همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون سال 94 کارآموزی وکالت


  در سال‌های گذشته افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته حقوق سبب شده تا شاهد رقابت بسیار زیادی جهت موفقیت در آزمون کارآموزی وکالت و ورود به این حرفه باشیم. رقابتی که فقط سالانه تعداد محدودی از این فارغ‌التحصیلان در آن موفق می‌شوند و امکان حضور در این حرفه را می‌یابند.
این موضوع سبب شده تا همواره انبوه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق نسبت به شیوه تعیین ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت گله‌مند باشند و برخی نیز بر این باورند که این محدودیت‌ها سبب سلب حق دسترسی مردم به وکیل می‌شود.
در مقابل مسئولان کانون‌های وکلای دادگستری کشور نیز استدلال‌های خود را در تعیین ظرفیت دارند و با بیان اینکه این ظرفیت‌ها زیر نظر قوه‌قضاییه تعیین می‌شود از بیکاری تعدادی از وکلای جوانان سخن می‌گویند.
سه‌شنبه 9 تیرماه در نشست‌ خبری بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) و دکتر علی نجفی توانا، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز که پیرامون بررسی تبصره ماده 48 آئین دادرسی کیفری برگزار شد، فرصتی پیش‌آمد تا نحوه تعیین ظرفیت پذیرش آزمون کارآموزی وکالت تشریح شود.
همچنین در حاشیه این نشست نیز رئیس اسکودا در گفت و با خبرنگار بازارکا

در سال‌های گذشته افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته حقوق سبب شده تا شاهد رقابت بسیار  زیادی جهت موفقیت در آزمون کارآموزی وکالت و ورود به این حرفه باشیم. رقابتی که فقط سالانه تعداد محدودی از این فارغ‌التحصیلان در آن موفق می‌شوند و امکان حضور در این حرفه را می‌یابند.
این موضوع سبب شده تا همواره انبوه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق نسبت به شیوه تعیین ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت گله‌مند باشند و برخی نیز بر این باورند که این محدودیت‌ها سبب سلب حق دسترسی مردم به وکیل می‌شود.
در مقابل مسئولان کانون‌های وکلای دادگستری کشور نیز استدلال‌های خود را در تعیین ظرفیت دارند و با بیان اینکه این ظرفیت‌ها زیر نظر قوه‌قضاییه تعیین می‌شود از بیکاری تعدادی از وکلای جوانان سخن می‌گویند.
سه‌شنبه 9 تیرماه در نشست‌ خبری بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) و دکتر علی نجفی توانا، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز که پیرامون بررسی تبصره ماده 48 آئین دادرسی کیفری برگزار شد، فرصتی پیش‌آمد تا نحوه تعیین ظرفیت پذیرش آزمون کارآموزی وکالت  تشریح شود.
همچنین در حاشیه این نشست نیز رئیس اسکودا در گفت و با خبرنگار بازارکار از آخرین وضعیت ثبت‌نام و برگزاری آزمون سال جاری کارآموزی وکالت سخن گفت.
انتظار دارند ما لیسانسه‌های بیکار را تبدیل به وکیل بیکار کنیم
نجفی توانا در این نشست خبری با انتقاد از افزایش بدون ضابطه ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته حقوق گفت: وقتی دانشکده‌های حقوق را بدون ضابطه افزایش می‌دهند و هزاران لیسانسه بیکار تربیت می‌کنند، انتظار دارند ما لیسانسه‌های بیکار را تبدیل به وکیل بیکار کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی وکیل بیکار داریم که برخی از آن‌ها به مسافرکشی روی آورده‌اند افزود: برای حل مشکل درخواست کردیم تا قانون داشتن وکیل اجباری شود که متأسفانه توجهی به آن نشد.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 هزار وکیل دادگستری داریم که بسیاری از آن‌ها کار وکالت ندارند ادامه داد: وجود موسسه‌های حقوقی و یا پدیده ناپسند کارچاق‌کنی سبب شده تا قسمتی از فرصت‌های شغلی این عزیزان از بین رود.
نجفی‌توانا با اشاره به اینکه بررسی آماری میان کارآموزان کانون مرکز که افراد ممتازی هستند نشان می‌دهد که اگر آن‌ها با افراد خاص ارتباط نداشته باشند به عنوان وکیل کسی به آن‌ها مراجعه نمی‌کند افزود: این موضوع سبب شده وکلای جوان اکثراً در مضیقه مالی باشند و تعداد تقاضاهای وام نیز گواهی بر این مدعاست، به همین دلیل برای جلوگیری از رقابت‌های ناسالم، باید تعداد کارآموزان مناسب تعیین شود.

نحوه تعیین تعـــــداد پذیرش سالیانه کارآموزان وکالت

وی با بیان اینکه باید در تعیین ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت نیاز جامعه را در نظر داشته باشیم افزود: تعداد پذیرش سالیانه کارآموزان وکالت براساس تصویب مجلس توسط کمیته سه نفره‌ای زیرنظر قوه‌قضائیه تعیین می‌شود.
نجفی‌توانا با بیان اینکه این کمیته متشکل از رئیس دادگاه انقلاب استان، رئیس دادگستری استان و نماینده کانون وکلای استان است افزود:واقعیت این است که تعداد ظرفیت براساس میزان پرونده‌ها، تعداد قضات و تعیین می‌شود.

بسیاری از شعب دادگستری از پذیرش کارآموزان خودداری می‌کنند

وی با اشاره به اینکه قوه‌قضائیه نیز باید توان آموزش کارآموزان وکالت را داشته باشد ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از شعب دادگستری از پذیرش کارآموزان خودداری می‌کنند.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه دیگر آموزش کارآموزان وکالت به صورت سنتی نیست و از امکانات جدید بهره گرفته می‌شود افزود: در آموزش از کارگاه، سخنرانی، فیلم، وکلای سرپرست و حضور در محاکم دادگـــــــستری بهره می‌گیریم.
وی با بیان اینکه تنها کارآموزان وکالت نیستند که در محاکم قضائی حضور می‌یابند ادامه داد: کارآموزان ماده 187، کارآموزان قضائی و ... نیز در محاکم حضور دارند و زمانی مشاهده می‌کنیم که در دادگاه، 6، 7  نفر مشغول آموزش هستند.

وکلای جوان در کل کشور با مشکلات مالی مواجهند
بهمن کشاورز نیز پیرامون نحوه تعیین تعداد کارآموزان وکالت گفت: پرونده های قضایی در دست مسئولان قوه‌ قضائیه است و به همین دلیل آن‌ها دقیق‌تر می‌دانند که پرونده‌ها چقدر زیاد شــــده و به چه تعداد وکیل جدید نیاز است.
وی ادامه داد: در جلسه تعیین تعداد ظرفیت نیز با رای‌گیری از اکثریت جلسه که نمایندگان قوه قضائیه هستند  تعداد تعیین می‌شود، اما کانون‌های وکلا نیز استدلال‌های خود را بیان می‌کنند.
رئیس اسکودا با بیان اینکه وکلای جوان در کل کشور با مشکلات مالی مواجهند افزود: دلیل این موضوع کثرت وکیل است.
وی همچنین به موضوع حق الوکاله، وکلا نیز اشاره کرد و گفت: به غیر از رقم مشخص شده در قانون توافق طرفین در پرداخت مبلغی خاص نیز قانونی است.
کشاورز ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به فعالیت وکـــلای معاضدتی که در همه جا حضور دارند هیچ‌کس در کشور بی‌وکیل نمی‌ماند.
همچنین نجفی توانا نیز با انتقاد از اظهاراتی که بر علیه دستمزد‌های وکلا مطرح می‌شود گفت: وکیل متخلفی کــــــه 32 میلیارد تومان دستمزد گرفته بود از مجموعه کانون وکلا نبوده و وکیل مرکز امور مشاوران قوه قضائیه است.
علاقه قضات برای ورود به حرفه وکالت و بیکاری جوانان
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در بخش دیگری از این نشست خبری از علاقه قضــات برای ورود به حرفه وکالت سخن گفت و افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته علاقمندی قضات برای حرفه وکالت بسیار زیاد شده است.
وی با بیان اینکه سالانه حدود 500 تا 700 نفر از قضات به کانون مرکز مراجعه می‌‌کنند افزود: اکثر این قضات در سنی هستند که می‌توانند بازدهی بالایی برای سیستم قضایی داشته باشد.
نجفی توانا به غیر از قضات به کارمندان وزارتخانه‌های مرتبـــط، همچون دفاع، دادگستری، کشور و ...  اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون این کارمندان با 5 سال سابقه کار حقوقی می‌توانند پس از بازنشستگی  پروانه وکالت دریافت کنند.
 رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: متأسفانــــه به اندازه کسانی که از طریق آزمون وارد حرفه وکالت می‌شوند افرادی از شیوه‌هایی که اشاره شد وکیل می‌شوند.
وی پیشنهاد داد: مسئولان قوه قضائیه می‌توانند مکانیزمی اتخاذ کنند که به جای این افراد جوانان وارد حرفه وکالت شوند که از این طریق ظرفیت پذیرش نیز افزایش خواهد یافت.
نجفی توانا ادامه داد: به مسئولان قوه قضائیه پیشنهاد دادیم که همانند تمام دنیا در ایران نیز در برخی از پرونده‌های بزرگ می‌توان از وکلای با تجربه برای قضاوت استفاده کرد.

وکلای مرکز مشاوران تحت پوشش کانون وکلا قرار می‌گیرند
در ادامه این نشست خبری رئیس اسکودا در پاسخ به سؤالی پیرامون سرنوشت لایحه جامعه وکالت گفت: این لایحه برای بررسی در اختیار مجلس است که امیدواریم ملاحظات کانون وکلا در آن لحاظ شود.
وی همچنین به وضعیت وکلای مرکز امور مشــــــاوران قوه قضائیه در این لایحه اشاره کردو افزود: این مرکز در کانون وکلا ادغام می‌شود وکلای آن‌ها نیز تحت پوشش کانون وکلا قرار می‌گیرند، اما امیدواریم تشکیلات جدیدی که ایجاد می‌شود مستقل باشد.

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون وکالت
شایان ذکر است که رئیس اسکودا در حاشیه این نشست خبری در گفت‌وگو با خبرنگار بازارکار به وضعیت آزمــــون سال جاری وکالت اشاره کرد و گفت: ثبت‌نام این آزمون اواخر شهریور ماه و یا اوایل مهرماه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: برگزاری آزمون فوق نیز در آذرماه انجام می‌شود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا با سایر آزمون‌ها تداخل نداشته باشد.
کشاورز همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با تغییرات آزمون سال جاری گفت: آزمون کارآموزی وکالت در سال جاری همانند سال گذشته است و تغییرات خاصی ندارند.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های پذیرش سال جاری هنوز مشخص نشده است افزود: اما پیش‌بینی می‌کنیم که میانگین پذیرش در کل کشور با ساله گذشته تفاوت چندانی نداشته باشد.

توصیه‌های رئیس اسکودا به شرکت کنندگان آزمون وکالت

وی در پایان به متقاضیان شرکت در آزمون وکالت توصیه کرد که اکثر وقت خود را به مطالعه قانون و آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور اختصاص دهند.
کشاورز افزود: در کنار این مطالعه افراد باید با فضای آزمون‌های تستی نیز آشنایی داشته باشند تا بتوانند در این آزمون موفق شوند.
گزارش: امین بلندهمت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد