همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

راه‌اندازی اولین نیروگاه میکروآبی ایران/ ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی


  

راه‌اندازی اولین نیروگاه میکروآبی ایران/ ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی



مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو با اشاره به راه‌اندازی اولین نیروگاه میکرو برقآبی ایران، اعلام کرد: احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی در شیراز با ظرفیت تولید 350 کیلووات آغاز شد.

یوسف آرمودلی در گفتگو با مهر با اشاره به دستیابی جمهوری اسلامی ایران به دانش فنی و زنجیره تولید توربین های نیروگاه‌های برق بادی، گفت: هم اکنون چرخه کامل تولید مواد اولیه تا فن آوری ساخت توربین‌های بادی همچون مواد اولیه، تکنولوژی و تجهیزات وابسته در داخل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی می شود.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اعلام اینکه نقش تعیین کننده اصلاح قیمت برق در توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور تاثیر گذار است، تصریح کرد: بر این اساس تعیین قیمت های متنوع برق تولیدی از انواع انرژی های تجدید پذیر و تامین مابه تفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده برق توسط دولت منجر به یک تحول اساسی در تولید برق پاک خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط سالانه بیش از 300 میلیون کیلووات ساعت برق از انرژی‌های نو در کشور تولید و به شبکه سراسری تزریق می شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات پیش روی تولید برق در کشور عدم ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به صنعت تولید برق تجدید پذیر است.

دبیر ستاد انرژی‌های نو ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه عدم حمایت شبکه بانکی و پائین بودن قیمت خرید تضمینی برق دو عامل عدم استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی از طرح های تولید برق پاک در کشور، بیان کرد: در طول یک دهه گذشته تاکنون طرح های بزرگ تولید برق پاک کشور شامل نیروگاه بادی بینالود در مشهد، نیروگاه بادی منجیل رودبار، سایت خورشیدی، بادی و پیل سوختی طالقان، سایت تخصصی زیست توده ساوه، سایت حرارتی خورشیدی (پارابولیک) شیراز، سایت زمین گرمایی مشکین شهر اردبیل اجرایی شده است.

آرمودلی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از 10 هزار مگاوات مجوز احداث مولدهای تجدید پذیر برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صادر شده است، تاکید کرد: با این وجود به دلیل مشکلات و موانع پیش روی سرمایه گذاران تاکنون طرح‌های جدید تولید برق پاک کشور با ظرفیت بالا در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته اند.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران همچنین از احداث و راه اندازی 200 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق بادی در کشور در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: این نیروگاه هیا باید با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی به بهره برداری می رسند.

وی با اشاره به اخذ 30 ریال عوارض وصول قبوض برق در قالب قانون بودجه سال جاری به منظور اجرای طرح های تولید برق پاک به ویزه نصب نیروگاه های خورشیدی، تصریح کرد: اجرای سیست مهای یک کیلوواتی خورشیدی بر پشت بام منازل مردم در سطح کشور با پرداخت کمک بلاعوض تا سقف 4.5 میلیون توسط شرکت‌های توزیع برق آغاز شده است.

آرمودلی همچنین از اجرای پروژه های برق تجدیدپذیر تا ظرفیت 20 کیلووات پایلوت در سطح مراکز آموزش فنی حرفه ای، مراکز اداری استانها و ساختمان های صنعت برق کشور خبر داد و اظهار داشت: از این رو سال گذشته در مجموع 14 مگاوات مولد تجدید پذیر خورشیدی در کشور نصب شد.

وی یکی دیگر اقدامات انجام گرفته برای افزایش ظرفیت تولید برق پاک در کشور را اتمام پروژه احداث نیروگاه بادی بینالود اعلام کرد و یادآور شد: این طرح جدید نیروگاهی با ظرفیت تولید بیش از 28 مگاوات توط بخش خصوصی راه اندازی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال جاری پروژه قدیمی نیروگاه بادی منجیل به ظرفیت 100 مگاوات با وجود مسایل تحریم، از طریق ظرفیت ساخت داخل قطعات کامل و در مدار تولید قرار گرفت، تبیین کرد: علاوه بر این در سایت زمین گرمایی مشکین شهر حفاری 11 حلقه چاه هر یک به عمق تقریبی 3 هزار متر در حال انجام است.

وی با اشاره به تکمیل هفت حلقه چاه پس از تست به چاه تولید تبدیل شده اند، یادآور شد: در حال حاضر یک پروژه پایلوت به ظرفیت 5 مگاوات در یکی از این 7 حلقه چاه در دست اجرا است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به اینکه اولین نیروگاه پایلوت سهموی خطی (خورشیدی) به ظرفیت 250 کیلووات توسط دانشگاه شیراز طراحی و در حال احداث است، بیان کرد: فن آوری ساخت این نوع نیروگاه را به شکل بومی در اختیار متخصصان داخلی بوده و با افزودن سیستم دوم سهموی آینه ای ظرفیت آن به 350 کیلووات افزایش می یابد.

آرمودلی همچنین از احداث سه نیروگاه آبی کوچک خبر داد و افزود: از مجموع سه نیروگاه برق آبی کوچک تاکنون یک نیروگاه احداث و راه اندازی شده است.

وی با اشاره به انجام پتانسیل سنجی انواع انرژی های تجدیدپذیر همچون باد، خورشید، زیست توده و جریان های دریایی خلیج فارس، ظرفیت تولید برق از انرژی باد در کشور را حدود 40 هزار مگاوات اعلام کرد و خاطرنشان کرد: تقریبا 90 درصد خاک کشور دارای بیش از 300 روز خورشیدی بوده و به طور متوسط پنج کیلووات ساعت بر متر مربع در روز ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد