همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با هدف رفع نیاز بازار کار کشور به نیروی متخصص


  

طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با هدف رفع نیاز بازار کار کشور به نیروی متخصص
مخاطبین گرامی
کلیات و توضیح اجمالی طرح:
نظام آموزش عالی کشور به عنوان یکی از دو قطب تعلیم و تربیت درکشور ایران مسؤلیت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز جامعه را در سطوح ورشته های مختلف به عهده دارد. جذب فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در بازارکار منوط به داشتن تواناییها و ویژگیهایی است که بخش عمده ای از آنها می بایست در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد گردد. به نظر می رسد عدم تناسب بین فرآیندها و مواد آموزشی رشته های تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارتها و تواناییهای مورد نیاز بازارکار، مهمترین عامل موفق نبودن فارغ التحصیلان در کاریابی و اشتغال است.
پژوهشها نشان می دهند در کنار سایر عوامل اثرگذار مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، ضعف مهارتی دانش آموختگان در مهارتهای مورد نیاز بازار کار از دلایل اصلی این موضوع به شمار می آید. یکی از مهمترین دلیل این امر کمرنگ شدن کارآموزی و کارورزی در سرفصلهای درسی دانشگاهها است.
برهمین اساس و بنا به رسالت ذاتی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای به عنوان یک نهاد ملی سیاستگذار و متولی مهارت­آموزی در کشور توجه به بازتوانمندسازی دانش­آموختگان دانشگاهی و همچنین دانشجویان در حال تحصیل در دستور کار مدیران و برنامه­ریزان این سازمان قرار گرفته تا گامی کوچکی برای تسهیل در روند اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی برداشته شود. آنچه که دراین طرح مد نظر خواهد بود تکمیل بخشی از دوره آموزشی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با دوره های مهارتی است تا زمینه ارتقای قابلیت های این عزیزان برای ورود به بازارکار فراهم شود.
این طرح در تاریخ 3/9/93 در شورای عالی اشتغال مصوب گردیده، لیکن اجرای مطلوب آن مستلزم همکاری و همدلی تمامی دستگاههای ذیربط و بخش های تولید و خدمات غیر دولتی در کشور است.
نظربه اینکه کسب نظرات متخصصان، خبرگان، مدیران و کارشناسان و اعمال اصلاحات و تکمیل طرح، از خطاهای احتمالی و نواقص آن خواهد کاست لذا خواهشمنداست ضمن مطالعه کلیات طرح و سایر مستندات پیوست در این بخش ما را با نظران ارزشمندتان در برنامه ریزی و اجرایی این طرح یاری فرمایید.
همچنین به منظور سازماندهی اقدامات کمیته هایی به شرح ذیل تشکیل گردیده، و در صورت تمایل و علاقه بسیار خرسند خواهیم بود تا با عضویت و مشارکت در این کمیته ها فرصت بهره برداری از دانش و تجارب گرانقدر جنابعالی را به ما اعطا فرمایید .
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر به پیوست  ذیل مراجعه فرمایند.

فرم نظر سنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد