همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تأملی در سرک کشیدن اسنپ به گوشی رانندگان همکارش؛


  

تأملی در سرک کشیدن اسنپ به گوشی رانندگان همکارش؛
چه زمانی نوبت به کاوش گوشی مسافران توسط تاکسی‌ها خواهد رسید؟!
موافق گرفتن عوارض از خودروهای شخصی در بزرگراه های تهران هستم/ باید مطلوبیت سفر با خودروهای شخصی را کاهش دهیم
هرچند شاید بررسی اپلیکیشن های روی گوشی رانندگان شاغل در اسنپ بر اساس مجوزی باشد که این رانندگان به مجموعه داده‌اند، مگر می‌شود برای کاوش در حریم دیگران حد و مرز گذاشت؟
 
به گزارش «تابناک»؛ با راه افتادن تاکسی های آنلاین در کشورمان و افزایش شمار مجموعه های ارائه دهنده این نوع خدمات، رقابتی شکل گرفت که برای عموم نیز قابل لمس بود؛ رقابتی که در آن تاکسی های آنلاین تلاش داشتند از هم در جلب مسافر و راننده سبقت بگیرند و از این روی، مانع شدن از پیوستن همکارانشان به رقیب، بسیار عادی و طبیعی جلوه می‌کرد.

از همان روزها بود که خبر رسید، نسخه رانندگان نرم افزار تاکسی های آنلاین به گونه ای طراحی شده که نمی‌توان همزمان اپ دو تاکسی رقیب را نصب و برای هر دو کار کرد؛ موضوعی که به نظر می‌رسید با یک کدنویسی ویژه در نرم افزار محقق شده، ولی هم اکنون معلوم می‌شود از سرک کشیدن تاکسی های آنلاین به گوشی های هوشمند رانندگان نشات می‌گیرد.

این موضوع زمانی به همگان ثابت شد که خبر رسید، یکی از تاکسی های آنلاین به رانندگانش پیام می‌دهد که نرم افزار فیلتر شده ویز را از گوشی های خود پاک کنند تا اجازه بدهد به نرم افزار تاکسی دسترسی داشته باشند؛ موضوعی که ثابت می‌کرد گوشی رانندگان همکار این تاکسی مورد واکاوی قرار گرفته است.

چه زمانی نوبت به کاوش گوشی مسافران توسط تاکسی‌ها خواهد رسید؟! 
رفتاری عجیب که کسی انتظار بروزش را از مدیران یک تاکسی آنلاین نداشت و بازخوردهای فراوانی در فضای مجازی یافت و حاشیه های زیادی آفرید. از این روی که کسی نمی‌داند واکاوی در گوشی های هوشمند رانندگان تا کجا پیش رفته و تا کجاها جای پیشرفت دارد. آیا آلبوم تصاویر و متن و پیام هایی که این افراد در گوشی خود ذخیره دارند یا رد و بدل می‌کنند هم با سرک کشی مدیران تاکسی آنلاین مواجه است یا این کنکاش تنها به نام اپلیکیشن های نصب شده محدود مانده است؟

پرسش هایی که با طرح آنها این پرسش کلیدی تر مطرح می‌شود، آیا چنین واکاوی هایی در گوشی هوشمند افرادی که با یک مجموعه همکاری می‌کنند، قانونی است یا خیر؟ اگر قانونی است، آیا اخلاقی هم هست یا قانون بی توجه به اخلاق و مرزهای باریک آن، هر مجوزی را به مالکان این کسب و کارهای آنلاین داده است؟ اگر قانونی نیست چه؛ چه کسی باید با این قانون شکنان برخورد کند؟

این پرسش ها، همه و همه نتیجه عدم شفافیتی هستند که مدیران یک تاکسی آنلاین از خود نشان داده اند. مدیرانی که هرچند کوشیده اند با انتشار یک اطلاعیه و اجبار به منع رانندگانشان در استفاده از نرم افزارهای فیلتر شده توسط مقامات قضایی، چرایی سرک کشی به گوشی رانندگان را توجیه کنند، اما هیچ توضیحی در خصوص حد و حدود سرک کشی خود به گوشی هایی که نرم افزار این مجموعه در آنها نصب است ارائه نکرده اند.

موضوعی نگران کننده تر از کاوش این مجموعه در گوشی رانندگان همکارش که این تصور را به وجود می‌آورد که دیر یا زود نشانه‌های مشابهی از واکاوی گوشی مسافران توسط ایشان منتشر خواهد شد یا حتی از آن بدتر، با افشا یا لو رفتن بخشی از اطلاعاتی که در نتیجه سرک کشی این تاکسی ها به گوشی های هوشمند جمع شده، فاجعه ای بزرگ در انتظار کشورمان است؟!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد