همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

نرخ بیکاری در ترکیه به 10،5 درصد رسید


  

نرخ بیکاری در ترکیه به 10،5 درصد رسید
نرخ بیکاری در ترکیه در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود در سه و نیم سال اخیر – به 10.5 درصد رسید تا شمار بیکاران در این کشور به بیش از سه میلیون نفر برسد.
به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری آخرین بار در فوریه سال 2011 میلادی به 10.7 درصد رسیده بود.
به گزارش ایرنا، بیکاری به عنوان یکی از عمده ترین مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه همچنان ساختار شکننده دارد و شیوه مدیریت آن دغدغه ای جدی برای مدیریت اقتصادی این کشور شده است.
در نرخ تورم ترکیه دو شاخص مهم خودرا برجسته می کند که در تبیین وضعیت بیکاری در این کشور حایز اهمیت زیادی است.
بیکاری در بخش خارج از کشاورزی و بیکاری در بین جوانان بین 15 تا 24 سال و به ویژه جوانان دارای تحصیلات علیه است.
در بخش غیرکشاورزی نرخ بیکاری ترکیه در ماه سپتامبر به 12.7 درصد، در جوانان بین سنین 24- 15 به 19.1 درصد، در سن های بین 64-15 10.7 درصد، در مردان 9.1 درصد و در بانوان 13.6 درصد شد.
شاخص دیگری که در داده های مربوط به بیکاری در ترکیه قابل توجه است، نسبت اشتغال غیررسمی است که در حدود 35 درصد تخمین زده می شود. البته بخش عمده این نیروی کار در بخش کشاورزی ترکیه فعال است و این افراد کسانی هستند که در واقع به حساب خود در بخش 'کشاورزی سنتی' کار می کنند.
موسسه آمار دولتی ترکیه طبق تقویم اعلام منظم داده های مربوط به تحولات اقتصادی این کشور، روز دوشنبه نرخ بیکاری این کشور در ماه سپتامبر سال 2014 میلادی را اعلام کرد.
موسسه آمار دولتی ترکیه با عاری سازی تاثیرات موسمی، نرخ بیکاری ترکیه را نیز محاسبه می کند که براساس آن نرخ بیکاری در ماه سپتامبر به 10.5 درصد رسید. این بالاترین رقم از فوریه 2011 میلادی تاکنون است.
کارشناسان با اشاره به افت نرخ تولید در ترکیه به ویژه در سه ماهه سوم سالجاری میلادی به 1.7 درصد، می گویند افت میانگین نرخ رشد اقتصادی در سالجاری میلادی به حدود سه درصد، نرخ بیکاری در ترکیه را به ورای ارقام دو رقمی رسانده است.
اقتصاد ترکیه در سه ماهه نخست سالجاری میلادی 4.8 درصد رشد، در سه ماهه دوم 2.2 درصد و در سه ماهه سوم 1.7 درصد رشد کرده است.
این افت دولت آنکارا را واداشت تا در تخمین های خود در خصوص تحقق اهداف اقتصاد کلان برای پایان سالجاری تجدید نظر کند. دولت آنکارا با تعدیل اهداف کلان خود، نرخ رشد اقتصادی سالجاری را از چهار درصد به 3.3 درصد تغییر داده ولی انتظار می رود این رقم نیز تحقق نیابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد