همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

وزارت آموزش و پرورش درسال های اخیر به یک نهاد کاریابی تبدیل شده بود


  وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشور: وزارت آموزش و پرورش درسال های اخیر به یک نهاد کاریابی تبدیل شده بود وزیر آموزش و پرورش گفت: درسال های اخیر و در دولت دهم آموزش و پرورش به یک نهاد کاریابی تبدیل شده بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایرنا، شب گذشته علی اصغرفانی در سی ویکمین یادواره بزرگداشت مقام معلم که درسالن حجاب تهران برگزارشد، افزود: در دولت دهم 116 هزار نفر درآموزش و پرورش استخدام شدند که عده قابل توجهی ازاین تعداد با رابطه انتخاب شده اند نه با ضابطه و همین امر موجب فشار بر معلم و کاهش حقوق آنان شده است.

وزیر آموزش و پرورش ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی را از جمله سیاست های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: دربعضی مناطق به ویژه مناطق محروم و غیر برخوردار با کمبود نیرو و در مناطق برخوردار با مازاد نیرو مواجه هستیم.

فانی یکی از سیاست های حال حاضر وزارت آموزش و پرورش را بهسازی نیروی انسانی اعلام کرد و گفت:در ساماندهی نیروی انسانی به دنبال توازن بین نیاز و آنچه موجود است حرکت خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش ساماندهی را مستلزم بازه زمانی چند ساله اعلام کرد و گفت: سیاست آموزش و پرورش بومی سازی است.

وی مطالبات معلمان را به دو قسمت تقسیم کرد و افزود: معلمان بر اساس قوانین موجود یک سری مطالباتی مانند حق التدریس دی، بهمن و اسفند سال گذشته را دارند که برخی از آنها پرداخت نشده است.

وی در تشریح قسمت دوم این مطالبات گفت: این بخش از مطالبات مقایسه ای است که فرهنگیان با سایر کارکنان دولت در بعضی از وزارتخانه ها و نهادها انجام می دهند که احساس تبعیض در دریافتی های آن ها وجود دارد.

فانی افزود: این تبعیض ها بحثی نیست که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد و شاید قدمت 70 ساله دارد و تلاش دولت یازدهم در این جهت است که به تدریج این تبعیض ها کم شود.

وی گفت: دولت در راستای تحقق این امر گام هایی برداشته است اما همکاران ما نیز انتظار ندارند که در کوتاه مدت همه این تبعیض ها برداشته شود.

وزیر آموزش وپرورش بابیان اینکه در دولت یازدهم تاکنون دوسال بودجه ریزی صورت گرفته است،گفت: درسال 93 اعتبار دولت برای آموزش و پرورش نسبت به سال 92 بیست و شش درصد رشد نشان می دهد درحالی که کل بودجه دولت 11 درصد رشد داشته است.

فانی افزود: در سال 94 نسبت به سال 93 اعتبارات آموزش و پرورش بیش از 23 درصد رشد داشت این درحالی است که کل رشد بودجه دولت یازده و نیم درصد بوده است.

وی گفت: این رشد بودجه ای آموزش و پرورش نشان ازتوجه دولت به این وزارتخانه است اما باز هم با توجه به حجم نیازهای آموزش و پرورش کفایت نمی کند و تلاش هایی از جمله رتبه بندی معلمان در حال انجام است.

فانی بابیان اینکه سیاست دوم آموزش و پرورش در بحث منابع مالی، افزایش بهره وری در آموزش و پرورش است، افزود: باید در آموزش و پرورش همگام با اینکه سهم مان را از بودجه دولت افزایش می دهیم منابع را نیز خوب استفاده کنیم.

فانی اضافه کرد: سیاست ما در جذب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، بومی گزینی است و امسال نیز به همین شکل جذب دانشجو صورت گرفته است.

وی توسعه مشارکت را از سیاست های دیگر وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اضافه کرد: با 21 وزارتخانه و دستگاه تفاهم نامه امضا کردیم و منابع زیادی جذب آموزش و پرورش از سایر دستگاه ها شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این نکته که سیاست تمرکززدایی در آموزش و پرورش پیگیری می شود، افزود: تمرکز در سازمان، خلاقیت را از نیروی انسانی می گیرد بنابراین آموزش و پرورش باید به سمت آموزش و پرورش غیر متمرکز حرکت کند.

فانی با بیان اینکه حق التدریس و حق الزحمه امتحانات در حال پرداخت است، افزود: خواسته دیگر فرهنگیان، مقایسه دریافتی آنها با سایر دستگاه ها است که امیدواریم با همکاری رئیس جمهور، مشکلات به تدریج حل شود.

وی درباره طرح رتبه بندی معلمان نیز یادآور شد: بحث رتبه بندی معلمان پس از 6 ماه پیگیری وزارت آموزش و پرورش از شهریورماه 93 آغاز و در 27 اسفند 93 در دولت تصویب شد و هدف آن افزایش شایستگی و مهارت حرفه ای معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شاخصه های رتبه بندی هنوز تدوین نهایی نشده اما شاخص های رتبه بندی معلمان منبعث از وظایف معلمی است.

فانی بابیان اینکه فرزندان فرهنگیان در پذیرش دانشگاه فرهنگیان در اولویت قرار دارند، گفت: مجوز استخدام 5 هزار نفر برای جذب در آموزش و پرورش گرفته شده است که افراد دارای تحصیلات لیسانس به بالا پس از طی یک دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و کسب گواهینامه معلمی جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

فانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فانی معلمی است که مدتی وزیر شده؛ نه وزیری که ادعای معلمی می کند.

وی با بیان اینکه از سن 15 سالگی به تدریس مشغولم، افزود: روزها درس می خواندم و شب ها در یک مدرسه شبانه درس می دادم.

فانی با اشاره به انجام چند تحقیق میدانی در کشور گفت: تحقیقات میدانی نشان داده است معلمان بالاترین مرجع در کشور توسط مردم انتخاب شده اند. در حقیقت معلمان هدایتگرند و بار سنگینی را بر دوش دارند.

وی با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش در دولت یازدهم افزود: کیفیت بخشی رویکرد آموزش و پرورش در این دولت است و ما به دنبال آموزش و پرورش خلاقیت محور هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال های 65 و 66 آموزش و پرورش به دنبال این بود که دانش آموزی بیرون از مدرسه نماند ما حتی مدارس چند شیفته و 6 شیفته نیز داشتیم یعنی آن زمان رویکرد آموزش و پرورش کمی گرایی بود.

فانی ادامه داد: در حال حاضر امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی نسبت به گذشته بیشتر شده و 520 هزار کلاس درس داریم؛ البته درحال حاضر هم یک سوم کلاس های درس کشور غیر استاندارد است و نیاز به تخریب و بازسازی دارد اما دانش آموزان به نسبت سالیان گذشته کمتر شده اند.

وی با اشاره به این نکته که 20 ماه از مسوولیتش در وزارت آموزش و پرورش می گذرد، اظهار داشت: در بحث منابع آموزش و پرورش دو سیاست را دنبال می کنیم که افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت اولین سیاست ما است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد