همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

دارایی های استانی که با نداری سر می کند/ثروتی از طلای سیاه تا صنعت سبز


  

خرم آباد - استاندار لرستان در گفتگویی مشروح با خبرنگار مهر با اشاره به دارایی کم نظیر استانی که در نداری به سر می برد به قابلیتها و ثروتهای لرستان از طلای سیاه گرفته تا صنعت سبز گردشگری اشاره کرد.

هوشنگ بازوند در جریان بازدید از دفتر مرکزی خبرگزاری مهر و دیدار با مدیرعامل این خبرگزاری در سخنانی با اشاره به اینکه قبل از اینکه استاندار باشم خبرهای مهر را پیگیری می کردم، اظهار داشت: "مهر" خبرگزاری است که در نزد افکار عمومی به نظر من یک نمره بسیار بالایی دارد و واقعیت ها را می گوید و در عین حال نقد منصفانه خود را هم دارد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر خبرگزاری مهر دفاع واقع بینانه خود را هم داشته و همین نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه به نظرم نقطه قوت خبرگزاری مهر بوده و نکته ای است که اعتماد مردم را جلب کرده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه در استان لرستان نیز خبرگزاری مهر همین رویه را دارد و یکی از خبرگزاریهای بسیار فعال استان است، تصریح کرد: بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری های دیگر خبرها را از مهر دریافت می کنند و به نقل از مهر منتشر می کنند که این نشان از فعالیت های بسیار خوب مهر در استان است.

وی تصریح کرد: ما خبرگزاری مهر در لرستان را با دیدگاه های خوبی که روی مسائل سیاسی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی دارد به عنوان یک ظرفیت خوب برای توسعه استان می شناسیم.

استاندار لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه از وقتی که به لرستان رفتیم با توجه به اینکه خودم لر هستم و استان را می شناسم و خیلی از آسیب شناسی ها را انجام داده بودم معبر توسعه استان را تغییر دادم، اظهار داشت: یک معبر توسعه در لرستان تعریف شده بود و پیش از این سکان دار آن دولت بود و خروجی این معبر در طل ۳۶ سال این بود که لرستان از نظر اشتغال استان ۲۹، ۳۰ یا ۳۱ بوده و همیشه رتبه اول یا دوم بیکاری را داشته و دو سال هم سوم بوده است.

بازوند با بیان اینکه بدون اغراق لرستان یکی از ثروتمند ترین استان های کشور است، تصریح کرد: تنها یکی از ظرفیت های لرستان می تواند ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی استان را حل کند که این ظرفیت ها را می توان در بخش گردشگری، معدن، کشاورزی، نفت و گاز و... درنظر گرفت.

وی ادامه داد: این ظرفیت ها الان خیلی نقشی در اقتصاد استان ندارند و این در حالی است که ظرفیت معادن لرستان به تنهایی می تواند ۸۵ درصد مشکلات اقتصادی را حل کند در حالیکه الان کمتر از یک درصد در اقتصاد استان نقش دارد.

استاندار لرستان عنوان کرد: شکی نیست که لرستان یکی از ثروتمند ترین استان های کشور است ولی از سوی دیگر شاخص ها این را می رساند که جزء بیکارترین استان ها هستیم و باید به دنبال پر کردن این شکاف خالی بین توانمندی ها و وضعیت موجود باشیم.

استاندار لرستان به تشریح معضل بیکاری و علل آن در لرستان پرداخت و اظهار داشت: میانگین سرانه درآمدی در لرستان از میانگین کشور کمتر است و وقتی که ۲.۵ برابر نرخ کشور بیکاری داریم این امر طبیعی است.

بازوند با بیان اینکه سرانه پایین درآمد به این معناست که سپرده گذاری در بانک ها نداریم و این یعنی در اقتصادی که بانک محور است نقشی نخواهیم داشت، تصریح کرد: از طرف دیگر مردم تسهیلات از بانک می گیرند و نمی توانند بازپرداخت کنند و  موضوع معوقات بانکی در این شرایط خود را نشان می دهد.

وی یادآور شد: در استان لرستان ۱۸ تا ۱۹ درصد منابع معوقات بانکی داریم که رقم بسیار بالایی است و همه این اتفاقات مربوط به سرانه درآمد، سپرده گذاری، بیکاری و ... است و جمیع این مشکلات نشان می دهد که مسیر توسعه با رویکرد دولتی دیگر جوابگو نیست و باید آن را تغییر داد.

استاندار لرستان با بیان اینکه این مسیر توسعه را تغییر دادیم و گفتیم این پرچمداری دولت در این ۳۵ سال جواب نداده و پرچم داری را به بخش خصوصی بدهیم، تصریح کرد: البته این تغییر یکسری تنش ها و هزینه ها و مشکلات دارد و این هزینه ها را باید جامعه قبول کند و زمانی این هزینه کم می شود که افکار عمومی آماده باشد.

بازوند یادآور شد: هنوز بخش خصوصی در لرستان احساس ناامنی و غربت می کند در صورتیکه لرستان بسیار امن است و نمونه این امنیت شاخصهای امنیتی استان است به طوریکه سرقت مسلحانه در سال ۹۳ اصلا نداشتیم که این در حالی است که حداقل حدود ۶۵ هزار اسلحه مجاز در دست مردم وجود دارد.

استاندار لرستان افزود: برای این تغییر مسیر توسعه نیاز به یک کار تبلیغاتی بزرگ داشتیم که از امسال تصمیم داریم تبلیغات را افزایش دهیم و در این رابطه موسسه گاج را آورده ایم و دارد سرمایه گذاری می کند و مسئولیت بخشی از تبلیغات توانمندی های استان را به دست گرفته است.

وی اظهار داشت: در عید امسال برنامه داریم که یک بمباران تبلیغاتی کنیم تا بتوانیم بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و مردم هم از آن استقبال کنند تا احساس غربت نکند.

بازوند یادآور شد: اگر دنبال خودباوری و تحول هستیم باید مشکلات و موانع توسعه استان را از طریق بخش خصوصی پیگیری و رفع کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت های بسیار بزرگی در استان وجود داشت که بلاتکلیف مانده بود و ارزش آنها بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: این ظرفیت ها مربوط به پروژه های نیمه تمام و تعطیل شده بود.

بازوند به پیگیری های صورت گرفته برای احیای این ظرفیت ها اشاره کرد و گفت: مطابق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب یکی از رویکردهای اصلی احیاء ظرفیت های استان بوده است.

استاندار لرستان به رونق حمل و نقل هوایی و افزایش تعداد پروازهای فرودگاه خرم آباد به ۲۷ پرواز در هفته اشاره کرد و گفت: این کار نیز با همکاری شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی صورت گرفته و در این حوزه نیز پرچم را به دست بخش خصوصی داده ایم.

بازوند با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز فعالیتهای خوبی در حال انجام است عنوان کرد: راه اندازی پرواز عسلویه به منظور جذب گردشگران از عسلویه از جمله فعالیتهای صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دنبال راه اندازی پرواز عتبات عالیات هستیم یادآور شد: در مسیر راه اندازی پرواز عتبات عالیات مشکلاتی وجود دارد و برخی دنبال این هستند که کار حمل و نقل مسافران تنها به صورت زمینی و در انحصار آنها باشد که تلاش می کنیم این مشکل را رفع کنیم.

استاندار لرستان با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش عمران شهری گفت: در این زمینه نیز برخی هلدینگ های خوب وارد میدان شده اند به طوریکه سازمان اقتصادی کوثر با یک سرمایه گذاری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومانی در استان در حال احداث برج های ۳۰ طبقه خرم آباد و ایجاد واحدهای مرغداری گوشتی و تخم گذار است.

بازوند به سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی بنیاد برکت اشاره کرد و گفت: همچنین حضور و فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان یک ظرفیت خوب در استان یکی دیگر از توفیقات در این زمینه است.

وی با تمجید از فعالیتها و دغدغه های مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: به رغم بی پولی با همکاری این قرارگاه سازندگی پروژه های خوبی را در حوزه زیرساختهای حمل و نقل شروع کرده ایم.

استاندار لرستان با اشاره به فعالیت قرارگاه خاتم الانبیا در احداث آزادراه خرم آباد - اراک و سرمایه گذاری بالغ بر هزار میلیارد تومانی در این بخش گفت: این پروژه در چهار قطعه فعال بوده و در حالیکه سهم مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ۴۰ درصد است بیشتر از این رقم کار کرده است.

بازوند طرح توسعه فرودگاه خرم آباد و تطویل باند این فرودگاه به منظور پذیرش هواپیماهای پهن پیکر در راستای راه اندازی پرواز حج را از دیگر فعالیتها در این زمینه برشمرد و گفت: برای رفع مشکلات استان چاره ای نداریم جز اینکه پرچم توسعه را در معبر جدید به دست بخش خصوصی بدهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد