همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مروری بر روزنامه های یکشنبه 28 شهریور ماه؛

مروری بر روزنامه های یکشنبه 28 شهریور ماه؛
سعودی ها خواهان اخراج ایران از پارالمپیک شدند!/ شرایط جدید پیوستن به FATF


موضوع FATF و بحث جمع بندی با پاره ای از تغییرات در شورای عالی امنیت ملی در کانون توجه روزنامه ها از جناح های مختلف است. این در حالی است که سفر رئیس جمهور به نیویورک و رقابت های المپیک، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.


به گزارش «تابناک»، جنجال برسر FATF ادامه دارد.

روزنامه کیهان در یادداشتی انتقادی با عنوان «خطر آفرینی مشترک برجام و FATF» نوشت: «یکی دیگر از مباحثی که توانمندی‌های نظامی و اقتدار منطقه‌ای کشورمان را نشانه رفته، مسأله (Financial Action Task Force) FATFیا همان «گروه ویژه اقدام مالی» است. این اظهارات که باید با کاستن از توانمندی‌های نظامی، اقتصاد را شکوفا کنیم، همان کارکرد را دارد که FATF دارد. این سازمان که ایران را در لیست سیاه خود قرار داده، کارویژه خود را «پیگیری شفافیت مبادلات مالی برای مبارزه با پولشویی» خصوصا در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم اعلام کرده است. غربی‌ها می‌گویند ایرانی‌ها برای اینکه بتوانند از شر تحریم‌هایی که قرار بود با برجام خلاص شوند! خلاص گردند، باید به سازوکاری که آنها تعریف می‌کنند، عمل کنند. مثلا در تعریف این سازمان به اصطلاح مستقل سپاه پاسداران، نیروی قدس، وزارت دفاع، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نیز انصارالله یمن و جنبش حزب الله تروریست است؛ جنبشی که بطور همزمان، با اسرائیل و داعش و النصره می‌جنگد و از قضا روزگار همه آنها را هم سیاه کرده است! این یعنی تا زمانی که ما با داعش و النصره و اسرائیل و گروه‌های وحشی دیگر می‌جنگیم، از لیست سیاه آنها خارج نخواهیم شد! مقابله کردن با جنبشی که پروژه داعش برای ورود به ایران را ناکام گذاشته تنها یکی از خروجی‌های FATF است. مخلص کلام این که، گروه ویژه اقدام مالی قرار نیست موانع شکوفایی اقتصادی را از جلوی راه ایران بردارد، بلکه قرار است موانع ورود تکفیری‌ها به ایران عزیز را از جلوی پای داعش بردارد.

 تضعیف توانمندی‌های هسته‌ای ایران را اگر نتیجه تحریم‌های غرب بگیریم، نابودی امنیت بی‌نظیر کشورمان را باید نتیجه پذیرفتن FATF و پیشنهاد کاستن از توانمندی‌های نظامی‌مان بگیریم. با این تفاوت که در برجام غرب ما را تحریم کرد اما در FATF قرار است خودمان خودمان را تحریم کنیم! »

 

با این حال روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « شرایط جدید پیوستن به FATF »نوشت: «شرایط جدیدی برای پیوستن ایران به FATF در شورای عالی امنیت ملی وضع شد». این خبری است که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد. او با بیان اینکه «عضویت ایران در این قرارداد که روابط ما را با دنیا تسهیل می‌کند، با توجه به قوانینی که در گذشته در مجلس درباره پول‌شویی وضع شده و قانونی که درحال‌حاضر در مجلس هست، مشکل نیست»، به مسئولان دست‌اندرکار توصیه کرد: «مسئولان این حوزه باید مترصد باشند که طرف مقابل از نوع نگارش قراردادهایی که بین ایران و آنها تنظیم می‌شود، سوءاستفاده نکند». رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: «شورای عالی امنیت ملی به این مسئله رسیدگی کرد و شرایط جدیدی را وضع کرده که ان‌شا‌ءالله حقوق ملت ایران تأمین خواهد شد». به گفته او،‌ در جلسه قبلی شورای عالی امنیت ملی درباره پیوستن ایران به FATF شرایطی جدیدی گذاشته و بحث‌هایی شده است. این جلسات و شرط و شروط‌گذاشتن‌ها در حالی است که سیاسی‌شدن ماجرای الحاق ایران به کارگروه اقدام مالی علیه پول‌شویی(FATF)، فعالان اقتصادی در بخش خصوصی را در برزخی نگه داشته که عبور از آن می‌تواند گره‌گشای کار آنها در تعامل با نظام مالی جهان در عصر پسابرجام باشد. آن‌طور که پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تأکید می‌کند «پس از امضای برجام باید از نتایج آن استفاده کنیم و اینکه برای یک کار کوچک، کار بزرگی را مخدوش کنیم، منطبق با عقل و منطق نیست و برای پیوستن به عملیات پولی و مالی در جهان، راهی جز پذیرش مفاد FATF نداریم».»

بازی های المپیک

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «هیچ‌کس به استقبال طلایی‌ها نیامد» نوشت: «شب گذشته وقتی همه خواب بودیم، بخشی از ورزشکاران کاروان شهدای منا از پارالمپیک ریو ٢٠١٦ به ایران برگشتند، در بین این افراد، سیامند رحمان به‌همراه سایر ورزشکاران کشورمان در وزنه‌برداری، ساره جوانمردی، تیم بسکتبال با ویلچر و... به کشور آمدند و مورد استقبال شدید حاضران در فرودگاه امام خمینی(ره) قرار گرفتند، البته این بازگشت پس از آن همه افتخارآفرینی نکته تاریکی داشت؛ نکته تلخ بازگشت پارالمپیکی‌ها به کشور، غیبت محسوس مسوولان بلندپایه وزارت ورزش و جوانان از جمله محمود گودرزی، وزیر ورزش و معاونان او در وزارتخانه بود و این در حالی است که کاروان پارالمپیک کشورمان تا پایان روز نهم مسابقات ۷ طلا، ۸ نقره و ۶ برنز کسب کرده است.

البته این دلیل نشد تا سیامند رحمان، ساره جوانمردی یا هریک از دیگر ورزشکاران پارالمپیکی ایران به غیبت متولیان ورزش ایران اعتراض کنند و رحمان در واکنش به نبود مسوولان وزارت ورزش گفت: «برای من مردم مهمند، دیروقت است دیگر.» و ساره جوانمردی می‌گوید: «نه‌تنها نیامدن‌شان انگیزه ورزشکاران را کم نمی‌کند، بلکه انگیزه‌شان را بیشتر هم می‌کند برای تلاش بیشتر.» و این در حالی است که بلافاصله بعد از درخشش جوانمردی در ریو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصاویری را پخش کرد که باعث تعجب همگان شد. ویدئویی که در آن وزیر ورزش در پایان مسابقات قبلی به استقبال جوانمردی رفته بود و وقتی ساره در انتهای پله‌های برقی فرودگاه به وزیر می‌رسد، محمود گودرزی به جوانمردی می‌گوید «من محمود گودرزی هستم، حالا می‌روی در تلویزیون برای من لغز می‌خوانی!» شاید به خاطر همین رفتار و حرف‌هاست که ساره این‌بار و در واکنش به سوال گزارشگر صدا و سیما مبنی بر غیبت مسوولان می‌گوید: «نه‌تنها نیامدن‌شان انگیزه ورزشکاران را کم نمی‌کند، بلکه انگیزه‌شان را بیشتر هم می‌کند برای تلاش بیشتر.» و حالا ساره جوانمردی پرافتخارترین ورزشکار پارالمپیکی ایران است.»

 سعودی ها خواهان اخراج ایران از پارالمپیک شدند!/ شرایط جدید پیوستن به FATF

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان « سکوت دستگاه ورزش مقابل یاوه‌گویی سعودی‌ها! » با اشاره به اینکه عربستان در خواسته‌ای واهی خواهان اخراج ایران از پارالمپیک به‌دلیل درج نام خلیج فارس روی لباس ایران شد نوشت: « بازی‌های سیاسی عربستان در ورزش ادامه دارد و در تازه‌ترین ادعا سعودی‌ها پس از حک شدن نام خلیج‌فارس روی لباس ورزشکاران پارالمپیک کشورمان در ریو، طی یک درخواست واهی از مسئولان پارالمپیک خواسته‌اند تا کاروان ایران را از ریو اخراج شود. ادعاهای واهی عربستانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که مسئولان ورزش از کمیته پارالمپیک تا وزارت ورزش مقابل یاوه‌گویی سعودی‌ها سکوت و واکنش به ادعای عربستان را به روزهای آینده موکول کرده‌اند!

جوسازی سعودی‌ها تمامی ندارد، یک روز به بهانه حمله به سفارت، ناامن بودن کشورمان را علم می‌کنند و روز دیگر به خاطر درج شدن نام خلیج‌فارس روی لباس کاروان پارالمپیک کشورمان، ادعا می‌کنند ایران سیاست را وارد ورزش کرده است، ادعایی که بارها دستاویز خودشان برای جوسازی علیه ایران شده است. آخرین بار آن سال گذشته بود، بهانه‌شان هم حمله به سفارت عربستان بود، سعودی‌ها که سه تیم‌شان با نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا همگروه شده بودند، با وارد کردن سیاست در ورزش، ادعای ناامنی ایران را پیش کشیدند و پایشان را در یک کفش کردند که برای مسابقه با تیم‌های ایرانی به کشورمان نمی‌آیند!»

سفر روحانی به نیویورک

علی خرم در یادداشتی با عنوان « دستور کار روحانی در «نیویورک» در روزنامه ایران نوشت: «روحانی در حالی برای چهارمین بار در گردهمایی سیاستمداران جهان حاضر می‌شود که درصدد است طی دیدارهای مختلف با مسئولان کشورهای غربی درباره مشکلات اجرایی شدن برجام به گفت‌وگو بنشیند. یعنی همان اهدافی که انتظار می‌رود او در مقام رئیس دولت پیگیری کند. این در حالی است که معمولاً رسانه‌ها و محافل سیاسی منتقد دولت، به اشتباه در تحلیل حضور رئیس‌جمهوری و مقامات دیپلماتیک از ایران در نشستی به اهمیت نشست سازمان ملل، بیش از محتوا به حاشیه و شکل رخدادها می‌پردازند.

در چنین فضایی، وقوع یک رخداد غیرمترقبه در خلال دیدارهای رئیس جمهوری و سایر مسئولان دیپلماتیک ایرانی حاضر در نشست، به سوژه اصلی تحلیل‌ها تبدیل می‌شود و اصل تحولاتی را که در حال رخ دادن است زیر سایه قرار می‌دهد. حال آنکه مهم‌ترین دستور کار رئیس جمهوری در اجلاسی در این سطح، باز کردن گره‌ها در باز کردن قفل روابط با کشورها، کمرنگ کردن خصومت با کشورهای دشمن، پررنگ کردن دوستی با کشورهای دوست، ایجاد اطمینان در کشورهای جهان برای ورود و سرمایه گذاری در ایران و ارتقای جایگاه سیاسی کشور است. باید دید که رئیس دولت در تأمین این اهداف تا چه اندازه موفق عمل کرده است نه اینکه نحوه نگاه و لبخند او پشت قاب دوربین‌ها به شاخصی برای سنجش عملکردش تبدیل شود.

این در حالی است که رئیس جمهوری تاکنون با سه بار حضور در اجلاس مجمع عمومی، حضورش را به فرصتی برای هموارسازی مسیر مذاکرات هسته‌ای، ترمیم چهره ایران در محافل بین‌المللی و مخدوش کردن سناریوی ایران‌هراسی تبدیل کرده است. حضور مؤثر و بهنگام روحانی در نخستین سال دولتش در مجمع عمومی سازمان بنای جدی مذاکرات هسته‌ای را گذاشت و دیدارهایی که او بعدها با همتایان خارجی‌اش از کشورهای تأثیرگذار جهان صورت داد، زمینه حل چالش هسته‌ای و خروج ایران از انزوای بین‌المللی را فراهم کرد. او اینک می‌خواهد در خلال دیدارهایش با سران کشورهای قدرتمند جهان و تثبیت جایگاه ارتقا یافته ایران، گام بلندی در تأمین منافع کشور از توافق هسته‌ای برداشته و بر دشواری‌های آن فائق بیاید. »

سپاه در برابر واگذاری انقلاب به نامحرمان‌ سکوت نمی‌کند

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « سپاه در برابر واگذاری انقلاب به نامحرمان‌ سکوت نمی‌کند » با اشاره به سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نوشت: « اتفاقات فراوانی که در حوزه داخلی و بین‌المللی و همچنین بحث‌های مرتبط با پذیرش توصیه‌نامه گروه اقدام مالی روی داده است، سبب شد تا نگاه‌ها هرچه بیشتر از گذشته به این همایش جلب شود.

سعودی ها خواهان اخراج ایران از پارالمپیک شدند!/ شرایط جدید پیوستن به FATF 

نگاه کلی به اظهار نظرها و سخنرانی شخصیت‌هایی که در گردهمایی سالانه فرماندهان سپاه حضور یافته‌اند، به خوبی نشان‌دهنده این مطلب است که این نهاد انقلابی همچنان دفاع از بنیادهای انقلاب را وظیفه خود می‌داند و در برابر هر انحرافی به شدت خواهد ایستاد؛ انحرافی چه در پذیرش یک پروتکل باشد و چه در حوزه اقتصاد تا سبب شود استقلال کشور تضعیف و زمینه برای نفوذ دشمن فراهم شود.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد