00:00:00 AM

اوقات شرعی به افق شهرها

اذان صبح ۰۴ : ۴۴
طلوع خورشید ۰۶ : ۰۹
اذان ظهر ۱۲ : ۱۲
غروب خورشید ۱۸ : ۱۶
اذان مغرب ۱۸ : ۳۳
نیمه شب شرعی ۲۳ : ۲۹

سال ۱۴۰۳ - سال نهنگ

لحظه‌ی فرخنده‌ی تحویلِ سالِ ۱۴۰۳ هجری خورشیدی به وقتِ رسمیِ ایران، ساعت ۶ و ۳۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه صبحِ روز چهارشنبه ۱ فروردینِ هجری خورشیدی، مطابق با ۲۰ مارسِ ۲۰۲۴ میلادی است.

سخن بزرگان

یک رابطه‌ی دیالکتیک میان بی‌احساسی و خشونت وجود دارد. در بی‌احساسی زیستن، خشونت پدید می‌آورد؛... و خشونت، بی‌احساسی ایجاد می‌کند. خشونت جایگزین نهایی و ویرانگری‌ست که ناگهان سر بر می‌آورد تا خلأیی را که هیچ گونه وابستگی و رابطه‌ای در آن نیست، پر کند. درجات متفاوتی از خشونت وجود دارد: از شوک نسبتا طبیعی حاصل از بعضی اشکال هنر مدرن، پورنوگرافی و هرزگی گرفته تا ناهنجاری مفرط در ترورها و قتل‌ها ... وقتی زندگی درونی خشک می‌شود وقتی احساس رو به کاهش است و بی‌احساسی رو به فزونی، وقتی فرد نمی‌تواند بر دیگری تاثیر بگذارد یا حتی تماسی اصیل داشته باشد، خشونت مانند ضرورتی دیوآسا برای ارتباط شعله‌ور می‌شود، سائقی آتشین که تماس را با سرراست‌ترین شیوه ممکن ، به دیگری تحمیل می‌کند.
اسفند ۱۴۰۲
February - March 2024
شعبان - رمضان - ١٤٤٥
۱. فروردین
۲. اردیبهشت
۳. خرداد
۴. تیر
۵. اَمرداد
۶. شهریور
۷. مهر
۸. آبان
۹. آذر
۱۰. دی
۱۱. بهمن
۱۲. اسفند
ش
ی
د
س
چ
پ
ج
۲۸
17
٠٧
۲۹
18
٠٨
۳۰
19
٠٩
۱
20
١٠
۲
21
١١
۳
22
١٢
۴
23
١٣

۵
24
١٤
۶
25
١٥
۷
26
١٦
۸
27
١٧
۹
28
١٨
۱۰
29
١٩
۱۱
01
٢٠

۱۲
02
٢١
۱۳
03
٢٢
۱۴
04
٢٣
۱۵
05
٢٤
۱۶
06
٢٥
۱۷
07
٢٦
۱۸
08
٢٧

۱۹
09
٢٨
۲۰
10
٢٩
۲۱
11
٣٠
۲۲
12
٠١
۲۳
13
٠٢
۲۴
14
٠٣
۲۵
15
٠٤

۲۶
16
٠٥
۲۷
17
٠٦
۲۸
18
٠٧
۲۹
19
٠٨
۱
20
٠٩
۲
21
١٠
۳
22
١١
مناسبت های ماه اسفند
  • ۲ اسفند ولادت علی اکبر علیه السلام و روز جوان [ ١١ شعبان ]
  • ۵ اسفند روز بزرگداشت زن و زمین
  • ۵ اسفند روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس
  • ۶ اسفند ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه و جشن نیمه شعبان [ ١٥ شعبان ]
  • ۷ اسفند سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع
  • ۱۵ اسفند روز درختکاری
  • ۱۸ اسفند روزجهانی زنان [ 8 March ]
  • ۲۲ اسفند جشن چهارشنبه سوری
  • ۲۴ اسفند روز جهانی عدد پی π [ 14 March ]
  • ۲۵ اسفند پایان سرایش شاهنامه
  • ۲۵ اسفند روز بزرگداشت اختر چرخ ادب، پروین اعتصامی
  • ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت ایران

تبدیل تاریخ

فاصله زمانی (سن) :0 روز
سال ۱۴۰۲ کبیسه نیست.

تندیس ناپیرآسو

تندیس ناپیرآسو یکی از آثار به جا مانده از تمدن عیلام در ایرانِ باستان است. ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلام است. قدمت اثر به ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این تندیس که با لایه‌ای از مس و طلا روی قالب برنزی ساخته شده، حدود ۱۳۰ سانتی‌متر ارتفاع، ۷۰ سانتی‌متر عرض و ۱۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد. دکتر پی یر آمیه، متخصص تمدن عیلامی در موزه لوور درباره این مجسمه چنین گفته است:

"این تندیس نه تنها اثری هنری بلکه نقطه اوجی در هنر ریخته گری مفرغ است که حضور صنعتگرانی فوق العاده ماهر و چیره دست را در سرزمین عیلام نشان می دهد. این مجسمه بزرگ‌ترین اثر فلزی متعلق به شرقِ باستان است که حتی در مصر، بابل و آناتولی هم نظیر آن دیده نشده است. این تندیس اثر هنری بسیار با اهمیتی است که به قصد بزرگداشت و تکریم شهبانوی عیلامی ساخته شده و در واقع ارزش و اعتبار زن را در تمدنِ باستانی عیلامی نشان می‌دهد."

روی دامن حاشیه‌دار این مجسمه، نام ملکه و خدایان بزرگ شوش، اینشوشیناک به خطِ میخی عیلامی حک شده‌است. در دستِ چپ ملکه انگشتری وجود دارد که احتمالاً حلقه عروسی او می‌باشد. به گفته برخی از باستان شناسان، این حلقه، نخستین حلقه‌ی ازدواج در جهان میباشد که متعلق به عیلامیان باستان است. تندیس ناپیرآسو در موزه لوور نگهداری می‌شود. این تندیس توسط ژاکوب دو مورگان، باستان‌شناس فرانسوی، در سال ۱۹۰۳ کشف گردید. بر حاشیه دامن این تندیس و از زبان ملکه چنین آمده‌است:
"من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا هستم. هر کس که بخواهد مجسمه‌ی مرا تصرف کند، هر کس که بخواهد آن را درهم بشکند، هر کس که این سنگ‌نوشته را خراب کند یا نامِ مرا پاک کند، باشد که مورد غضبِ خدایان اینشوشیناک، نپ ایریشا و کیریریشا قرار گیرد و نام و نسلش از میان برداشته شود."
نسخه جدید تایم

سایت تایم با فنآوری جدید در حال پیاده سازی است، هم اکنون این نسخه به صورت آزمایشی در آدرس new.time.ir در دسترس می‌باشد. نظرات و دیدگاه‌های شما، در توسعه و بهبود این نرم افزار یاری رسان خواهد بود.

اپلیکیشن Time.ir

اپلیکیشن سایت تایم، آماده‌ی استفاده‌ی شما عزیزان است، نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن تایم را می‌توانید از لینک روبرو دانلود کنید.

تقویم چاپی ۱۴۰۳

تقویم چاپی سال ۱۴۰۳ خورشیدی نسخه A3

تقویم چاپی ۱۴۰۳

تقویم چاپی سال ۱۴۰۳ خورشیدی نسخه A4