همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مدیریت عروس‌خانم در‌خانه بخت


  


جام جم سرا- ازدواج کردن یک بخش کار است و اداره کردن یک زندگی بخش دیگر. اگر شما هم از آن افرادی هستید که بتازگی وارد زندگی زناشویی شده‌اید و هنوز از برج عاج عروس‌خانم و آقاداماد پایین نیامده‌اید وقت آن رسیده‌کمی از روی ابرها پایین بیایید و به زندگی جدی‌تر نگاه کنید.

مادر و خواهر بیشتر از یکی دو هفته نمی‌توانند از شما حمایت کنند و یخچال پری که مادر برایتان فرستاده بزودی خالی می‌شود.

پس بهتر است با ما قدم به قدم بیایید تا بتوانید زندگی خود را از همین اول درست و حسابی سرو سامان دهید.

در درجه اول می‌رویم سراغ آنچه بی‌برنامه‌ریزی وارد زندگی شده است:

عروس مقتصد

اولین چیزی که بعد از ازدواج با آن مواجه می‌شوید انبوهی از کادو‌های بی‌استفاده است که یا مشابهش را دارید یا افراد مختلف برایتان کادو آورده‌اند.

خیلی سریع در مورد این کادوها تصمیم بگیرید. فهرستی از تولدها و مناسبت‌ها تهیه کنید و هر کادویی را که برای یکی از این مناسبت‌ها در خانواده و دوستان مناسب است کنار بگذارید و آنچه اضافه به نظر می‌رسد به یکی از مغازه‌هایی که اجناس کادویی را معاوضه می‌کنند یا می‌خرند، بفروشید.

سایت‌های فروش اجناس نو یا دست‌دوم زیادی هست که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند و با گذاشتن عکس وسیله خود و کم کردن 20 تا 25 درصد از قیمت می‌توانید آن را براحتی بفروشید.

انبار کردن این کادو‌ها جز جا تنگی و از ارزش افتادن و شکسته شدن در جابه‌جایی‌ها ثمر دیگری ندارد .

عروس حسابدار

حالا که تکلیف هدایای غیر نقدی معلوم شد می‌رویم سراغ هدایای نقدی. کار کردن با این هدایا به موقعیت شما بستگی دارد. اگر در آستانه خرید خانه یا ماشین باشید می‌توانید روی آن حساب کنید در غیر این صورت ببینید بهترین سرمایه‌گذاری کدام است؟

خواباندن پول برای دریافت یک وام مسکن یا قرض‌الحسنه شما را از تورم جلو می‌اندازد. اگر شم اقتصادی بهتری دارید می‌توانید به بورس هم فکر کنید یا آن را به کارگزاران بورس بسپارید که برای شما به خرید و فروش سهام مشغول شوند.

پیش‌خرید خودرو، خرید یک قطعه زمین آینده‌دار و خیلی کارهای دیگر به نسبت سرمایه‌ای که به دست آورده‌اید می‌تواند گزینه‌های خوبی باشد.

اما اگر روحیه محافظه‌کاری دارید و شاغل نیستید می‌توانید برای این‌که کمی استقلال داشته باشید در یکی از بانک‌هایی که سود خوبی به سپرده‌ها می‌دهند سپرده‌گذاری کرده و از سود پول استفاده کنید.

عروس مطبخ

حالا که آینده اقتصادی خود را سر و سامان دادید بهتر است به آشپزخانه نگاهی بیندازید. تمام خرد و ریز را چک کنید و یک فهرست تهیه کنید و همه چیزهایی را که باید خریداری شود در نظر بگیرید و در آن بنویسید.

ادویه‌ها و چاشنی‌ها را فراموش نکنید آنچه غذای یک کدبانو را از رستوران‌های عمومی متفاوت می‌کند رموز و چاشنی‌های خاص و ادویه‌های منحصر به‌فردی است که هر شخص بنا به سلیقه‌اش از آنها استفاده می‌کند.

برای تهیه این فهرست یک برنامه غذایی حداقل یک هفته‌ای در نظر بگیرید که هرچه طبق برنامه غذایی نیاز دارید در فهرست ملزومات آن هفته قرار گیرد. اگر دستی در آشپزی ندارید حتما لازم نیست‌ یک کتاب آشپزی گران‌قیمت تهیه کنید امروزه شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی فهرست بلند بالایی از گزینه‌های خوشمزه را در اختیار شما می‌گذارند که اغلب آنها دستاورد بانوان باسلیقه‌ای است که بزودی شما هم به آنها می‌پیوندید.

برنامه‌های سه‌گانه

هر هدفی نیاز به برنامه‌ریزی دارد آن هم برنامه‌ریزی سه‌گانه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت.

اهداف بلندمدت خود را مثل یک دوره 40 ساله تعریف کنید. بعد همه ملزوماتی را که برای رسیدن به آن لازم است فهرست کنید. سپس تمام اقداماتی را که برای به دست آوردن آن لازم دارید در فهرستی بنویسید.

حالا سه فهرست دارید که بر مبنای آن می‌توانید اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را در نظر گرفته و طبق آن برنامه یک عمر زندگی خود را تدوین کنید.

این برنامه زندگی مشترک است و باید با همکاری همسرتان تهیه شود و در این برنامه رشد و بالندگی هردوی شما، ارتقای شغلی، توسعه مالی و فرزنددار شدن و خرید خانه و... را در نظر بگیرید.

تفریحات هفتگی، ماهانه و سالانه، ادامه تحصیل پس‌اندازو سفرها نیز باید در این برنامه در نظر گرفته شود.

برنامه‌های کوتاه‌مدت باید با قید زمان‌بندی باشد و با سایر جنبه‌های زندگی همخوانی داشته باشد.

مثلا اگر طبق توصیه مشاوران در سه سال اول زندگی که می‌گویند بیشترین احتمال طلاق وجود دارد قصد ندارید بچه‌دار شوید می‌توانید تحصیل خود را در این مدت ادامه دهید.

این برنامه باید با برنامه‌های همسرتان نیز هماهنگی داشته باشد و مثلا او کار دو شیفته را در همین سه سالی که شما در خانه نیستید و مشغول تحصیلید انجام دهد و وقتی فرزندتان به دنیا آمد کار خود را سبک‌تر کند تا به وظایف پدری و همسری بیشتر رسیدگی کند.

همه اینها تا وقتی عملی نشود در حد فرضیات است و زندگی گزینه‌های متفاوتی را پیش رو قرار می‌دهد اما داشتن یک الگوی مشخص، جلوی تنش و سردرگمی را می‌گیرد.

چند مثال کاربردی

فهرست خرید خود را تهیه کنید و برخی چیزها را به طور سالانه بعضی چیزها را ماهانه و بعضی را روزانه تهیه کنید.

ممکن است در سفر آخر بهار که پیش‌بینی کرده‌اید چند گونی برنج شمال برای یک سالتان با خود بیاورید و هزینه‌تان را کاهش دهید. یا در یک سفر دیگر از فهرست هدایای سال برای خانواده از حراجی یا بازار مرزی که در آن حضور دارید خرید کنید و باز هم در هزینه و وقتتان ‌صرفه‌جویی کنید.خرید مایحتاج ماه باید شامل اقلامی چون گوشت، مرغ، روغن، حبوبات و... باشد و خرید روزانه اغلب چیزی فراتر از نان تازه و شیر و دوغ نیست. شما با داشتن فهرست خرید ماه و خرید هفته می‌توانید یک روز به اتفاق همسرتان تمام اقلام مورد نیاز را خرید کنید و از مراجعات مجدد به فروشگاه‌ها نجات یابید.

برآورد مالی در مورد خرید هفته و ماه و سال داشته باشید و سعی کنید با برنامه‌ریزی دقیق بودجه مورد نیاز هریک از مقاطع زمانی را در مقطع مورد نظر و پیش‌بینی شده در برنامه خود، در دسترس قرار دهید که همه چیز طبق برنامه پیش برود و هرگز دچار شوک اقتصادی نشوید.

ماندانا ملاعلی / چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد