همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline


  

بیماری قلبی، مانع فعالیت جنسی نیست

یکی از نگرانی‌هایی که بسیاری از بیماران قلبی به‌ویژه کسانی که تحت جراحی باز قلب، تعویض دریچه و باز کردن عروق کرونر با بالن قرار گرفته‌اند مساله ناتوانی و کاهش فعالیت جنسی پس از طی این درمان‌هاست. جالب است بدانید بررسی‌ها نشان داده است ریشه بروز ناتوانی جنسی در بسیاری از بیماران قلبی به خود بیماری‌شان برنمی‌گردد بلکه نگرانی، ترس و اضطراب این دسته بیماران از این که به دنبال فعالیت جنسی با یک حمله حاد سکته قلبی مواجه شوند موجب خودداری آنها از فعالیت جنسی می‌شود که این موضوع می‌تواند به طور جدی کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر محراب مرزبان، فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق با اشاره به این که ناتوانی جنسی در بیمارانی که مشکل قلبی و عروقی دارند، سکته قلبی داشته‌اند یا تحت عمل جراحی قلب یا آنژیو پلاستی قرار گرفته‌اند، دیده می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: تقریبا همیشه این عارضه ناشی از اضطراب و افسردگی است و عامل ارگانیکی که بتواند ناتوانی جنسی شدید ایجاد کند، وجود ندارد. البته در بیماری‌های پیشرفته قلبی ـ عروقی با عملکرد ضعیف قلب یا در بیمارانی که با فعالیت جسمی معمولی دچار دردهای آنژینی می‌شوند، ناتوانی جنسی بیشتر دیده می‌شود. منظور از درد‌های آنژینی، دردی است که در جلو و عمق قفسه سینه و پشت استخوان جناغ احساس می‌شود و شروع آن همراه با فعالیت شدید بدنی یا تماس با سرما، خوردن غذای سنگین، استرس، اضطراب و عصبانیت بروز می‌کند.

این عضو هیات مدیره انجمن جراحان قلب ایران می‌افزاید: در تعداد کمی از موارد نیز ناتوانی جنسی از بعضی داروهای قلبی ـ عروقی ناشی می‌شود که در این موارد نیز با تغییر دارو و دادن اطمینان به بیمار، می‌توان این عارضه را درمان کرد.

زمان آغاز فعالیت جنسی

در بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار می‌گیرند چون جوش خوردن زخم جناغ سینه حداقل شش تا هشت هفته طول می‌کشد توصیه می‌شود در این مدت تماس جنسی نداشته باشند.

این متخصص قلب با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: البته در بیمارانی که از طریق برش‌های کوچک‌تری تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند، می‌توان اجازه فعالیت جنسی را در فاصله کوتاه‌تری صادر کرد. از سوی دیگر در کسانی که پیس میکر یا باتری قلبی دارند در صورتی که عملکرد قلبی در حد قابل قبول باشد، فعالیت جنسی منعی ندارد. در این دسته از بیماران در صورتی که با فعالیت جنسی، علائم قلبی مثل درد یا تنگی نفس یا تپش قلب شدید بروز کند باید به پزشک قلب مراجعه کنند.

داروی تقویت قوای جنسی، ممنوع

مصرف داروی تقویت قوای جنسی (ویاگرا) در بیمارانی که از نیتروگلیسیرین یا داروهای نیتراتی استفاده می‌کنند، ممنوع است. نیتروگلیسیرین برای بهبود درد قفسه سینه در بیماران مبتلا به انسداد شریان‌های خون رساننده به قلب تجویز می‌شود.

دکتر مرزبان با تاکید بر این که پس از سکته قلبی بهتر است بیمار حداقل تا چهار هفته از فعالیت جنسی پرهیز کند، می‌گوید: در صورتی که متعاقب سکته قلبی، بیمار آنژیوپلاستی شده و تنگی عروق‌اش از طریق این روش برطرف شده باشد، پس از گذشت چند روز در صورتی که بیمار در کشاله ران (محل آنژیوگرافی) عارضه‌ای نداشته باشد، می‌تواند فعالیت جنسی داشته باشد.

مشاوره پزشکی ضروری است

بررسی‌ها نشان داده است ارائه مشاوره‌های لازم در مورد فعالیت جنسی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در بهبود عملکرد جنسی بیماران قلبی تاثیر می‌گذارد و دریافت اطلاعات کافی درخصوص شروع دوباره فعالیت جنسی از نگرانی‌های این دسته از بیماران در دوره پس از سکته قلبی می‌کاهد.

متخصصان تاکید می‌کنند به دلیل اهمیت ارتباط جنسی در زندگی زناشویی، بیماران قلبی بهتر است پس از طی مراحل درمانی، تحت مشاوره با یک متخصص قلب قرار بگیرند و با دریافت آموزش‌ها و تکنیک‌های لازم به فعالیت جنسی خود ادامه دهند. بدیهی است این دسته از بیماران در صورت بروز علائمی چون تنگی‌نفس، خستگی بیش از حد، درد قفسه سینه و بی‌خوابی یا افزایش ضربان قلب تا 15 دقیقه پس از مقاربت باید حتما به پزشک خود مراجعه کنند.

پونه شیرازی - ‌ ‌‌دانش و سلامت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد