همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

رئیس شبکه بهداشت بروجرد: وضعیت توزیع دخانیات در بروجرد مشخص شود


  به گزارش تسنیم، محسن صیرفی در جلسه کارگروه بهداشت شهرستان بروجرد  اظهار کرد: امروز متاسفانه با وجود تبلیغات گسترده برای منع دخانیات که از طریق رسانه ها انجام می شود شاهد افزایش دخانیات در کشور در میان جوانان هستیم.
وی با اشاره به اینکه امروز قلیان به عنوان فرهنگ اشتباهی در میان خانوادهای ایرانی مرسوم شده است افزود: این فرهنگ اشتباه سبب شده که این وسیله به راحتی در دسترس جوانان قرار بگیرد که افراد مصرف کننده در آینده نزدیک عوارض آن را در سنین بالاتر می بینند.


رئیس شبکه بهداشت بروجرد با اشاره به اینکه حساسیت این موضوع بسیار بالا است و باید راهکارهای آموزشی برای شهروندان بروجردی ارائه دهیم خاطرنشان کرد: باید در سطح استان وضعیت توزیع دخانیات مشخص شود و وضعیت را روشن سازیم  تا به سمت درمان و آموزش آن حرکت شود و فرهنگ منع مصرف دخانیات در خانوادهای بروجردی نهادینه شود.

صیرفی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی خانه های سیگار تعطیل است و این مسئله تعطیلی به خاطر پرداخت مالیات بوده و  سبب شده که ساخت دخانیات در کشتی های انجام شود که بر روی آب های آزاد جهان قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین عوارض سیگار که به سلامت بدن انسان صدمه وارد می کند کاغذ استفاده شده در سیگار است گفت: کاغذ سیگار از روزنامه های مخرب ساخته می شود که بیشترین عوارض را بر روی سلامت فرد مصرف کننده می گذارند.
رئیس شبکه بهداشت بروجرد عنوان کرد: کسانی که به صورت غیر قانونی مبادرت به فروش سیگار می کنند باید از پیشروی کار آنها در جامعه جلوگیری شود و فرهنگ منع مصرف دخانیات در خانوادهای بروجردی نهادینه شود.

حسین شیرویه کارشاسناس بهداشت محیط بروجرد نیز در این جلسه اظهار کرد: قانون جامع کنترل با مبارزه ملی با دخانیات در سال 85 مصوب شده است که در این قانون 20 ماده و تبصره ثبت شده است.

وی افزود: مغازه ها و دکه های غیر مرتبط با آیین نامه قانون 12 حق فروش سیگار و تنباکو را ندارند که تاکنون  با این مهم جدی برخورد نشده است.
کارشناس بهداشت محیط بروجرد تصریح کرد: برای مقابله با این موارد نیازمند یک عزم جدی هستیم  که می طلبد اتاق اصناف با همکاری نیروی اتظامی بروجرد این موضوع مغازها و دکه هایی که به صورت غیرمتربط به فروش دخانیات فعالیت دارند برخورد جدی انجام شود.
شیرویه با اشاره به اینکه فروش عرضه دخانیات به افراد  زیر 18 سال جرم محسوب می شود خاطرنشان کرد: فروش یا عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال جرم محسوب می شود و با مجازات روبرو می شود.
وی افزود: فروشندگان دخانیات موظف هستند فرآوردهای دخانی را در بسته های مذکور که در آیین نامه ماده  61 عرضه نمایند و عرضه فروش بسته های باز شده فرآوردهای دخانی ممنوع است.
کارشناس بهداشت محیط بروجرد بیان کرد: جزای نقدی در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در راستای اجرای طرح تشدید فوری از سوی گشت های مشترک با حضور اتاق اصناف صنعت و معدن و نیروی انتظامی تشکیل شود و اقدام لازم در این زمینه انجام شود.
شیرویه با اشاره به قهوه خانه های سنتی در بروجرد عنوان کرد: همه اماکن عمومی و قهوه خانه های سنتی از قلیان استفاده می کنند که باید به ضرر و زیان آن برای افراد جامعه توجه وافر شود.
وی افزود: از 10 نفر مبتلا به سرطان 9 نفر از این تعداد به مصرف دخانیات را داشتند که از بین سرطان های رایج سرطان سینه به عنوان نخستین سرطان در جهان شناخته شده است که به دلیل مصرف دخانیات انجام می شود.
کارشناس بهداشت محیط بروجرد بیان کرد: متوسط  هزینه مصرف فرد سیگاری در سال برابر با هزینه تحصیلات یک دانش آموز در سال است.
شیرویه با اشاره به فرهنگ اشتباه بعضی مغازها و دکه ها در بروجرد اظهار کرد: فرهنگ اشتباهی که در روی بعضی از مغازها و دکه ها مشاهده می کنیم که نوشته شده که 5 پاکت خالی را تحویل دهید تا یک پاکت سیکار بگیرید.
وی گفت: وضعیت مصرف دخانیات در کشور در میان نسل جوان بسیار نگران کننده است به طوری که آمار نشان می دهد که مصرف آن در بین سنین 13 تا 15 سال آغاز می شود.
کارشناس بهداشت محیط بروجرد عنوان کرد: آمار افزایش دخانیات در سال 82، 12.1  درصد است این درحالی است که این آمار در سال 86 به 26.22 درصد افزایش یافته است.
شیرویه افزود: نخستین دروازه ورود دخانیات ، سیگار و قلیان است که آمار 99 درصدی مصرف دخانیات را به خود اختصاص دادند که آغاز کننده اعتیاد است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد