطلاعاتی ما صیانت خوبی از مرزهایمان دارند و جمهوری اسلامی ایران از امن ترین کشورهای منطقه به حساب می آید.

وی همچنین از افزایش تسهیلات در 5 ماهه اول سال نسبت به 5 ماهه سال 92 خبر داد و گفت: تسهیلات در 5 ماهه اول سال نسبت به 5 ماهه اول در سال 92، 40 درصد افزایش پیدا کرده و 160 هزار میلیارد تومان داده ایم که بیش از 59 درصد این تسهیلات به شکل سرمایه در گردش بوده است.
نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره مصوبه مجلس در خصوص حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: در این زمینه آقای انصاری توضیحات لازم را داده و مخالفت خود را با بخش هایی از این طرح اعلام کرده اند و اینکه بار مالی دارد یا خیر در آن گزارش بوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام در کشور گفت: کاهش نرخ تورم به معنای کاهش اقلام نیست. بنده می توانم قیمت 21 قلم کالا را عرض کنم که درصد افزایش آنها در همین شهریورماه نسبت به شهریورماه سال 91 به مراتب پایین تر بوده است. ما در آن دوران شاهد افزایش 80 درصدی برخی اقلام بوده ایم. در صورتی افزایش اقلام نخواهیم داشت که تورم صفر درصد باشد و حتی اگر تورم 2 درصدی هم داشته باشیم افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مباحث مرتبط با اختلافات بوجود آمده با طرف های مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: بله؛ ما با طرف هایمان اختلافات جدی داریم در خیلی از بخش ها به توافق رسیده ایم و در برخی جزئیات نیز اختلافاتی داریم. امیدواریم طرف های مقابلمان منطق روشن و مستقل جمهوری اسلامی ایران را درک کنند تا راه برای رسیدن به یک توافق هموار شود که امیدواریم به این هدف دست یابیم.

نوبخت به موضوع کاهش تورم در کشور اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما تا پایان سال 25 درصد بوده است، اما الان یعنی در شهریورماه این رقم به 20.6 رسیده که آن را صندوق بین المللی پول و سایر مراجع تایید کرده اند و پیش بینی کرده اند که تا پایان سال تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید.

سخنگوی دولت در خصوص فروش پایان نامه در برخی از دانشگاه های کشور نیز گفت: قطعا وزارت علوم و سایر دستگاه های بازرسی این موضوع را بررسی خواهند کرد.

وی در خصوص اقدامات دیپلماتیک کشور با کشورهای همسایه در جهت کاهش اقدامات تروریستی در کشور اظهار داشت: متاسفانه هر از چندگاهی به دلیل عدم کنترل کافی کشورهای همسایه برخی اشرار و قاچاقچیان وارد کشور می شوند و به تناسب آن اقدامات تخریبی را انجام می دهند که قطعا در این زمینه دستگاه های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی برخوردهای لازم را خواهند داشت. ما از کشور پاکستان انتظار کنترل بر مرزهایشان را داریم و تذکراتی را نیز داده ایم.

نوبخت در خصوص تغییر مدیریت شرکت های مرتبط با سهام عدالت نیز گفت: قطعا مدیریت آنها باید تغییر کند چرا که این شرکت ها متعلق به اقشار خاصی است و حرکت آن باید در جهت افزایش بهره وری ها باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر منابع درآمدی دولت، اظهار داشت: اینکه سقوط قیمت نفت منجر به کاهش منابع درآمدی ما خواهد بود، در صورت استمرار آن شکی در آن نیست. البته آخرین آمار ما از فروش نفت در بازارهای جهانی متوسط عملکرد آنها حدود 104 دلار بوده است، اما معمولا با چند ماه وقفه آثار اقتصادی کاهش یا افزایش قیمت در بودجه خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که در چند ماه آینده در صورت ادامه وضعیت شاهد عدم تحقق منابع در بودجه باشیم و مناسب ترین راه برای ما کاهش هزینه ها خواهد بود، یعنی تناسبی بین هزینه ها و درآمدها به وجود آید.

سخنگوی دولت در خصوص اضافه کردن متممی به بودجه 93، گفت: متمم برای وقتی است که بخواهیم بودجه را افزایش دهیم و با توجه به وضعیت حاضر حتی ممکن است سقف بودجه را کاهش دهیم البته این قطعی نیست هر وقت محاسبات ما با توجه به واقعیت ها کامل شد، گزارش خواهیم داد.

نوبخت در خصوص پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر دایر کردن دانشگاهی با زبان خارجی گفت: همانگونه که رئیس جمهور این موضوع را فرمودند دستگاه های ذیربط از جمله وزارت علوم آن را پیگیری و راه های اجرایی آن را مهیا خواهند کرد.

وی در خصوص عملکرد فرهنگی دولت، اظهار داشت: به هر حال نهادها و دستگاه های غیردولتی نیز از بودجه فرهنگ استفاده می کنند و بخش قابل توجهی از اعتبارات ما به نهادها و بخش های غیردولتی داده می شود و بیشترین منابع از فرهنگ را دستگاه های غیردولتی دارند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قطعا از آنها گزارش عملکرد خواهیم داشت، گفت: با توجه به دغدغه های رهبری و برخی از بزرگان که حاکی از آن است که وضعیت فرهنگی مقبول و مطلوب نیست و ما از این دستگاه های غیردولتی گزارش خواهیم خواست و آنها نیز باید جواب و گزارش عملکرد خود را بدهند که اگر ندهند معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بر خود فرض می داند که از آنها پاسخ بگیرد که اگر عملکرد مناسبی داشته باشند در بودجه 94 نیز کمک بیشتری به آنها خواهیم کرد در غیر این صورت ما این اعتبارات را از آنها گرفته و به سایر نهادهای فرهنگی خواهیم داد.(تسنیم)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد