همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ویتامین D ضد سرطان پستان


  

ویتامین D به دلیل فوایدش برای استخوان‌ها و ستون فقرات شناخته شده است؛ همچنین اخیرا ویژگی‌های دیگری از جمله ضدسرطان ‌بودن نیز به این ویتامین نسبت داده‌اند، اما ارتباط میان ویتامین د و سرطان سینه بیشتر از دیگر سرطان‌هاست، نه‌تنها کمبود ویتامین د خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؛ بلکه احتمال موفقیت در درمان را نیز کاهش خواهد داد.

ویتامین D، در مقابل سرطان سینه

گروهی از محققان موسسه پژوهشی گوستاو راسی فرانسه ماموریت یافتند تا ارتباط میان ویتامین د و کلسیم را در جلوگیری از سرطان سینه بررسی کنند.

این گروه، خون بیش از 17 هزار زن را آزمایش کردند؛ پس از آن به جستجوی موارد سرطان سینه میان آنها پرداختند. پس از حصول نتیجه و شناسایی مبتلایان به این بیماری در جمعیت مذکور مشخص شد که کمبود کلسیم خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد، اما هماهنگی و تناسبی میان کمبود ویتامین د و احتمال بروز سرطان سینه میان این افراد مشاهده شد.

تا 25 درصد خطر بیشتر

علاوه بر مساله بند قبل، زنانی که میزان ویتامین د خون آنها بالا بود (بیش از 27 میلی‌گرم در لیتر) 25 درصد کمتر از زنانی که ویتامین د خون‌شان پایین ارزیابی می‌شد (کمتر از 20 میلی‌گرم در لیتر) به سرطان سینه مبتلا شده بودند.

سه‌چهارم زنان کمبود ویتامین D دارند

بنابر نتیجه این پژوهش، متخصـــصان توصیه می‌کنند زنان به میزان کافی ویتامین د دریافت کنند. این سفارش برای زنان بسیار مهم است؛ زیرا در بخش دیگری از این پژوهش مشخص شد که سه‌چهارم زنان مورد سنجش به میزان کافی ویتامین د دریافت نمی‌کنند.

کمبود ویتامین D و سرطان سینه

به نظر می‌رسد کمبود ویتامین D نه‌تنها خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد، بلکه در روند درمان این سرطان نیز اخلال ایجاد می‌کند. بنابر پژوهش‌های گروهی از محققان که در نشریه سلامت زنان منتشر شده است، کمبود ویتامین د روند درمان سرطان سینه را کند می‌کند و تغییرات بالینی نامطلوبی دارد. این نتیجه از مجموع هفت پژوهشی است که بر 80 هزار و 700 زن انجام شده است.

تاثیر ضدسرطانی ویتامین D

طبق پژوهش‌های گروه مبارزه با سرطان موسسه پژوهشی گوستاو راسی: «مطالعات روی مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند که ویتامین د خواص ضدسرطانی دارد. بیشتر این خواص به ظرفیت ویتامین د در جلوگیری از تکثیر سلول‌ها که منجر به بروز سرطان می‌شوند، نسبت داده شده است.» (در سرطان سینه، رگ‌های خونی تغذیه و حفظ بقای تومورها را تضمین می‌کنند.)

زنان در معرض کمبود ویتامین D

وقتی شخصی در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین د در سطح پوست کم‌کم ساخته می‌شود. بنابراین زنانی که پوست‌شان کمتر در معرض نور خورشید است، بیشتر دچار کمبود ویتامین د هستند. افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند و ساعات کمی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند نیز ویتامین د کمتری خواهند داشت. علاوه بر این در زمستان و به علت کوتاه‌ بودن طول روز، احتمال کمبود ویتامین د بیشتر خواهد بود.

در پایان باید گفت، 15 دقیقه ماندن در معرض نور خورشید برای تامین نیاز بدن به ویتامین د کافی است. روش دیگری که برای تامین ویتامین د پیشنهاد می‌شود، استفاده از مکمل‌های این ویتامین است. البته مکمل‌ها باید با نظر پزشک استفاده شود.

ندا فراهانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد