همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

پرسش و پاسخ پزشکی


  

سپیده الف. هستم؛ از تهران تماس می‌گیرم (09120000743). 28 سال دارم. یک هفته پیش به‌طور ناگهانی دچار تپش قلب شدید شدم. احساس کردم ممکن است همین الان بمیرم. پس از مراجعه به مرکز درمانی، پزشک اورژانس به من گفت که باید سلامت قلبم بررسی شود. ضربان قلب با تعداد بالا و به مدت طولانی ادامه داشت. در همان حالت یا کمی قبل از آن هم دچار حمله عصبی نشده ‌بودم. مساله خاصی هم پیش نیامده بود و نمی‌دانم دلیل این تپش قلب بالا چیست؟ لطفا من را راهنمایی بفرمایید تا بدانم باید چه کار کنم؟

دکتر هادی رجبی‌‌‌/‌‌‌ متخصص قلب

در توضیح‌های شما نقاط مبهم زیادی وجود دارد. در چنین وضعی باید معاینه بالینی انجام شود تا بتوان درباره شما یا هر شخص دیگری که در وضع شما قرار گرفته، نظر داد. نخست این‌که اشاره نکرده‌اید به بیماری قلبی مادرزادی خاصی دچار هستید یا نه؟ از نظر وجود بیماری قلبی مادرزادی شرایط شما باید بررسی شود. یکی از دلایل تپش قلب بالا ممکن است عصبانیت باشد، اما برای این مساله علت‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال در افراد مبتلا به «اختلال اضطرابی پنیک» نیز این حالت دیده می‌شود. بویژه این‌که اشاره کردید دچار احساس ترس شدید و تصور کردید که ممکن است بمیرید. تپش قلب معمولا زمانی رخ می‌دهد که ضربان قلب فرد از حالت طبیعی بالاتر برود. برای مثال ممکن است تپش بین 150 تا 300 بار در دقیقه باشد. در حالتی که فرد دچار بیماری قلبی نیست، ممکن است با ورزش کردن سریع ضربان قلب او به 160 بار در دقیقه نیز برسد که البته این حالت عادی است و مشکل‌ساز نیست. ضربان قلب بالا در افراد معمولا با نشانه‌هایی که شما هم به بخشی از آنها اشاره کردید، دیده می‌شود: ضربان قلب بالا بین 100 تا 180 بار در دقیقه، سرفه ناخودآگاه، احساس ترس و در مواردی غش کردن، تنگی نفس و درد قفسه سینه و حالت گرفتگی در این ناحیه. به این نکته دقت کنید که عواملی مانند استرس و اضطراب حتی اگر در همان موقع و همان لحظه ایجاد نشده باشد، عصبانیت، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد مواد غذایی یا نوشیدنی‌های کافئینی، مصرف بعضی داروها و تب نیز ممکن است زمینه‌ساز بروز تپش قلب باشد. درباره یک نکته نیز توضیح ندادید و آن این که آیا دچار مشکل پرکاری غده تیروئید هستید یا نه؟ ابتلا به این اختلال نیز دلیل دیگری برای افزایش ضربان قلب است؛ بنابراین برای آن‌که دلیل ضربان قلب بالای شما علت‌یابی شود باید به متخصص قلب مراجعه کنید و وضع‌تان را بررسی کنید. نوار قلب، اکو و در صورت تجویز متخصص، استفاده از دارو برای بررسی و کنترل شرایط شما پیشنهاد می‌شود. در صورتی که تا پیش از مراجعه به متخصص دوباره به این مساله دچار شدید، اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، کنترل رفتار است؛ به این معنی که سعی کنید نترسید و به جای آن برای مهار وضع به خودتان کمک کنید. نگه داشتن چند ثانیه‌ای نفس، زدن آب سرد به صورت، دراز کشیدن و حفظ آرامش و کشیدن نفس عمیق از راهکارهای آن است. اگر به ماساژ ناحیه کاروتید گردن آشنا هستید، به آرامی این ناحیه را ماساژ دهید؛ البته برای این کار باید روش درست آن را بدانید وگرنه خطرناک است. یکی از راهکارهای کنترل استرس و اضطراب که می‌تواند باعث بروز مشکل ضربان قلب بالا باشد، ورزش کردن است. درباره وزنتان نیز توضیح نداده‌اید. اگر دچار اضافه ‌وزن هستید حتما تحت نظر متخصص تغذیه اقدام به کاهش وزن کنید. یکی از علت‌های ضربان قلب بالا، اضافه ‌وزن و ناتوانی قلب برای عملکرد مناسب است.

لیلا م. هستم؛ از تبریز پیامک می‌زنم (09140000938). حدود دو روز است که دختر پنج‌ساله من دچار تب شده و امروز صبح، دانه‌های ریزی روی شکم او ظاهر شد. از بدن‌درد هم شکایت دارد. بی‌حال است و میل به غذا ندارد و می‌گوید داخل دهانش نیز زخم شده. وقتی داخل دهان او را نگاه کردم، داخل دهانش نیز بثورات دیدم. به نظر شما دخترم دچار چه مشکلی شده است؟ بسیار نگران هستم.

دکترآزاده فهیمیان ‌‌‌/‌‌‌ متخصص اطفال

طبیعی است که برای شناسایی دلیل اصلی نشانه‌ها نیاز به معاینه بالینی وجود دارد؛ اما با توجه به نشانه‌هایی که به آن اشاره می‌کنید، فرزند شما به «آبله‌مرغان» مبتلا شده است. این بیماری، نوعی بیماری ویروسی است که توسط عامل ویروسی به نام «هرپس زوستر» ایجاد می‌شود. احساس ناخوشی و درد عضلانی که به آن اشاره کردید ناشی از فعالیت همین ویروس است. این بثورات می‌تواند بخش‌های مختلف بدن از پوست صورت و سر، شکم، مخاط دهان، بینی، گلو، دستگاه تناسلی و... را درگیر کند. این تاول‌ها معمولا تا 24 ساعت بعد از بروز می‌ترکند و به جای آنها دلمه تشکیل می‌شود. این دلمه‌ها ایجاد خارش می‌کنند که نباید آنها را خاراند یا کند. بنابراین مواظب باشید که فرزندتان به این تاول‌ها دست نزند. نشانه‌هایی شبیه به آنفلوآنزا بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود، اما این حالت‌ها در کودکان هم ممکن است بروز کند. این بیماری درمان خاصی ندارد و باید دوره بیماری طی شود. آبله‌مرغان معمولا بین یک هفته تا ده روز طول می‌کشد و نشانه‌ها بتدریج کاهش می‌یابند و کم‌کم از بین می‌روند. بدن فرزند شما نسبت به بیماری ایمن می‌شود، اما ویروس آن به ‌صورت خفته در ریشه اعصاب نزدیک به اعصاب باقی می‌ماند و ممکن است با یک عامل محرک عصبی یا کاهش توان دستگاه ایمنی بدن دوباره فعال شود و در دوره بزرگسالی این بیماری به صورت «زونا» دیده شود و این بیماری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که از آن‌جمله می‌توان به عفونت ویروسی چشم، عفونت باکتریایی ثانویه تاول‌ها در صورت رعایت نکردن بهداشت، ذات‌الریه و به جا ماندن جای زخم درصورتی که دلمه تاول‌ها کنده یا خارانده شوند، اشاره کرد. مصرف داروی خاصی برای این بیماری تجویز نمی‌شود، جز این‌که برای کاهش درد و کنترل تب باید از داروهای تجویزشده متخصص، مانند مسکن‌ها، استفاده کنید. مصرف آنتی‌هیستامین‌های موضعی، کاهش ‌دهنده‌های درد و خارش موضعی، داروها یا لوسیون‌های تخفیف‌دهنده حالت‌های آلرژیک و... از دیگر راهکارهای کنترل شرایط کودک و تخفیف اثرهای آزاردهنده نشانه‌هاست. ممکن است برای فرزند شما مصرف «آسیکلویر» تجویز شود.

کاهش فعالیت بدنی، استراحت در هوای معتدل اتاق، خواب کافی، کاهش نور اتاق (اگر فرزندتان از شدت نور شکایت دارد)، تغذیه مناسب و دریافت انواع ویتامین‌ها از طریق مصرف میوه و سبزی تازه، مصرف آب کافی و تامین نیازهای غذایی کودک از راهکارهای کمک به تسریع درمان است. حتما به این نکته نیز توجه دارید که علاوه بر نیاز کودک به استراحت، فرزند شما نباید مهدکودک برود؛ زیرا بیماری را به کودکان دیگر نیز منتقل می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد