همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تب مالت به این زودی ها از بین نمی رود


  درحالی‌که برای مدتی هشدار‌ها در رسانه‌ها درباره تب مالت کاهش پیدا کرده بود، این بار رئیس کمیسیون بهداشت مجلس توجه مردم و مسئولان را به این موضوع جلب کرد و با تأکید بر اینکه این بیماری به این زودی‌ها از بین نمی‌رود، وضعیت آن را در کشور هشدار‌دهنده توصیف کرد.

حسینعلی شهریاری با تأکید بر لزوم توجه مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر عدم‌مصرف لبنیات فله گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکنون چندین نشست با مسئولان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت برگزار کرده و نگرانی شیوع تب مالت در کشور را پیگیری کرده که تاکنون وعده‌های زیادی برای رفع بیماری تب مالت از سوی مسئولان داده شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری به‌علت‌های مختلف ازجمله کمبود واکسن مناسب برای دام، عدم‌واکسیناسیون بموقع دام و عدم‌نظارت‌ها به‌دلیل کمبود نیروی انسانی بروز پیدا می‌کند، به خبرگزاری خانه ملت گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام است و متأسفانه دامداران بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. واقعیت آن است که تب مالت به این زودی‌ها از بین نمی‌رود چراکه بیماران آن همچنان با این بیماری دست‌و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین مجلس به‌دنبال این است که سازمان دامپزشکی واکسن مربوطه را به تعداد کافی و به‌موقع برای دام‌ها استفاده کند.

  • هشدار برای فله‌ای‌ها

در همین حال یک متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی نیز گفت: «مصرف هر فرآورده‌ای که از شیر غیرپاستوریزه و حرارت نادیده تهیه شود، احتمال آلودگی به بیماری تب مالت را افزایش می‌دهد.» فرهمند صالح‌زاده با بیان اینکه احتمال انتقال تب مالت از ۳محصول شیر فله، سرشیر و پنیر سنتی به انسان وجود دارد، تأکید کرد:«محصولات آلوده هیچ‌گونه علامتی ندارند و مصرف‌کنندگان تنها باید مطمئن شوند ماده غذایی مورد استفاده‌شان حرارت کافی دیده است.»

تب مالت یا بروسلوز بیماری مشترک انسان و دام است که از راه تماس با دام و نیز مصرف لبنیات غیرپاستوریزه منتقل می‌شود؛ به همین دلیل گفته می‌شود شیرخام، پنیرهای محلی و بستنی‌های سنتی در انتقال این بیماری نقش مؤثری دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد