همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تورم ساختاری مشکل اقتصاد ایران


  

این گزارش همچنین بهبود 4 پله ای در سال 2015 را پیش بینی و فاصله گرفتن ایران از جایگاه کشورهای با تورم بالا خبر داده است.

بدون شک کاهش نرخ تورم خبر مسرت بخشی برای همه مردم و بخصوص فعالان اقتصادی است اما با توجه به شرایط اقتصادی کشوراین پرسش مطرح است که نرخ مناسب تورم برای کشور چه رقمی است؟ اگر چه بالا بودن نرخ تورم لزوما افزایش رشد اقتصادی نیست اما کارشناسان براین باورند که نرخ تورم با توجه به شرایط اقتصادی کشور نباید بیشتر از میزانی کاهش یابد، چرا که می تواند به رکود اقتصادی و بیکاری دامن بزند.

بر کسی پوشیده نیست که انضباط مالی و سیاست های پولی نقش مهمی در کنترل نرخ تورم دارد و دولتها به راحتی می توانند از طریق چاپ پول و رشد نقدینگی، تورم کشور را بالا و پایین کنند.

سالهاست که تورم در کشورمان ساختاری شده است چون ریشه تورم در ایران رشد نقدینگی و ریشه رشد نقدینگی نیز کسری بودجه دولت است و تا زمانیکه دولت ها در ایران کسری بودجه داشته باشند و نتوانند دخل و خرجشان را با هم تنظیم کنند به این مسئله برخورد خواهیم کرد بنابراین پایین آوردن نرخ تورم از 40 درصد مرداد ماه سال 92 به حدود 15 درصد کنونی که به یک سوم کاهش یافته است کار بزرگی در طول 19 ماه به حساب می آید که نشان می دهد دولت تلاش داشته تا با انضباط مالی به کاهش نرخ تورم بپردازد، اما از این به بعد شاید کار قدری سخت تر باشد، چرا که کاهش تورم به پوسته سخت خود رسیده است و نیاز به اعمال سیاست هایی دارد تا به رشد اقتصادی نیز لطمه ای وارد نشود و لازم است در کنار اعمال سیاست های پولی و مالی مناسب به رونق تولید نیز کمک شود، چرا که کاهش رشد نقدینگی از حدی به بعد می تواند به رشد اقتصادی آسیب وارد کند و درآن صورت کنترل تورم بی فایده خواهد بود.

دولت برای دستیابی به نرخ تورم 13تا 14 درصدی پیش بینی شده در سال 94 امیدوار است تا با کنترل رشد نقدینگی یعنی کاهش تقاضای کل، رشد عرضه کل را از طریق افزایش تولیدات و واردات کالا و خدمات ناشی از آزاد شدن منابع نقدی ایران افزایش دهد تا بتواند به نرخ تورم 13 تا 14 درصدی دست یابد.

حال باید دید در حالیکه صندوق بین المللی پول رقم تورم ایران برای سال 2015 را بالاتر از نرخ تورم سال 2014 و حدود 16.5 درصد پیش بینی کرده، مسئولان چه تدبیری اندیشیده اند تا رقم پیش بینی شده خود برای تورم امسال را محقق کنند که بدون شک انجام توافقات هسته ای و ایجاد جو روانی مثبت برای رونق تولید و سرمایه گذاری می تواند آثار مثبتی دراین بین داشته باشد و امید می رود دولت بتواند با مدیریت منابع و هدایت آن به بخش های مولد باعث رشد تولید و در نهایت کاهش تورم شود.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد