همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

استخدام دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی (ره) نوشهر


  دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی (ره) نوشهر

«نیروی دریایی نیز همچون سایر نیروها به‌حمدلله در آب‌های خلیج‌فارس و مرزهای آبی کشور در عرصه دفاع مقدّس از کشور اسلامیمان چون نگینی درخشنده است و بر عرشه کشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است».                 امام خمینی (ره)


تاریخچه دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، در سال 1359 تحت عنوان مرکز آموزش عالی علوم دریایی تأسیس و در سال 1360 با جذب اولین دوره دانشجویی رسماً فعالیت خود را آغاز نمود.

تأسیس این دانشگاه از ثمرات مسلم پیروزی مردم مسلمان ایران، در استقرار نظام جمهوری اسلامی، به رهبری قائد عظیم‌الشأن امام خمینی (ره) می‌باشد.

در حال حاضر، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، دارای شش دانشکده؛ عرشه، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مدیریت و کمیسر دریایی، علوم پایه و تفنگدار دریایی، اقدام به رفع نیازهای آموزش عالی نیروی دریایی و برخی از سازمان‌های دریایی کشور، در سطح کارشناسی می‌نماید. همچنین این دانشگاه دارای نظام تضمین کیفیت مبتنی بر استانداردهای ISO 9001:2008 می‌باشد. امید است با تأیید پروردگار متعال، توجهات حضرت بقیه‌ا...الاعظم و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب، این دانشگاه بتواند گام‌های مؤثری را در راستای آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران بردارد و پشتوانه‌ای محکم برای خوداتکایی کشور باشد.

برنامه آموزشی

الف) چگونگی:

دانش‌آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) در رشته‌های علمی و تخصصی ناوبری و فرماندهی کشتی، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مدیریت و کمیسر دریایی و تفنگدار دریایی جهت تأمین کارکنان پایور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقطع کارشناسی تربیت می‌شوند. برنامه آموزشی این دانشگاه بر مبنای تربیت افسران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمان‌های دریایی کشور با ویژگی‌های زیر، پایه‌گذاری شده است:

  • تربیت افسرانی متعهد، با ایمان، شجاع، ولایت‌مدار و با قابلیت‌های فیزیکی مناسب.
  • تربیت افسرانی دارای معلومات علمی، مبتنی بر نیازهای دریایی کشور در سطح کارشناسی.
  • تربیت افسرانی با بهره‌مندی از کلیه تخصص‌های مورد نیاز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای که بتواند پس از فراغت از تحصیل با درجه ناوباندومی به عنوان افسران ناوبر، مهندس مکانیک و برق، تدارکات و تفنگدار دریایی خدمت نمایند.
  • تربیت افسرانی با بهره‌مندی از کلیه تخصص‌های مورد نیاز سازمان دریایی کشور به‌گونه‌ای که بتواند پس از فراغت از تحصیل به عنوان افسر دوم عرشه، مهندس سوم موتور و یا مهندس برق بر روی کشتی‌های تجاری انجام وظیفه نماید.

ب) اطلاعات لازم و امتیازات:

  1. ضوابط آموزشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) تابع اساسنامه دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد.
  2. حضور دانشجویان، در طول مدت تحصیل، شبانه‌روزی بوده، کلیه هزینه‌های خوراک، پوشاک، کمک‌آموزشی و زیست آنان، توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود.
  3.  دانشجویان در طول مدت تحصیل، از کمک هزینه تحصیلی برخوردار می‌باشند.
  4.  دانشجویان نیروی دریایی پس از طی موفقیت‌آمیز هفت نیمسال تحصیلی به درجه ناوباندومی مفتخر می‌شوند.
  5. به دانش‌آموختگان، دانشنامه کارشناسی در رشته‌های عرشه، مهندسی کشتی در رشته مکانیک، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مدیریت و کمیسر دریایی و تفنگدار دریایی که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری یا ارتش جمهوری اسلامی ایران ‌باشد، اعطاء می‌شود.

 پ) نحوه آموزش:

  1. طول دوره‌های کارشناسی، هفت نیمسال تحصیلی به صورت پیوسته می‌باشد و طول دوره، متناسب با برنامه تفصیلی تعیین می‌گردد.
  2. به منظور فراگیری آموزش اولیه نظامی و آشنایی دانشجویان با قوانین و مقررات سپاهیگری، برنامه ویژه‌ای به مدت 2 ماه قبل از شروع اولین نیم‌سال تحصیلی تحت عنوان دوره تهیه، اجرا می‌گردد.
  3. هر سال آموزشی مرکب از دو نیم‌سال تحصیلی و یک نیم‌سال فشرده تابستانی است که هر نیمسال تحصیلی شامل 16 هفته آموزش نظری و عملی و نیم‌سال فشرده شامل شش هفته آموزشی می‌باشد.
  4. نحوه آموزش به صورت نظام واحدی می‌باشد.
  5. ارزش هر درس با تعداد واحدهای آن درس سنجیده می‌شود و به عنوان ضریب آن درس به‌شمارمی‌آیدقبولی دانشجو در یک‌ درس،به‌همان درس محدود است.
  6. هر واحد درس نظری، عملی و آزمایشگاهی، کارگاهی و دریانوردی، مقدار درسی است که مفاد آن به ترتیب 16، 32 و 48 ساعت، در طول نیم‌سال تحصیلی یا نیم‌سال فشرده، طبق برنامه مصوبه تدریس می‌گردد. (مدت دریانوردی هم بین 5/1 تا 2 ماه می‌باشد).


 ت) کارآموزی سالیانه
:

به منظور تکمیل آموزش‌های نظری و آزمایشگاهی و با توجه به حرفه آینده دانشجویان و آمادگی‌بدنی، فکری و روحی آنان جهت خدمت در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌وسایرسازمان‌های دریایی‌کشور،سالیانه‌حدود8 هفته‌ کارآموزی‌ عملی‌ در یگان‌های شناور، مستقر در مناطق جنوب‌ و ‌شمال ‌و کارخانجات نیروی‌ دریایی ‌پیش‌بینی شده است.


ث) آموزش عقیدتی:

با توجه به اهمیت و ارزش والای اعتقادات اسلامی و نقش تعیین‌کننده آن در دفاع از کیان میهن اسلامی و به منظور تحقق بخشیدن به اهداف ارتش مکتبی و منطبق با آرمان‌های والای اسلام ناب محمدی (ص) مجموعة دانشجویان این دانشگاه از بدو ورود تا هنگام ‌فارغ‌التحصیلی در جریان‌ آموزش‌های مختلف‌ و متنوع ‌عقیدتی ‌سیاسی‌ قرار می‌گیرند.

در این راستا علاوه بر برنامه‌های مذهبی، نماز جماعت و سخنرانی‌های مختلف، کلاس‌های منظم معارف و عقیدتی سیاسی برای دانشجویان تشکیل می‌گردد و دانشجویان در طول تحصیل ملزم به گذرانیدن دروس عقیدتی مصوب آجا می‌باشند.


ج) آموزش نظامی
:

آموزش نظامی در دو مرحله تدوین شده است.

  1. مرحله اول به گونه‌ای طرح و برنامه‌ریزی شده است که دانشجویان صرف‌نظر از رشته تحصیلی و تخصصی، با فراگیری فنون سپاهیگری، در مسیر زندگی نظامی‌گری قرار می‌گیرند.
  2. مرحله دوم آموزش‌های نظامی برابر برنامه تفصیلی ستاد فرماندهی آجا که به تصویب وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری رسیده است در طول سال‌های تحصیلی طی می‌گردد که دانشجویان این مجموعه از آموزش‌ها را در دانشکده تفنگدار دریایی فرا خواهند گرفت. همچنین در طول دورة آموزش برای آشنایی با رشادت و ایثارگری‌ها، تاکتیک و تکنیک هشت سال دفاع مقدس دوره معارف جنگ برای دانشجویان برگزار می‌شود.

نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است؛ به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود.

 معرفی دانشکده‌ها و رشته‌‌های تحصیلی

این دانشگاه، دارای شش دانشکده تخصصی: عرشه، تفنگدار دریایی، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مهندسی مکانیک، مدیریت و کمیسر دریایی و نیز دانشکده علوم پایه می‌باشد.

دانشکده عرشه :

دانشکده عرشه، با تأسیس دانشگاه در سال 1360 شروع به فعالیت نموده است. هدف این دانشکده، آماده نمودن دانشجویان مهندسی عرشه (نظامی و تجاری)، از نظر علمی و تخصصی، جهت خدمت در نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمان‌های دریایی کشور است.

رشته مهندسی عرشه به دو شاخه ناوبری نظامی و ناوبری تجاری تقسیم می‌گردد که شاخه نظامی جهت تأمین افسران ناوبر نیروی دریایی است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان افسر ملوان، توپخانه، مخابرات، عملیات شناورهای نیروی دریایی مشغول به کار خواهند شد. شاخه تجاری نیز جهت تأمین افسران ناوبر کشتی‌های تجاری سازمان‌های بنادر و دریانوردی- شرکت ملی نفتکش- کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شیلات و سایر سازمان‌های دریایی برحسب تقاضا، برنامه‌ریزی گردیده است. این دانشکده علاوه بر اجرای دوره کارشناسی، آموزش افسران دوره عالی را نیز که پس از چند سال خدمت در مناطق عملیاتی مجدداً به دانشگاه مراجعت می‌نمایند، تحت آموزش قرار می‌دهد.

 امکانات و تجهیزات دانشکده:

  • شبیه‌ساز ناوبری:
  • شبیه‌ساز ناوبری
  • شبیه‌ساز GMDSS
  • حوضچه ناوبری
  • افلاک‌نما
  • کارگاه ملوان
  • کارگاه عملیات
  • کارگاه جنگ‌افزار و سلاح
  • کتابخانه تخصصی
  • کلاس‌های سمعی و بصری

  دانشکده تفنگدار دریایی :

رشته کارشناسی تفنگدار دریایی با هدف تربیت و تأمین نیروی انسانی کارآمد و متخصص به منظور صیانت از تمامیت میهن اسلامی و مرزهای آبی کشور در سال 1378 به تصویب رسید، دانش‌آموختگان این رشته ضمن کسب توانمندی‌های مربوط به هدایت و راهبری انواع شناورهای سبک و سنگین پس از فراغت از تحصیل در یگان‌های تابعه تیپ تفنگداران دریایی همچون گردان‌های شناور هجومی، توپخانه صحرایی، پدافند هوایی، گردان‌های عملیات ویژه و یگان‌های دژبان و خدمات پشتیبانی در مناطق و پایگاه‌های تحت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به ایفای وظایف محوله خواهند پرداخت. دانش‌آموختگان این رشته با گذراندن دوره‌های مختلف از جمله، آموزش‌های اعتماد به نفس، چتربازی، غواصی و همچنین طی دوره تکاور دریایی به ارتقاء توانمندی‌های خود در طول دوره کارشناسی و پس از آن می‌پردازند.

اماکن و فضاهای آموزش دانشکده عبارتند از : کارگاه مهمات و سلاح سبک – کارگاه جنگ‌افزار و توپخانه دریایی – کارگاه جنگ‌های نوین – سالن تیراندازی و کلاس‌های درسی و کلاس سمعی و بصری.

 دانشکده مهندسی برق، الکترونیک و مخابرات دریایی :

همزمان با تأسیس دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) دانشکده مهندسی برق و الکترونیک و مخابرات دریائی این دانشکده شروع به فعالیت نمود. این دانشکده در طول مدت حیات خود برای نداجا و سایر ارگانهای دریائی دیگر به پرورش دانشجو پرداخته است. همچنین از سال 1377 نیز دوره عالی الکترونیک در این دانشکده برگزار می‌گردد. با توجه به پتانسیل علمی و پژوهشی بالایی که در این دانشکده موجود است این دانشکده علاوه بر فعالیت فوق به ارتباط با سایر دانشگاههای دیگر و برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاهی نیز پرداخته است. برگزاری دوره های رادار، PLC، آزمایشگاههای ماشین و کارگاههای تخصصی برق از جمله فعالیتهای خارجی این دانشکده محسوب می‌گردد. از دیگر امکانات این دانشکده برخورداری از دو مرکز تحقیقات سونار و سطح مقطع راداری می باشد.

امکانات و تجهیزات دانشکده:

  •  آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی
  •  کارگاه عمومی برق
  •  کارگاه رادار
  •  آزمایشگاه مایکروویو
  •  آزمایشگاه الکترونیک
  •  آزمایشگاه مبانی برق
  •  آزمایشگاه دیجیتال
  •  کتابخانه تخصصی
  •  کلاس‌های سمعی و بصری

 دانشکده مهندسی مکانیک:

دانشکده مهندسی مکانیک با تأسیس دانشگاه در سال 1360 شروع به فعالیت نموده است. هدف از ارائه این رشته تربیت مهندسانی است که پس از فراغت از تحصیل قادر باشند به عنوان افسر مهندس در مراکز زیر انجام وظیفه نمایند:

  • یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی.
  •  سیستم‌های فنی هواناو، بالگرد،‌ بال ثابت و سیستم‌های موشکی.
  •  دوایر فنی. مراکز تعمیراتی، کارخانجات و مراکز آموزشی نیروی دریایی.

سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی (شرکت ملی نفتکش، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح).

این دانشکده علاوه بر دوره کارشناسی، برگزاری دوره عالی را با بهره‌گیری از اساتید متخصص و با تجربه و داشتن کلاس‌های درس، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی متعدد ذیل قادر است اهداف ‌نداجا و سایر ارگان‌های دریایی را تأمین نماید.

 امکانات و تجهیزات دانشکده:

  • مدرسه حریق
  •  کارگاه توربین و دیگ‌بخار
  •  آزمایشگاه تئوری ماشین
  •  آزمایشگاه خواص مواد و مقاومت مصالح
  •  آزمایشگاه کنترل
  •  آزمایشگاه ارتعاشات
  •  آزمایشگاه روانسازی
  •  کارگاه چهارگانه دریایی شامل کارگاه تاسیسات،کارگاه تهویه، کارگاه دیزل
  •  کارگاههای تکنولوژی جوشکاری، ورقکاری، تراشکاری
  •  آزمایشگاه مکانیک سیالات
  •  آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت
  •  آزمایشگاه تونل کاویتاسیون وتونل باد
  •  کتابخانه تخصصی
  •  کلاس‌های سمعی و بصری

 دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی:

دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی امکاناتی نظیر کتابخانه تخصصی و کلاس سمعی بصری می‌باشد و افسرانی که در این دانشکده فارغ‌التحصیل می‌گردند می‌توانند در یگان‌های پشتیبانی و عملیاتی در گرایش‌هایی نظیر مالی، آمادی، ترابری، مهمات و استحکامات با استفاده از آموزش‌های علمی و عملی که فراگرفته‌اند فعالیت نمایند.

این دانشکده علاوه بر اجرای دوره کارشناسی، اقدام به برگزاری دوره عالی مدیریت و کمیسر دریایی و آموزش مجازی با بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات در قالب CDهای آموزشی، وب‌سایت‌های اطلاعاتی و کتاب‌های الکترونیکی از طریق رایانه و سیستم‌های ارتباطی مخابراتی با دیگر مناطق و پایگاه‌های نداجا نموده است.

همچنین این دانشکده در زمینه‌ فعالیت‌های تحقیقاتی با استفاده از پتانسیل‌های بالای علمی و تعامل بین اساتید و دانشجویان جهت سیاست‌های دانشگاه و نداجا گام‌برداری می‌نماید و با برگزاری همایش‌ها و سمینارهای علمی و پژوهشی زمینه تحقیق و پژوهش را برای دانشجویان فراهم می‌نماید. که از جمله آن در ارتباط با نیروی دریایی، نیروی راهبردی تحقیق گسترده‌ای را انجام داده است.

  دانشکده علوم پایه:

دانشکده علوم، شامل گروه‌های آموزشی فیزیک، زبان، ریاضی و علوم انسانی می‌باشد. این دانشکده با بهره‌گیری از سه واحد لابراتوار زبان، دو واحد آزمایشگاه فیزیک و یک واحد کلاس سمعی و بصری کلیه دروس علوم پایه اعم از نظری و عملی، دروس زبان و همچنین بخشی از دروس عمومی (از قبیل فارسی، تربیت‌بدنی، تاریخ سیاسی معاصر) را با بهره‌گیری از اساتید توانمند و مجرب ثابت و مدعو به کلیه دانشجویان دانشگاه ارائه می‌نماید.

 کتابخانه مرکزی:

کتابخانه مرکزی دانشگاه نیز با تهیه مراجع آموزشی و تحقیقاتی برای اساتید و دانشجویان سعی در فراهم کردن بستر لازم برای این امر است. علاوه بر کتابخانه مرکزی کتابخانه تخصصی نیز در هر دانشکده وجود دارد. کتابخانه مرکزی همچنین با سرویس‌دهی کتب به صورت شبکه، مراجع روز دنیا را در تخصص موجود در دانشگاه‌ به‌صورت بسته‌های‌ نرم‌افزاری دراختیار اساتید، دانشجویان و کارکنان ‌قرار می‌دهد.

 تیپ دانشجویان

تیپ دانشجویان مسئول پرورش کلیه دانشجویان رسته‌های مختلف نیرو و دانشجویان بورسیه دانشگاه می‌باشد. لذا جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب امور پرورشی را در سه بخش ذیل جهت دانشجویان پیگیری می‌نماید.

الف) شایستگی رفتاری و اخلاقی

ب) مهارت‌های فردی

ج) مقاومت جسمانی

 الف) شایستگی رفتاری و اخلاقی

به منظور انجام آموزش‌های نظامی و پرورشی کلیه دانشجویان پس از ورود به دانشگاه تحت نظر تیپ دانشجویان در مقاطع گوناگون ذیل با قوانین و مقررات و نیز علوم نظامی آشنا می‌گردند.

  (1 دوره رزم مقدماتی

طول این دوره حدوداً دو ماه و دانشجویان در بدو ورود به صورت مشترک با سایر دانشجویان آجا در لشکرک (و یا به صورت مجزا جهت دانشجویان بورسیه در دانشگاه) با قوانین و مقررات سپاهیگری آشنا می‌گردند.

 امکانات

تیپ دانشجویان در راستای فراهم نمودن نیازمندی‌ها و انتظارات دانشجویان از امکانات زیر بهره می‌گیرد:

  1.  کتابخانه نظامی : جهت دسترسی به کتب و موضوعات مورد علاقه‌ی دانشجویان.
  2.  مرکز رایانه: جهت استفاده دانشجویان از رایانه‌های شخصی خود این مرکز با نصب تجهیزات مربوطه سرویس‌دهی می‌نماید.
  3.  بوفه دانشجویان.
  4.  مرکز مخابرات دانشجویی.
  5. مرکز امور خدماتی شامل آرایشگاه، خیاطی و کفاشی.

 فعالیت های فوق برنامه

الف) فوق‌برنامه‌های آموزشی

به منظور بالا بردن توان علمی و انضباطی دانشجویان، علاوه بر برنامه‌های مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، برنامه‌های آموزشی متنوعی در ساعات فراغت از دروس موظف، به صورت فوق‌برنامه برای کلیه دانشجویان تنظیم می‌گردد، از جمله : کلاس‌های تقویتی و فوق‌برنامه آموزش زبان انگلیسی و رایانه و کلاس‌های تقویتی دروس علوم پایه.

 ب) فوق‌برنامه‌های ورزشی

دانشگاه علوم دریایی به جهت تقویت بنیه جسمانی و روحی دانشجویان علاوه بر برنامه‌های‌ مصوب‌ وزارت علوم در ساعات‌ فراغت از دروس موظف برای کلیه دانشجویان اقدام به‌ اجرای فوق‌برنامه‌های ورزشی‌ با استفاده از امکانات ‌و پتانسیل‌های ‌بالای‌ دانشگاه نموده است

نظرات 1 + ارسال نظر
علی 17 - فروردین‌ماه - 1394 ساعت 12:14

سلام من دیپلم ادبیات علوم انسانی دارم میتونم وارد دانشگاه نیرو دریای شوم برم رشته تفنگ داری ممنون میشم راهنمایم کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد