همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

درباره ازدواج با یکی از دخترهای فامیل دو بار استخاره کردم


 

  من درباره ازدواج با یکی از دخترهای فامیل دو بار استخاره کردم که بد اومد در صورتی که دختری هستش که هم مؤمن است و هم از نظر اخلاقی خوب است و کیس مناسبی برای ازدواج می باشد حال با توجه به استخاره چکار کنم ازدواج کنم یا به استخاره عمل کنم؟
ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می آید و انسان ها می توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجیتی شایسته، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی ها و فراز و نشیب های زندگی چیره شوند و از وادی های شکست، مصمّم و استوار عبور نمایند و بتوانند از گذرگاه اسفل السافلین به سوی اعلا علّیین، که همان مقصود خلقت است، راهی بگشایند.
براى انتخاب شریک آینده زندگى و کسى که مى‏خواهد نزدیک‏ترین فرد به انسان باشد و همراز و همسفر او در تمام مدت عمر و پدر یا مادر فرزندانش؛ دقت فراوان لازم است اما باید از افتادن در دام وسواس برحذر بود.
بعضى افراد در انتخاب همسر گرفتار افراط مى‏گردند و از ترس عدم موفقیت، ریزبینى‏هاى بى‏جا مى‏کنند و نمى‏توانند کسى را به عنوان شریک زندگى برگزینند. این افراد بیش از حدّ به تحقیق و شناخت بها داده و توکل را فراموش کرده‏اند.
براى در امان ماندن از ورطه وسواس باید تحقیق را با توکل همراه کرد، یعنى از طرفى، دنبال یافتن فرد مناسب با ویژگى‏هاى خوب بود و از طرف دیگر، براى در امان ماندن از خطا و اشتباه احتمالى، به خدا پناه برد و بر او توکل کرد.
اگر کسى در صدد باشد که فرد صد در صد ایده‏آل را پیدا کند و در مورد او به اطمینان قطعى برسد، باید بداند که خواست محالى است، زیرا همه داراى عیب‏ها و نقص‏هاى فراوان هستند. جز ملاک قرار دادن برآیند و جمع امتیازات و عیوب راه دیگرى نیست. براى هر فرد احتمال خطا در تحقیق هم وجود دارد و ممکن است عیب‏ها و نقص‏هایى در فرد مورد نظر باشد که بدان‏ها آگاهى پیدا نکرده است، پس نمى‏توان به فرد صد در صد ایده‏آل و اطمینان قطعى دست یافت. چاره‏اى جز تحقیق و انتخاب فردى که مجموع ویژگى‏هایش مثبت باشد، نیست. براى آینده هم باید به خداوند توکل کرد و با امید به او پیش رفت. وقتى جوانى را داراى ایمان، پشتکار، خانواده محترم و ... یافتیم و ویژگى‏هاى مثبتش را فراوان‏تر از ویژگى‏هاى منفى‏اش دیدیم و نتیجه تحقیقات پیرامونى و حضورى در مجموع امیدبخش بود، باید با امید به خدا پیش رفت و از او کمک طلبید تا نابسامانى‏هاى احتمالى را بسامان کند. خداوند به پیامبرش دستور مى‏دهد که از دشمنان برحذر باشد و براى رفع هجوم و سرکوبى آنان آمادگى لازم را داشته باشد؛ در ضمن دستور مى‏دهد که اگر گروهى از دشمنان خواستار صلح و متارکه دشمنى بودند و قراین حاکى از صداقت آنان در صلح‏جویى بود، احتمالات خلاف را به خدا واگذارد و با توکل بر خدا پیشنهاد مصالحه را بپذیرد.( سوره انفال، آیه 61) پیامبر به عربى که شتر خود را به امان خدا رها کرده بود، دستور داد اوّل زانوى اشتر را ببندد و بعد آن را به امید خدا واگذار کند. به قول سعدى:
«با توکل زانوى اشتر ببند.»
وسواس یعنى تکیه بیش از اندازه به تحقیقات پیرامونى و حضورى و امید رسیدن به اطمینان قطعى! اگر کسى در امر ازدواج گرفتار وسواس گردد، امید آنکه بتواند همسر مناسبى پیدا کند، کم مى‏شود و افراد مناسب را از دست خواهد داد. در امر ازدواج نه سهل‏انگارى و انتخاب سریع و بدون تأمل، پسندیده و موافق احتیاط است، نه وسواس و سختگیرى بیش از حد. راه صحیح در این مسئله مهم، دقت و تحقیق و مشورت از طرفى و تضرع و توکل به خداوند و کمک خواستن از او از طرف دیگر است. امام صادق(ع) به یکى از اصحابش فرمود:
«هر گاه یکى از شما خواست ازدواج کند، دو رکعت نماز بخواند و خداى بلندمرتبه را بستاید و به پیشگاه او عرض کند: خدایا! مى‏خواهم ازدواج کنم؛ پس، از زنان آنکه نیکوخُلق‏ترین، رعناترین و عفیف‏ترین است برایم مقدّر گردان. زنى که عفت خود را در غیاب من حفظ کند و حافظ مال، پُر روزى و پر برکت باشد؛ و از او فرزندانى پاک، روزى من کن تا خَلَف و جانشین صالح من در دوران زندگى و بعد از مرگم باشند.»( وسائل‏الشیعه، ج‏20، ص‏113.)
استخاره در ازدواج‏
استخاره بر دو نوع است:
1- طلب خیر و هدایت از خداوند که معناى حقیقى استخاره و شیوه عملى پیشوایان اسلام علیهم‏السلام بوده است. در حقیقت نوعى دعا، تضرع، یارى‏خواهى از خداوند و توکل بر اوست، که در تمام احوال و کارها و بخصوص کارهاى مهم مانند انتخاب همسر، پسندیده و بلکه لازم است. دعاى سى و سوم صحیفه سجادیه و دعاى اوّل دعاهاى ده‏گانه «الوسائل الى المسائل» دعاى استخاره (این دعاها در حاشیه مفاتیح‏الجنان شیخ عباس قمى، آمده است.) و براى طلب خیر در کارها مى‏باشد.
طریق این استخاره و طلب، آن است که هر گاه بعد از تأمل، تعقل و مشورت تصمیم به کارى گرفتى، متوجه درگاه خداوند شوى؛ مناسب است دو رکعت نماز به جا آورى و بعد از خداوند بخواهى که اگر تصمیمت صحیح است، تو را بر انجام آن موفق گرداند و خیر و برکت در آن قرار دهد، اما اگر تصمیم نادرستى است و مورد رضایت حق نیست، تو را از آن منصرف سازد و بین تو و انجام آن مانع ایجاد گرداند.
در نقلى آمده است که امام على(ع) هر گاه مى‏خواست کارى را انجام دهد، دو رکعت نماز مى‏خواند و بعد از آن صد بار مى‏گفت: «استخیر اللَّه؛ از خدا طلب خیر مى‏کنم.» بعد این گونه دعا مى‏فرمود:
«خدایا، مى‏خواهم فلان کار را که مى‏دانى، انجام دهم. اگر صلاح دین و دنیا و آخرت مرا در این کار مى‏بینى، وسیله‏اش را برایم فراهم ساز، اما اگر مى‏دانى که این کار براى دین و دنیا و آخرت من زیان دارد، مرا از انجام آن منصرف کن، چه دوست داشته باشم و چه دوست نداشته باشم، زیرا تو مصالح واقعى را مى‏دانى و من از آنها آگاه نیستم. تویى که به امور پنهان آگاه مى‏باشى.»
بعد از دعا، امام با توکل بر خدا تصمیم به انجام یا ترک مى‏گرفت و پى انجام تصمیمش مى‏رفت.( مکارم‏الاخلاق، طبرسى، ص‏369.)
نقل شده که فرزند یکى از علما تصمیم به تحصیل در رشته‏اى دانشگاهى مى‏گیرد اما پدر موافق نبوده و نظر دیگرى داشته است. بالاخره به استخاره متوسل مى‏شوند، ولى با توجه به اختلاف نظر دو طرف، نمى‏توانند با استخاره مشکل را حل کنند و بر یک تصمیم اتفاق نظر نمایند. ناچار از امام خمینى(قدس‏سره) کمک و استخاره مى‏طلبند. امام مى‏فرماید:
«فرزند خود را در انتخاب آزاد بگذارید و شما و مادرش دعا کنید موفقیت در راهى که انتخاب مى‏کند، نصیب او گردد.»( صحیفه امام، ج‏21، ص‏309.)
امام به استخاره به معناى واقعى اشاره کرده و رهنمود مى‏دهد. لازم است مؤمن در همه کارها بخصوص در کارهاى مهم از خداوند طلب هدایت و خیر کند و متضرعانه از او بخواهد اگر انتخابش صحیح و در راستاى سعادت دین و دنیایش مى‏باشد، او را موفق گرداند اما اگر انتخابش نادرست و تباه‏کننده دین و دنیایش است، وى را منصرف سازد و مانع انجام اراده‏اش شود. متأسفانه معناى حقیقى و صحیح استخاره کمتر مورد توجه واقع مى‏شود و بدان عمل مى‏گردد.
2- استخاره معمول و متداول بین مردم این است که وقتى مى‏خواهند راجع به امرى مهم تصمیم بگیرند، قبل از تحقیق و تأمل و مشورت یا بعد از تحقیق و تأمل و مشورت و تمایل به انجام کار، با قرآن یا تسبیح استخاره مى‏کنند و کسب تکلیف مى‏نمایند، بعد مطابق دستور استخاره - چنان که خود یا استخاره‏کننده برداشت کرده - تصمیم مى‏گیرند و به انجام کار، مصمم یا از انجامش منصرف مى‏شوند. این نوع استخاره در جاى خودش صحیح است. وقتى انسان بعد از تحقیق، تأمل و مشورت نتوانسته تصمیم بگیرد و حیران و سرگردان است، چنین استخاره‏اى مى‏تواند مفید و راهگشا باشد، ولى متأسفانه در بعضى خانواده‏ها توسل به این نوع استخاره، حالت زیاده‏روى به خود گرفته و جاى تحقیق و مشورت و تصمیم‏گیرى عاقلانه نشسته است. بسیارى خانواده‏ها وقتى دخترى را مى‏بینند و او را براى پسرشان مناسب تشخیص مى‏دهند و یا پسرى از دخترشان خواستگارى کرده، قبل از تحقیق، تأمل، مشورت و تصمیم‏گیرى بر مبناى آن، به استخاره متوسل مى‏شوند و جواب مثبت یا منفى مى‏دهند. صحیح آن است که اجازه دهند خواستگارى مطرح گردد و راجع به خواستگار تحقیق و پرس و جو کنند و ملاقات حضورى ترتیب دهند و بر مبناى تحقیقات و با توکل به خدا تصمیم بگیرند. اگر بعد از تحقیقات و دقت به نتیجه اطمینان‏بخشى نرسیدند، به قرآن و استخاره متوسل گردند.
فال بد زدن یکى از حیله‏هاى شیطان است تا او را از انجام کار خیر باز دارد؛ بر عکس فال خوب که وى را به انجام کار مصمم مى‏سازد و اطمینان و توانش را زیاد مى‏گرداند.
پیامبر(ص) وقتى تصمیمى‏ مى‏گرفت، فال خوب مى‏زد و حوادث و وقایع را مثبت‏ (امیدوارانه) ارزیابى مى‏کرد. با تعریف مثبت‏ در خود و اطرافیانش‏ ایجاد روحیه مى‏نمود.
تفأل خیر
یک نکته دیگر که یادآورى آن مناسب است، تفأل خوب و بد در ازدواج است. بعضى هنگام انجام کارهاى مهم به کوچک‏ترین بهانه‏اى تفأل بد مى‏زنند و از انجام کار منصرف مى‏گردند. قرآن به شدت با تفأل بد مبارزه کرده و آن را از دام‏ها و کید شیطان شمرده و از آن حذر داده است. انسان وقتى مى‏خواهد کار ارزشمندى انجام دهد، شیطان با کمک دستیاران درونى و بیرونى‏اش در صدد منصرف کردن او برمى‏آید. فال بد زدن یکى از حیله‏هاى شیطان است تا او را از انجام کار خیر باز دارد؛ بر عکس فال خوب که وى را به انجام کار مصمم مى‏سازد و اطمینان و توانش را زیاد مى‏گرداند. اسلام همچنان که با فال بد زدن - تطیّر - مخالفت کرده، به فال خوب زدن دعوت نموده است. پیامبر(ص) وقتى تصمیمى مى‏گرفت، فال خوب مى‏زد و حوادث و وقایع را مثبت (امیدوارانه) ارزیابى مى‏کرد. با تعریف مثبت در خود و اطرافیانش ایجاد روحیه مى‏نمود.
ازدواج از کارهاى مهم مورد رضایت خدا و مورد غضب شیطان است. وقتى فردى تصمیم به ازدواج مى‏گیرد، شیطان در صدد است او را به هر بهانه‏اى باز دارد. یکى از راههاى ابلیس براى بازداشتن و منصرف کردن، فال بد زدن و سست کردن و ترساندن مى‏باشد. شاید به همین جهت بسیارى از بزرگان از استخاره در مورد ازدواج خوددارى مى‏ورزند، مبادا خواستگار را بدون جهت منصرف سازند و مانع کار خیر و سبب خشنودى شیطان شوند.البته تفأل (فال خیر زدن) باید واقع‏بینانه باشد، نه از سرِ سادگى و انتظار بى‏مورد داشتن. نباید خود را گول زد، بلکه پیش از ازدواج مى‏باید چشم و گوش را خوب باز کرد. همیشه موفق باشید.
منبع
مقاله : «خانواده ، عشق ، استوارى ,تحقیق، استخاره و انتخاب‏ » نوشته احمد حیدرى

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد