همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

۶۰ نکته برای کاهش تنش در زندگی زناشویی


  

جام جم سرا: امروزه سرعت زندگی ماشینی، مشکلات اقتصادی، تغییر سبک زندگی و... موجب شده بیشتر زوج‌ها با تنش و بگومگو و مشاجره، شیرینی زندگی خود را از دست بدهند و به نارضایتی از زندگی برسند؛ حال آنکه با کمی درایت و حوصله و گذشت می‌توان این تنش‌ها را کم کرد. نوشتار پیش رویتان به نکات کاربردی ریز اما مهمی در این باره اشاره می‌کند.

۱. با مطالعه کتب مربوط به انتخاب همسر، آیین همسرداری، چگونگی ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شرکت در جلسه‏ های آموزش خانواده دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

۲. با همدلی، همفکری، همکاری و مشورت با یکدیگر درباره مسائل مختلف میان اعضای خانواده روابط سالم پدید آورید.

۳. سعی کنید، رفتارتان مثل روزهای اول آشنایی باشد. نخستین روزهای آشنایی را همواره به یاد داشته باشید.

۴. با یادگیری مهارت‏های ارتباطی نظیر فعالانه به حرف‏های یکدیگر گوش کردن، احترام به نظر‌ها و عقاید یکدیگر و تشریک مساعی و مشورت کردن روابط خود را بهبود بخشید.

۵. بکوشید، با ایجاد کانونی گرم و صمیمی، تمام اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر مسؤولیت رسیدن به تفاهم را پذیرا شوند؛ به قول معروف: تا که از جانب معشوق نباشد کششی کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد.


۶. هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جای سرزنش کردن یکدیگر یا تفسیر نادرست، به شناسایی مساله و یافتن راه حل آن بپردازید و در صورت لزوم کمک و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب کنید.

۷. برای رسیدن به امنیت روانی و عاطفی در روابط زناشویی داشتن صداقت، پذیرش، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهید.

۸. به کارهای منزل رسیدگی کنید و اگر چیزی احتیاج به تعمیر دارد انجام دهید. از همسرتان بپرسید کاری هست که بتوانید انجام دهید.

۹. به هر طریق ممکن رفتارهای مطلوب همسرتان را مورد توجه و تایید قرار دهید؛ به گونه‏ ای که همسرتان بفهمد برایش ارزش قائل هستید.

۱۰. تشویق و تایید و بیان نکات مثبت‏ به طور آشکار یا در جمع باشد و تذکر نکات منفی و انتقاد به طور محرمانه و در تنهایی صورت گیرد.

۱۱. برای خصوصیات و نیازمندی‏های یکدیگر ارزش قائل شوید و در روابط کلامی، عاطفی، اقدام‏‌ها و تصمیم‏گیری‏‌ها به افکار و خواسته‏های همسرتان توجه کنید.

۱۲. اگر رفتار خاصی برای شما مبهم است، ساده‏‌ترین راه این است که از همسرتان هدف و علت آن رفتار را بپرسید و با روش مسالمت‏ آمیز، صمیمانه و خوش بینانه موضوع را روشن کنید.

۱۳. تندخویی همسرتان را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتی مناسب درباره مساله مورد نظر به بحث و گفت‌و‌گو بپردازید.

۱۴. بکوشید در سراسر زندگی، به خصوص در روابط بین خود و همسرتان، به جای هر گونه پیش‏داوری یا مشاهده اشکالات و ضعف‏‌ها نقاط مثبت و قوت را ببینید؛ به عبارت دیگر، به جای توجه به نیمه خالی لیوان به نیمه پر آن توجه کنید.

۱۵. سعی کنید در برنامه ریزی برای فعالیت‏های اجتماعی، اوقات فراغت، دید و بازدیدهای خانوادگی و نظایر آن به مشورت کردن با یکدیگر بپردازید و از یک جانبه نگری بپرهیزید.

۱۶. در هر فرصتی که پیش می‌‏آید، با همسر و اعضای خانواده‏تان ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید. شایان ذکر است زن‏‌ها از صحبت کردن با همسرشان بیش‏‌تر لذت می‌‏برند. بنابراین، مردان باید فعالانه به سخنان همسرانشان گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند.

۱۷. اگر هر یک از زوجین در شرایط خاصینمی ‏تواند به سخنان همسرش گوش کند، باید صادقانه و صمیمانه این موضوع را به وی انتقال دهد، و تقاضا کند صحبت کردن درباره آن موضوع را به فرصتی دیگر واگذارد.

۱۸. هر از چند گاهی زوجین در فضایی محرمانه، محبت‏ آمیز و صمیمانه به ارزیابی رفتار و روابط یکدیگر بپردازند و از یکدیگر بپرسند، چه باید کرد تا روابطمان بهتر و با نشاط‌تر شود.

۱۹. همیشه، در رویارویی با مسائل و مشکلات خانوادگی، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسؤولیت‏ خود و شناخت انتظارات متقابل به حل و فصل اختلافات روی آورید.

۲۰. سعی کنید در بیرون رفتن از منزل، لباس هر دوی شما مرتب و شیک باشد.

۲۱. در جمع و میهمانی به همسرتان بیشتر از سایرین توجه کنید.

۲۲. ارتباط زوجین باید از هر گونه سوء ظن و حدس نادرست و غیر واقع بینانه دور باشد. اگر موضوع و مساله‏‌ای ذهن یکی از زوجین را به خود مشغول کرده است، باید آن را بصراحت و صادقانه مطرح کند و درستی و نادرستی‌اش را با همسرش مورد بررسی قرار دهد.

۲۳. هر یک از زوجین باید زمینه‏ های بروز سوء تفاهم‏‌ها و سوء ظن‏‌ها را از بین ببرد و از رفتارهایی که موجب بروز سوء تفاهم و سوء ظن می‌‏شود، خودداری کند.

۲۴. هر یک از زوجین باید بکوشد با روان‏شناسی همسرش آشنا شود تا بداند زن یا مرد به چه اموری بها می‌‏دهد و نظام ارزشی‌اش چگونه است؛ برای مثال معمولا زن به وابسته بودن، کسب امنیت عاطفی و مورد حمایت واقع شدن اهمیت می‌‏دهد و مردان می‌‏خواهند مستقل و خود مختار باشند و آزادی عمل را دارای ارزش می‌‏دانند.

۲۵. در مناسبت‌های خوب زندگی، مانند سالروز ازدواج یا تولد و غیره با نوشتن مطلبی کوتاه ابراز عشق و علاقه کنید.

۲۶. از رفتارهایی نظیر متلک، تحقیر، سرزنش و به رخ کشیدن یکدیگر که موجب افزایش مقاومت‏های روانی در طرف مقابل است، جدا باید پرهیز شود.

۲۷. بایادآوری برخی ایام مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظایر آن و دادن هدیه‏ هایی هر چند کوچک (مثل یک شاخه گل) به طور نمادین یا سمبلیک عشق و علاقه خود را به همسرتان اعلام کنید.

۲۸. خود را در برابر همسرتان آراسته و پاکیزه و جالب توجه نگه دارید از پریشانی و وضع نامرتب بپرهیزید.

۲۹. در انتخاب دوست و برقراری روابط دوستانه و معاشرت‏های خانوادگی با زوج‏های دیگر دقت کنید و این امور را با توافق یکدیگر انجام دهید.

۳۰. از هر گونه رفتاری که به مرد سالاری یا زن سالاری می‌‏انجامد، پرهیز کنید.

۳۱. خطای یکدیگر را در حضور دیگران، فرزاندن، آشنایان، والدین یکدیگر و... بازگو نکنید.

۳۲. هرگز همسرتان را با زن یا مرد دیگر مقایسه نکنید.

۳۳. از رفتارهای مطلوب همسرتان تشکر کرده، او را تشویق کنید و انگیزه تکرار آن رفتار را بیش‏‌تر سازید.

۳۴. وقتی که دیگر نیازی به تنهایی نبود و پیش او بودید، با بیانی صمیمانه به او علت ناراحتی خود را بگو و او را مطمئن سازید که تقصیری متوجه او نبوده است.

۳۵. حتی المقدور به قول‏هایی که به همسرتان داده‏‌اید عمل کنید تا به سلب اعتماد و احساس فریب خوردگی نینجامد.

۳۶. از نسبت دادن القاب و زدن برچسب‏های ناگوار و نامطلوب مانند بدقول، زرنگ، شلخته، کله‏ شق، یک دنده، لجباز و خودخواه به یکدیگر پرهیز کنید.

۳۷. در مواردی که غمگینی و افسردگی و یا عصبانیت زن یا شوهر شدت می‌‏یابد و احتمال اختلال در کار سیستم عصبی یا غدد درون‏ریز بویژه غده تیروئید وجود دارد، در نخستین فرصت‏ به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از عادی بودن ترشح غدد از جمله غده تیروئید مطمئن شوید.

۳۸. برای داشتن یک زندگی با نشاط و موفق خوب بیندیشید، وقت‏ بگذارید، احساس مسؤولیت کنید، موانع ارتباط سالم را از میان بردارید.

۳۹. اگر ناراحت است به احساسش احترام بگذارید.

۴۰. از محل کار به همسرتان تلفن بزنید، حالش را جویا شوید، بخصوص در شرایطی که بیمار است و یا اگر خبر جالب و خوشایندی دارید، سریع به او اطلاع دهید.

۴۱. وقتی کاری برایتان انجام می‌دهد، تشکر خود را بیان نمایید.

۴۲. از همدیگر برای انجام تصمیم‌های بزرگ نظرخواهی کنید.

۴۳. با هم طوری صحبت کنید که از خواسته‌های یکدیگر به خوبی آگاه شوید.

۴۴. سعی کنید حال و احساس او را درک کرده و بعد حرف بزنید. مثلا اگر حالش خوب است، بگویید امروز خوشحال به نظر می‌رسی و یا اگر سرحال نبود بگویید «فکر می‌کنم خسته هستی».

۴۵. از داشتن نگرش‏های آرمان گرایانه و شاعرانه در مساله ازدواج و روابط زناشویی و نیز انتظارات غیر واقع بینانه اجتناب کنید.

۴۶. زن و شوهر از مسخره کردن یکدیگر و گفتن سخنان طعنه‏ آمیز و دو پهلو جدا پرهیز کنند.

۴۷. هر یک از زوجین باید دیگری را نزدیک‏‌ترین و محرم‏‌ترین فرد بداند و او را نیمه تن، حامی و پشتیبان خود تلقی کند.

۴۸. در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در نخستین فرصت ممکن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندی مخرب و پیشرونده تبدیل نشود.

۴۹. وقتی خسته است به او کمک کنید. این کار بهترین مسکن و آرام بخش برای اوست.

۵۰. هر وقت به تنهایی احتیاج دارید و می‌خواهید با خودتان خلوت کنید، به او بگویید که می‌خواهید مدت کوتاهی تنها باشید و به زودی پیش او خواهی بود.

۵۱. در حضور دیگران به یکدیگراحترام بگذارید و از خوبی‌هایش تمجید کنید.

۵۲. از تصمیم‏های نادرست و غیر منطقی و شکل‏گیری افکار منفی درباره همسرتان شدیدا پرهیز کنید.

۵۳. صمیمیت را چاشنی زندگی کنید و به جای اینکه در مقابل یکدیگر بایستید به موازات یکدیگر حرکت کنید و به «ما شدن» بیندیشید.

۵۴. بال پرواز یکدیگر باشید و از پیشرفت همدیگر خوشحال شوید.

۵۵. به کارهای روزانه‌ همسرتان علاقه نشان بدهید، و از کارهایی که انجام می‌دهد سوال کنید.

۵۶. در روز یا در هفته زمان مشخصی را برای گفت‌و‌گو درباره مسائل و مشکلات و به اصطلاح درد دل کردن با همسرتان اختصاص دهید.

۵۷. سفرهای کوتاه در زندگی ترتیب دهید.

۵۸. برایش هدایای مناسبی تهیه کنید.

۵۹. صحبت همسرتان را قطع نکنید. زمانی که صحبتش را قطع می‌کنید او را عصبانی می‌کنید و به او این احساس را می‌دهید که کسی به حرف شما گوش نمی‌کند و برای آن ارزشی قائل نیست.

۶۰. رنجشهای قدیمی را از نو زنده نکنید. مسائلی که قبلا شما را رنجانده است و به اندازۀ کافی در مورد آن مشاجره داشته‌اید را مجدداً مطرح نکنید.(زوج‌ها)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد