همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تعرفه واردات لپ‌ تاپ‌ افزایش یافت


  

تعرفه واردات لپ‌ تاپ‌ افزایش یافت

تعرفه واردات لپ‌تاپ و کامپیوتر در حالی 5 درصد افزایش یافته که تنها یک خط تولید در ایران وجود دارد که آن هم محصولات را «اسمبل» می‌کند.

به گزارش فارس، در آخرین روزهای سال 93 هیات وزیران با مصوبه‌ای تعرفه واردات اقلام کامپیوتری شامل ماشین های خودکار داده پردازی شخصی، PC و نوت بوک را با هدف حمایت از تولید داخل از 10 درصد به 15 درصد افزایش داد.

این موضوع با اعتراض گسترده فعالان بازار روبه رو شد و طبق پیش‌بینی‌ها سبب افزایش قیمت‌ها در بازار شد.

افزایش 5 درصدی تعرفه در حالی مصوب شده که تنها یک خط تولید لپ تاپ و کامپیوتر در ایران وجود دارد که آن هم به «اسمبل» کردن محصولات می‌پردازد و تولید به معنای صد درصدی در این حوزه در کشور نیست.

حسن مقدم این تولیدکننده لپ تاپ و کامپیوتر در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعرفه واردات به دلیل وجود خط تولیدی که اقدام به «اسمبل» کردن محصولات می‌کند، صحیح است، اظهار داشت: این روند تولید روندی طبیعی در سرتاسر دنیا است. برای مثال برای ساخت یک کارخانه فرش، نیازی به برپا ساختن یک دام‌داری بزرگ برای پرورش دام، استحصال پشم، ریسندگی، تولید نخ و در نهایت بافت فرش نیست.

وی گفت: در کارخانه‌های بزرگ تولید لپ‌تاپ نیز تمامی قطعات از پیش توسط شرکت‌های مادر تولید شده‌اند و در این ارتباط تنها تولیدکنندگان معدودی در سرتاسر دنیا به تولید پردازنده، هارد دیسک، حافظه رم، مادربورد و… مشغول هستند.

وی اظهار داشت: تولید صد درصدی در هیچ کدام از کارخانجات دنیا انجام نمی‌شود و اگر قرار بر تولید صد درصدی بود افزایش تعرفه باید بیش از 15 درصد بود.

افزایش تعرفه در حالی مصوب شده که تجربه نشان داده اهرم تعرفه گمرکی به تنهایی نمی‌تواند کمک‌ به تولید داخلی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد