همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

وقتی پادشاه خیالی عاشق می‌شود


  

سریال «افسانه خورشید و ماه» در کشورهای آسیایی طرفداران زیادی دارد

وقتی پادشاه خیالی عاشق می‌شود

درام‌های تاریخی کره‌ای برای فیلمنامه‌های خود از داستان‌های پرخواننده و معروف هم استفاده می‌کنند. «افسانه خورشید و ماه» که از شبکه سه پخش می‌شود یکی از این مجموعه‌های تلویزیونی است که داستان خود را از یک کتاب پرطرفدار به همین نام از جونگ ایون گوول گرفته است. قبل از این، دو نوول دیگر این نویسنده هم به مجموعه‌هایی پربیننده تبدیل شده است.

حال و هوای فانتزی و تاریخی کتاب، بهترین دلیل برای تولید‌کنندگان مجموعه تلویزیونی آن بود تا به شرح تصویری ماجراجویی گروهی از شخصیت‌های تاریخ کهن کره بپردازند.

برای رسانه تلویزیون کره‌جنوبی که مجموعه‌های درام دوره‌ای تاریخی یکی از محبوب‌ترین ژانرها به حساب می‌آید، اقتباس تصویری از این نوع داستان‌ها، حکم یک فریضه واجب را دارد. در حقیقت، درام‌های تاریخی تلویزیونی این کشور دور آسیا نه فقط تماشاگران داخلی که بینندگان بین‌المللی تلویزیونی را نیز سرگرم و راضی می‌کند.

محبوبیت این نوع مجموعه‌ها در بین تماشاگران خارجی و غیرکره‌ای، برنامه‌سازان تلویزیونی کره‌جنوبی را مشتاق تولید تعداد بیشتری درام دوره‌ای تاریخی کرده است. افسانه خورشید و ماه محصول سال 2012 است و فیلمنامه اقتباسی آن حاصل کار جین سو وان یکی از نویسندگان پرکار تلویزیونی کره است. تیم دو نفره کیم دو هون و لی سیونگ جون، کارگردان این مجموعه هستند. رسانه‌های گروهی به این نکته جالب اشاره می‌کنند که درام‌های تاریخی کره‌ای اکثر مواقع دو کارگردان دارند و نه یک کارگردان.

کیم سو هیون، بازیگر اصلی مجموعه است که برای بازی در آن جایزه بهترین بازیگر مرد چهل و هشتمین دوره جوایز هنری کره‌جنوبی را دریافت کرد. خود مجموعه هم در این مراسم به عنوان بهترین مجموعه درام انتخاب شد. این دو جایزه، بخشی از جوایزی است که افسانه خورشید و ماه در سال 2012 از مراسم‌ مختلف جوایز هنری و تلویزیونی در کره‌جنوبی دریافت کرد.

این درام تاریخی ـ فانتزی در 20 اپیزود تولید شد و دو اپیزود اضافی هم دارد که به عنوان قسمت‌های ویژه پخش شد. شبکه معروف تلویزیونی ام‌بی‌سی کره‌جنوبی تهیه‌کننده مجموعه است. داستان افسانه خورشید و ماه درباره عشق پنهان یک پادشاه خیالی در دوران حکومت معروف جوسیون و یک زن معمولی کره‌ای است.

این داستان در دل قصر سنتی کره‌ای اتفاق می‌افتد و رقابت‌های سیاسی درون قصر و توطئه‌‌های مختلف نیروهای قدرت را به نمایش می‌گذارد. این داستان هم مثل بسیاری از درام‌های تاریخی سال‌های اخیر کره، زندگی شخصیت‌های اصلی خود را در سنین مختلف نشان داده و پیگیری می‌کند. صحنه‌آرایی‌های باشکوه، لباس‌های فاخر و لوکیشن‌های جذاب و چشمنواز از جمله نکاتی است که مورد توجه منتقدان تلویزیونی قرار گرفته‌ است.

گروه سازنده مجموعه کار فیلمبرداری آن را از نوامبر 2011 با بازیگران کودک و نوجوان آن شروع و شش اپیزود اول آن را تهیه کردند. در این مدت، فیلمنامه قسمت‌های بعدی در حال نگارش و آماده شدن بود. بازیگران بزرگسال مجموعه از اواخر دسامبر همین سال جلوی دوربین رفتند. کل صحنه‌های مجموعه در استودیوی شبکه ام‌بی‌سی در مرکز پایتخت کره فیلمبرداری شد. با آن‌که‌ ابتدا قرار بود مجموعه در 20 قسمت تهیه شود، ولی در فوریه 2012 سازندگان مجموعه اعلام کردند چهار قسمت تازه به آن اضافه خواهند کرد، اما کمی بعد آنها به این نتیجه رسیدند که فیلمنامه ظرفیت چهار اپیزود تازه را ندارد و فقط می‌توان دو قسمت دیگر به آن اضافه کرد.

در روزهای پایانی فیلمبرداری مجموعه، هنرمندان تلویزیونی کره‌جنوبی دست به یک اعتصاب عمومی زدند. این اعتصاب که برای رسیدن به یکسری خواسته‌های صنفی بود، تولید افسانه خورشید و ماه را هم تحت تاثیر قرار داد. کیم دو هون، کارگردان اصلی مجموعه هم جزو هنرمندانی بود که به این اعتصاب پیوست. این موضوع تولید دو اپیزود آخر را به تعویق انداخت و به همین دلیل در زمان پخش به عنوان اپیزودهای ویژه به نمایش درآمد.

عوامل تولید مجموعه در دوران ساخت آن اعتراضاتی به تهیه‌کنندگان کردند. سردی هوا باعث نارضایتی در بین بازیگران و عوامل پشت صحنه شده بود. آنها این سوال را مطرح می‌کردند که چرا سردترین ماه‌های فصل سرما برای فیلمبرداری مجموعه انتخاب شده ‌است. البته بدشانسی سازندگان افسانه خورشید و ماه هم بود که در آن سال، کره‌جنوبی با یکی از سردترین زمستان‌های تاریخ خود روبه‌رو شد.

از‌ آنجا که بخش مهمی از سکانس‌های مجموعه در فضای باز فیلمبرداری می‌شد، سرمای شدید باعث خلق مشکلات زیادی برای بازیگران آن شد. با این حال، این فضاهای خارجی و باز ، پس از پخش مجموعه به لوکیشن‌های توریستی برای بازدید مردم عادی تبدیل شد. تهیه‌کنندگان مجموعه هم با استفاده از اخبار مربوط به سرمای دوران فیلمبرداری با خلق برف و سرمای مصنوعی برای بازدیدکنندگان، از موضوع جنجالی اعتراض عوامل تولید به سرمای سخت بهره‌برداری تبلیغاتی خوبی کردند!

گزارش‌های رسمی رسانه‌ای، خبر از استقبال نسبی تماشاگران کره‌ای از افسانه خورشید و ماه می‌دهد. این مجموعه در زمان پخش خود توانست با دو مجموعه رقیب شبکه‌های اس‌بی‌‌اسی و کی‌بی‌اس کره رقابت خوبی کرده و تماشاگران بیشتری را جذب خود کند.

اپیزود پایانی این درام تاریخی، موفق به جذب بیشترین تعداد تماشاچی شد و حدود 42 درصد مردم را پای تلویزیون کشاند. تهیه‌کنندگان مجموعه در مارس 2012، خبر فروش آن به ده کشور آسیایی را دادند. مثل همیشه ژاپن اولین خریدار این مجموعه کره‌ای بود. درام‌های تاریخی کره‌ای، شهرت و محبوبیت زیادی در ژاپن دارند.

مسئولان شبکه‌ تلویزیونی ام‌بی‌سی در آن زمان اعلام کردند این مجموعه رکورد فروش را در بین درام‌های کره‌ای شکسته و پرسودترین کار این شبکه در سال 2012 بوده است. در جولای 2013 مرکز هنرهای نمایشی سئول، یک نمایش موزیکال براساس این مجموعه تلویزیونی تولید کرد. استقبال از این نمایش آن‌قدر خوب و بالا بود که اجرای آن تا سال 2014 هم ادامه داشت.

آسیا ویکلی‌ / مترجم: کیکاووس زیاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد