همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

خداحافظی با کلسترول بد خون با دستاورد دانشمند ایرانی


  

به گزارش  مهر، رضا قدیری شیمیدان برجسته ایرانی انستیتو تحقیقات Scripps کالیفرنیا پلیمر جدیدی تولید کرده است که می تواند گره از مشکل حل نشده کاهش سطح کلسترول بد (LDL) خون باز کند.

به طور کلی تولید داروهایی که موجب افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) و به تبع آن نابودی کلسترول بد خون و کاهش مشکلات قلبی و عروقی می شود کاری دشوار و پیچیده است. اما دانشمندان متوجه شده اند در بدن انسان پروتئین بزرگی موسوم به A-I (apoA-I) وجود دارد که به دور مولکولهای لیپید چربی حلقه زده و کلسترول خوب خون تولید می کنند.
آنچه که شیمیدان ایرانی انستیتو تحقیقات Scripps کالیفرنیا انجام داده در راستای افزایش همین پروتئین هاست.

وی و تیم همراهش پلیمری تولید کرده اند که از ویژگیهای کارکری پروتئین A-I (apoA-I) دربدن انسان تقلید می کند و حتی گفته می شود اثرگذاری آن از داروهای موجود در بازار نیز به مراتب بیشتر است.

این دانشمند ایرانی آزمایشات متعددی بر روی موشهای آزمایشگاهی انجام داده و متوجه شد با عملکرد این پلیمر، سطح کلسترول بد خون این حیوانات به طرز عجیبی تا 40 درصد کاهش پیدا می کند. نکته جالب این بود که موشهای به کار گرفته شده در این بررسی از مدتها پیش غذاهایی می خوردند که به شدت چرب بود، همانند الگوی مصرفی غذاهای پرچرب در غرب.

تیم تحقیقاتی قدیری متوجه شدند پس از گذشت 10 هفته از عملکرد این پلیمرها، سطح پلاکهای خونی در موشهای مورد آزمایش تا نصف کاهش می یابد.

به نظر می رسد این دستاورد ارزشمند دریچه امیدی برای درمان کلسترول بد خون باشد.

دستاورد دانشمند ایرانی انستیتو تحقیقات Scripps کالیفرنیا در نشریه معتبر علمی ساینس منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد