همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آجیل سویا و خواص آن


  

نروید بر زمین هرگز گیاهی

که ننوشته ست بر برگش دوایی

«نظامی»

آجیل سویا اخیرا وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده می شود. این آجیل سرشار از پروتئین است که به تقلیل کلسترول و تنظیم اندازه قند خون یاری می کند. در ضمن به علت برخورداری از ضد اکسیدکننده ها و ایزوفلاوون ها، کمک بزرگی در رویارویی با انواع سرطان ها به حساب می آید.

فرآورده یادشده در قیاس با دیگر تنقلات نه فقط از حیث مقدار پروتئین، املاح و ویتامین های بسیاری را داراست که از جهت قیمت هم مقرون به صرفه می باشد.

ایزوفلاوون های سویا

به واقع واحدهایی از «فیتواستروژن» در سویا وجود دارند که موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان، پوکی استخوان و امراض قلبی می شوند و همین طور باعث کاهش عوارض دوران یائسگی می گردند.

سویا نه تنها از لحاظ آهن، ویتامین های گروه B، کلسیم و روی غنی است، بلکه تنها پروتئین گیاهی است که همچون پروتئین های حیوانی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. از آنجایی که میزان پروتئین روزانه مورد نیاز زنان 50 گرم و مردان 68 گرم است، 100 گرم آجیل سویا در سنجش با سایر آجیل ها بیشترین میزان پروتئین را دارا است.

طعم های آجیل سویا

آجیل سویا در طعم و مزه های نمکی، بی نمک، معطر (گلپر)، فلفلی و ترش عرضه می شود.

آجیل سویا و ارزش سلامتی

«ایزوفلاوون»های آجیل سویا به ویژه «ژنیستین» به عنوان یک ضد «استروژن» سبب به تعویق افتادن رشد سرطانی یاخته ها از جمله سرطان های سینه، پروستات، روده بزرگ و ریه می گردد.

آجیل سویا نه تنها منبع غنی کلسیم است، بلکه جذب آن را نیز آسان می کند. افزون بر این، وجود «ایزوفلاوون»های آجیل سویا، تحلیل کلسیم استخوان ها را کاسته و موجب تقویت توده استخوانی می شود.

پژوهش ها، حاکی از آنند که مصرف مرتب و مدام چهار تا شش بار در روز (لااقل 50 گرم) آجیل مزبور ممکن است آرتروز زنان و مردان را بکاهد.

مصرف این آجیل، به خاطر برخورداری از آمیزه های (ترکیبات) ایزوفلاوون، اسیدهای آمینه، آرژنین، گلایسین، سرشار بودن از الیاف گیاهی، فینواستروژن ها، ساپونین و لیستین، ارزان ترین، مؤثرترین و سریع ترین راه جهت کاهش میزان کلسترول خون و بیماری های قلبی است.

آجیل سویا حاوی آمیزه های «بیواکتیوی» است که موجب کاهش و کوچک شدن یاخته های چربی و افزایش توده عضلانی در بدن می شود.

ایزوفلاوون های موجود در آجیل سویا برای درمان و جلوگیری از پیر شدن پوست و رفع چروک و همچنین آجیل سویا در داشتن پوست شاداب، جوان و بدون چروک بسیار اثر دارد. الیاف گیاهی موجود در آجیل سویا تأثیر مثبتی بر تنظیم سطح گلوکز خون دارد. ضمنا مقادیر فراوان اسیدهای آمینه گلایسین و آرژنین موجود در آجیل سویا سبب تقلیل انسولین خون می شود.

هیپوتیروئیدیسم در خانم های مسن بسیار رایج است. لذا با اصلاح برنامه غذایی روزانه و مصرف آجیل مذکور، میزان عملکرد غده تیروئید بهبود می یابد.

در دوران یائسگی، سنتز استروژن در زنان کاسته می گردد. با توجه به ساختار شیمیایی ایزوفلاوون های آجیل سویا با هورمون استروژن، مصرف منظم و پیاپی آجیل سویا می تواند باعث جلوگیری از عوارض دوران یائسگی مخصوصا گُرگرفتگی شود.

وجود درصدهای بالای املاح معدنی در آجیل سویا مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد و ... سبب حفظ تعادل عصبی و دفاع بدن در برابر عفونت می گردد.

منابع: ــــــــــــــــــــــــــ

1ـ صادقی، صدیقه، «آجیل سویا».

2ـ یادداشت های پراکنده شخصی از منابع معتبر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد