همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

وجود ۶ میلیون زن مطلقه در ایران نتیجه عمل به نسخه غربی کنترل جمعیت است


  وجود ۶ میلیون زن مطلقه در ایران نتیجه عمل به نسخه غربی کنترل جمعیت است
حوزه/ به کارگیری بی ضابطه و بی برنامه میلیون ها زن و دختر در بازار کار به عنوان نیروی کار ارزان و مطیع، باعث افزایش نرخ بیکاری در سطح جامعه، ابتذال جوانان، اعتیاد آنان و افزایش سن ازدواج شده است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، اولین بخش از سلسله مباحث توسعه جمعیتی راهکارها و چالش‌ها  را به قلم حجت الاسلام فولادی کارشناس جمعیت و پژوهشگر حوزوی می کند.

مقدمه:

نظر اسلام در خصوص جمعیت مسلمانان، افزایش کمی و کیفی آن است که در آیات قرآن و روایات به آن اشاره شده؛ اما سبک زندگی غربی با افزایش جمعیت منافات دارد؛ یعنی زندگی غربی به گونه ای است که خود به خود باعث کاهش جمعیت می شود. امروزه کشورهای غربی با وجودی که جامعه را تشویق و ترغیب به فرزند آوری می کنند اما به دلیل از بین رفتن نهاد مقدس خانواده با چالش جدی جمعیت روبرو هستند و مجبور به وارد کردن نیروی کار از کشورهای دیگر می‌باشند.

سیاست کنترل جمعیت:

سیاست غلط کنترل جمعیت در ایران اسلامی با عناوین به ظاهر زیبایی مانند: تنظیم خانواده، بهداشت مادر و کودک، حقوق زن، حقوق کودک، توسعه، مهار جمعیت و ... از سال 1367 آغاز شد و نسخه غربی کاهش جمعیت به صورت عملی اجرا شد و باعث چالش جدی جمعیتی در ایران گردید و دلسوزان نظام را به فکر واداشت. اجرای غلط سیاست کنترل جمعیت در ایران از طرفی باعث کاهش شدید جمعیت شده و از طرف دیگر باعث به هم خوردن توازن جمعیتی  شد.

عوامل کاهش جمعیت در ایران:

1- تبلیغ و ترویج سیاست غلط کنترل جمعیت به صورت افراطی با تمامی ابزار تبلیغی، رسانه ای، تنبیهی، آموزشی و تعلیمی و ... .

2- ترویج زندگی غربی و فرهنگ سازی آن و در نتیجه دور شدن از سبک زندگی سنتی و اسلامی که در عمل منجر به کاهش شدید جمعیت شد. بنابراین سبک زندگی غربی و الگو قرار دادن آن عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال داشت که برخی آن‌ها عبارتند از:

الف) روانه نمودن بی هدف و بی برنامه میلیون ها دختر به سمت دانشگاه ها که باعث افزایش ناگهانی سن ازدواج شد.

ب) آواره نمودن دختران مجرد دانشجو به شهرها و بلاد دوردست که منجر به افزایش شدید بحران‌های اجتماعی و خانوادگی در اقصی نقاط کشور شد.

ج) برداشته شدن حریم بین محرم و نامحرم و اختلاط وحشتناک دختر و پسر در محیط دانشگاه ها و خارج از دانشگاه ها و در سطح جامعه که باعث تنوع طلبی مردان و از هم گسستن نهاد خانواده و در نتیجه افزایش چشمگیر طلاق در جامعه را فراهم آورد.

د) به کارگیری بی ضابطه و بی برنامه میلیون ها زن و دختر در بازار کار به عنوان نیروی کار ارزان و مطیع، باعث بیکاری و افزایش نرخ بیکاری در سطح جامعه، ابتذال جوانان، اعتیاد آنان و افزایش سن ازدواج شد.

آمار 6 میلیون زن مطلّقه و 2 و نیم میلیون دختر فارغ التحصیل مجرد با سنّ 28 سال به بالا نتیجه عمل نمودن به سبک زندگی غربی و دور شدن از تعالیم حیات بخش اسلام بود که به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تهاجم فرهنگی را تبدیل به شبیخون فرهنگی و شبیخون فرهنگی را نیز به قتل عام فرهنگی تبدیل نمود و نتیجه علل و عوامل فوق، کاهش شدید و نگران کنننده جمعیت بود.

انحراف از اجرا در برنامه اول توسعه!

طبق برنامه اول توسعه کشور بنا بر این بود تا خانواده های ایرانی در سال 1390 از 6 فرزند به 4 فرزند تقلیل پیدا کنند که این رقم در سال 1391 به رقم باور نکردنی و نگران کننده 1 تا 2 فرزند در هر خانواده رسید. (1)

سخن پیشوایان دین علیهم السلام:

قَالَ رسول الله صلی الله علیه وآله:‏ «تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا تَکْثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْطِ» (2) ازدواج کنید، تولید مثل کنید و در افزایش فرزند بکوشید که من در قیامت نسبت به افزایش جمعیت شما مسلمان ها بر امت های دیگر مباهات و افتخار می کنم، حتی به بچه های سقط شده.

استفتاء از مراجع عظام تقلید:

1- همان گونه که مستحضر هستید سیاست کنترل جمعیت در بیست سال گذشته باعث کاهش شدید جمعیت شده، ضمن آن که توازن جمعیت را تغییر داده با توجه به موارد فوق کنترل جمعیت در حال حاضر از نظر شرع مقدس اسلام چه حکمی دارد؟.

2- با توجه به افزایش گستردۀ جوانان فارغ التحصیل و عدم تمایل جمع کثیری از آنان به ازدواج و گسترش طلاق بی رویه در جامعه و گرایش نگران کننده خانواده ها به نظریه تک فرزندی و کنترل جمعیت توصیه های خود را در این خصوص بیان نمایید.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

1- از دستورات شرع مقدس اسلام استفاده می شود که نسبت به تکثیر جمعیت و ازدیاد نسل ترغیب و تشویق زیاد شده و کوتاهی در این امر مهم، موجب خسارت های فراوانی برای جامعه اسلامی است و اینجانب از اول با تفکر باطل «فرزند کمتر زندگی بهتر» مخالف بوده ام؛ لازم است که اقدامات لازم برای اشاعه فرهنگ اسلامی و تربیت صحیح و ازدیاد نسل به عمل آید.

2- مسأله ازدواج سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله است و طلاق مبغوض ترین حلال ها نزد خداوند است و البته وظیفه مراکز فرهنگی و علمی کشور این است که با فرهنگ سازی صحیح جوانان را به ازدواج سالم و بدون تشریفات ترغیب و تشویق نمایند و فوائد آن را بیان نمایند. (20 جمادی الاولی 1434)

آیت الله العظمی سبحانی

1- اینجانب از روز نخست با سیاست کنترل جمعیت مخالف بودم و آن را بر خلاف آموزه های دین می دانستم قرآن مجید فزونیِ اولاد را یکی از نعمت های خدا می داند و می فرماید: «وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ» و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند. (3)

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: من روز رستاخیز به واسطۀ فزونی اولاد شما افتخار می کنم.

پاورقی:

(1)- به نقل از نشریه پرتو سخن شماره 662 ص 6 چهارشنبه 4/11/91

(2)- جامع الأخبار ص 101

 (3)-نوح 12

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد