همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

معرفی مشمولان وام ۸۰ میلیونی مسکن


  به گزارش بنکر (Banker)،محمدهاشم بت شکن امروز در نشستی خبری با تشریح جزئیات صندوق پس انداز مسکن یکم، گفت: صندوق پس انداز مسکن بانک مسکن آثار تورمی اعطای تسهیلات را مهار کرده و از طریق رژیم پس اندازی اقدام می کند.
وی در بیان این ویژگی های این صندوق اظهارداشت: اولین بار در راستای منویات رهبری مبنی بر تشویق سیاست‌های جمعیتی و همچنین حمایت از سیاست دولت برای حمایت از اقشار میان درآمدی این صندوق شکل گرفت.
مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه در تمام دنیا برای خانه اولی ها تسهیلات خرید خانه فراهم می شود، تصریح کرد: سقف‌های پیشنهادی بانک مسکن برای پرداخت این وام ۸۰ میلیون تومان در تهران و ۶۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و ۴۰ میلیون تومان در سایر مناطق بوده است.
بت شکن تصریح کرد: این سقف در حال حاضر پرداخت می شود و این امکان وجود دارد که با اجرا در سال آینده و با بررسی‌های انجام شده درخصوص توان خرید متقاضیان با موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سقف‌ها قابل ارتقا یا تغییر باشد.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در حال حاضر پرداخت سقف‌های مذکور را پذیرفته و با توجه به اینکه امکان افزایش و تغییر میزان این وام وجود دارد، سالانه با ارزیابی‌های عملکرد پیشنهادمان را برای بررسی به بانک مرکزی ارائه خواهیم کرد.
مدیر عامل بانک مسکن درباره جذابیت کلیدی این صندوق گفت: این صندوق امکان سپرده گذاری را برای خانه اولی ها به شکلی فراهم می‌کند که با حداقل نرخ سود تسهیلات که در حال حاضر ۱۴ درصد است و حداکثر دوره بازپرداخت آن ۱۲ سال است، زوجین بتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند.
بت شکن با ذکر این مطلب که مدل پس انداز این نوع تسهیلات پس از گذراندن دو دوره ۶ ماهه است، اظهارداشت: به ازای این دو دوره فرد می‌تواند دو برابر سپرده خود تسهیلات دریافت کند، همچنین ضریب امتیاز به ازای هر ۶ ماه یک برابر خواهد بود.
وی در بیان ویژگی های افرادی که می توانند این نوع تسهیلات را دریافت کنند، خاطرنشان کرد: افرادی می توانند از این نوع تسهیلات استفاده کند که تاکنون از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید، احداث، تعمیر و غیره در بخش مسکن استفاده نکرده باشند، همچنین از امکانات دولتی در بخش مسکن برخوردار نبوده و متاهل یا سرپرست خانوار باشند.
مدیر عامل بانک مسکن گفت: همچنین این نوع وام به واحدهای مسکونی تعلق می گیرد که از تاریخ پروانه ساخت آنها بیش از ۷ سال نگذشته باشد و از تاریخ صدور نیز بیش از ۳ سال نگذشته باشد.
بت شکن از فراهم کردن امکاناتی برای بهره مندی افرادی که قبلا در صندوق پس انداز مسکن یا حساب پس انداز جوانان سپرده گذاری کرده اند برای استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز یکم خبر داد و تصریح کرد: افرادی که قبلا حساب داشته اند برای اینکه شامل شرایط این صندوق شوند لازم است که یک حساب صندوق پس انداز یکم افتتاح کرده و ۶ ماه در انتظار باشند و پس از آن با تلفیق این حساب با حساب صندوق وام ۸۰، ۶۰ یا ۴۰ میلیونی به آنها تعلق می گیرد. در اصل باید حساب اصلی این افراد به حساب صندوق پس انداز یکم متصل شود.
وی، حداقل متوسط موجودی در هر دوره ۶ ماهه برای وام ۸۰ میلیونی را ۱۳.۵ میلیونی تومان و برای ۶۰ میلیونی را ۱۰ میلیون تومان و برای وام ۴۰ میلیونی را ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: اگر شورای پول و اعتبار نرخ سود را کاهش دهد، ما هم نرخ سود این تسهیلات را کاهش خواهیم داد.
مدیر عامل بانک مسکن تصریح کرد: سپرده گذاری در این صندوق عملا سودی ندارد اما اگر فردی که در آن سپرده گذاری کرده است انصراف دهد می تواند معادل نرخ سود سپرده کوتاه مدت سود دریافت نماید. این وام روز گذشته به شعب ابلاغ شد و از فردا افتتاح حساب صندوق پس انداز مسکن یکم در تمامی شعب بانک مسکن انجام خواهد شد.
بت شکن اظهارداشت: ماهیت این حساب تعهدی و برنامه ای است و اگر بانک حساب و سپرده ای را قبول کرده بانک متعهد می شود که پس از یک دوره انتظار حتما به فرد سپرده گذار تسهیلات پرداخت نماید.
وی با تاکید بر اینکه اقساط این نوع وام بنا به درخواست متقاضی و موافقت بانک می تواند پلکانی باشد در تشریح اقساط پلکانی ساده که دارای ۳ سقف است، خاطرنشان کرد: برای وام ۸۰ میلیون تومانی ماهانه ۹۳۷ هزار تومان، برای وام ۶۰ میلیون تومانی ۷۰۳ هزار تومان و برای وام ۴۰ میلیون تومانی ۴۶۸ هزار تومان دریافت خواهد شد.
بت‌شکن در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد تاثیر وام ۸۰ میلیونی بر بازار مسکن و تحریک این بازار، گفت: همانطور که افزایش وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن به ۳۵ میلیون تومان، تحریکی در بازار ایجاد نکرد، این وام نیز تاثیری بر بازار نخواهد داشت. در سال ۹۳ تعداد تسهیلات وام ۳۵ میلیون تومانی حدود ۲۵ درصد افزایش داشت، اما شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در سال ۹۳ نبودیم.
مدیرعامل بانک مسکن در خصوص عملکرد بانک مسکن تصریح کرد: براساس آمار بانک مرکزی، کل تسهیلات پرداختی سال ۹۳ حدود ۳۴۱۴ میلیارد ریال بوده که از این رقم سهم بخش مسکن و ساختمان به ۴۰۴ هزار میلیارد ریال رسیده است، یعنی ۱۱.۸ درصد کل تسهیلات اعطایی به این بخش اختصاص داده شده است. این نسبت در سال ۹۰؛ ۱۷ درصد، در سال ۹۱؛ ۱۳.۵ درصد و در سال ۹۲؛ ۱۲.۲ درصد بوده است. این موضوع علیرغم اجرای طرح مسکن مهر بوده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته بانک مسکن ۱۹۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات با رشد ۱۵ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل پرداخت کرده و با این میزان تسهیلات ۴۷ درصد سهم بازار تسهیلات اعطایی بر عهده بانک مسکن بوده است.
مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: در بخش مشارکت مدنی ساخت حدود ۹۵ هزار واحد مسکونی، تسهیلات بابت خرید مسکونی ۱۲۵ هزار واحد، جعاله تعمیر مسکن ۱۲۳ هزار فقره و فروش اقساطی سهم‌الشرکه ۵۷۸ هزار واحد مسکونی از طریق بانک مسکن تامین اعتبار شده است.
بت‌شکن در خصوص تسهیلات پرداختی بانک مسکن تاپایان سال ۹۳ در بخش مسکن مهر گفت: ۴۸۲ هزار میلیارد ریال قرارداد تا پایان امسال منعقد و از این رقم ۴۴۰ هزار میلیارد ریال توسط بانک مسکن تسهیلات پرداخت شده است، ضمن اینکه تا پایان سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تقسیط و فروش اقساطی شده و آحاد مردم شروع به بازپرداخت اقساط کرده‌اند.
وی در پاسخ به سئوالی درباره استفاده بابک زنجانی از تسهیلات بانک مسکن، تصریح کرد: این فرد پرونده تسهیلاتی در بانک مسکن ندارد و تسهیلاتی از این بانک دریافت نکرده است. بانک مسکن با بانک خارجی بابک زنجانی رابطه کارگزاری برای نقل و انتقالات ارزی داشته است.
مدیرعامل بانک مسکن در خصوص لیزینگ مسکن نیز اظهارداشت: درخواست دریافت فعالیت لیزینگ مسکن از انجمن لیزینگ‌ها به بانک مرکزی ارائه شده و این بانک مسکن در حال بررسی اعطای تسهیلات مسکن است./مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد