* ایمیل؛ پیشگویی: گیتس نوشته بود که
پستهای الکترونیکی و صفحات به اشتراک گذاشته شده نیاز به ملاقاتهای
متعدد را رفع خواهند کرد… و وقتی که ملاقاتهای رو در رو اتفاق بیافتد،
موثرتر خواهند شد چراکه شرکتکنندگان پیش از این اطلاعات سابقهی خودشان
را توسط ایمیل رد و بدل کردهاند… قضاوت: اشتباه. دید گیتس از
ایمیل، اکنون خیالی و آرمانی به نظر میرسد. دست کم، ایمیل دارد
ملاقاتهای کاری را تکراریتر و کم اثرتر میسازد. احتمالا این سوال بسیار
معمول را در ملاقاتها شنیدهاید: "اون ایمیل رو نگرفتی؟"… و ملاقاتی
دیگر. اخیرا، ارزیابیای نشان داده است که نزدیک به 40 درصد از کارکنان
حداقل 2 ساعت از روز کاریشان را به وارسی کل ایمیلها اختصاص میدهند. * کامپیوترهای جیبی؛ پیشگویی: شما خواهید توانست که
نوعی کامپیوترهای کیفی را در جیبتان حمل کنید. این نوع کامپیوترها،
پیغامها و برنامهی زمان بندیتان را به شما نشان خواهند داد و همچنین به
شما اجازه خواهند داد تا فکس یا نامههای الکترونیکی را خوانده یا ارسال
کنید، وضعیت آب و هوا را بررسی و گزارشات را ذخیره کنید، بازیهای ساده و
پیچیدهای را انجام دهید، اگر خسته شدید اطلاعات را هم مروری کنید، یا
عکسهای فرزندانتان را به راحتی از میان هزاران مورد انتخاب کنید. قضاوت: درست. کامیپوتر جیبی گیتس، کمابیش همان موبایلهای هوشمند امروزی هستند که امکانات صوتی نیز به آنها افزوده شده است. * شبکههای بیسیم؛ پیشگویی: شبکههای بیسیم آینده،
سریعتر خواهند بود ولی شبکههای باسیم، پهنای باند به مراتب بیشتری
خواهند داشت. موبایلها قادر خواهند بود تا پیغامها را ارسال و دریافت
کنند ولی استفاده از موبایلها برای دریافت یک رشته ویدیو (تماشای ویدیو)
بسیار گران و غیرمعمول خواهد بود. قضاوت: اشتباه. امروزه دریافت یک
رشته ویدیو نه گران است و نه غیر معمول؛ در واقع خیلی هم پیش پا افتاده
است. پیشگویی گیتس دربارهی شبکههای بیسیم نیز اشتباه بود… حتی اگر
شبکههای باسیم پهنای باند بیشتری نسبت به شبکههای بیسیم داشته باشند،
این حفره توسط قابلیتهای فراوان شبکههای بیسیم که اجازه دسترسی به
اطلاعات در هر زمان و هر مکانی را میدهند، پوشانده شده است. * شبکههای اجتماعی؛ پیشگویی: "شاهراه اطلاعاتی" تنها
ارتباط با دوستانی که در دوردست هستند را آسانتر نخواهد کرد، این "شاهراه
اطلاعاتی" همچنین به ما این امکان را میدهد تا همنشینهای جدیدی بیابیم. قضاوت: اشتباه و درست. فیس بوک
بیش از 400 میلیون کاربر ثبت شده دارد و بیشمار شبکههای اجتماعی دیگر
ارتباطات جدید دیگری را بین کاربران ایجاد میکنند. ولی آشناییهای شکل
گرفتهی آنلاین به شکل منظم توسط دیدارهای رو در رو دنبال نمیشود. * خرید آنلاین؛ پیشگویی: به این دلیل که شاهراه
اطلاعاتی، ویدیو را حمل خواهد کرد، شما اغلب قادر خواهید بود تا آن چیزی
را که دقیقا سفارش دادهاید ببینید… این برای شما تعجبآور نخواهد بود که
اگر گلهایی را که برای مادرتان از طریق تلفن سفارش دادهاید حقیقتا به
همان شکلی که میخواهید آراسته شوند. شما خواهید توانست تا چینش دسته گل
توسط گلفروش را ببینید و اگر میخواهید تصمیمتان را نیز عوض کنید و رزهای
پژمرده را با شقایقهای تر و تازه عوض کنید. قضاوت: اشتباه. گیتس دربارهی
شاهراه اطلاعاتی که میتواند ویدیو را حمل کند، درست گفت، ولی کاملا
عاملهای اقتصادی و اجتماعی را بد تعبیر کرد. چگونه میشود که یک گل فروش
به ستوه آمده، زمانی را برای یک ویدیوکنفرانس آن هم با هر مشتری که
میخواهد گلهایی را برای روز مادر سفارش دهد، کنار بگذارد؟ * ویدیو کنفرانس؛ پیشگویی: دستگاههای ویدیویی
کوچکی با استفاده از دوربینهای متصل شده به کامپیوترهای شخصی یا
تلویزیونها، این اجازه را به ما خواهند داد تا به آسانی در سراسر شاهراه
اطلاعاتی گشت و گذاری همراه با تصاویر و صداهایی باکیفیت و قیمت ناچیز
داشته باشیم. قضاوت: درست. چیزی که آقای گیتس آن موقع صحبتش را میکرد ما امروزه آن را دست کم با نام "وب کم" میشناسیم. * اینترنت و وب؛ پیشگویی: کتاب 286 صفحهیی بیل
گیتس در تنها 4 صفحهاش به وب جهانی اشاره داشته است و اینترنت را به
عنوان زیرمجموعهای از یک "ابر شاهراه اطلاعاتی" بزرگتر به تصویر کشیده
است. گیتس مینویسد، اینترنت در کنار PCها، شبکههای تلفنی و سیستمهای
کابلی یکی از "مهمترین مواد شاهراه اطلاعاتی" است. گیتس میگوید، ولی
"هیچ یک بیانگر شاهراه اطلاعاتی حقیقی نیست… اینترنت امروزی همان شاهراه
اطلاعاتی که من تصور میکردم، نیست، اگرچه که شما میتوانید به آن به
عنوان ابتدای شاهراه بنگرید." قضاوت: اشتباه. تصور آقای گیتس
از اینکه اینترنت میتواند نقش پشتیبانی در شاهراه اطلاعاتی آینده داشته
باشد، اشتباه بود. اندکی پس از اینکه کتاب گیتس (کتابی که این پیشبینیها
را در آن بیان کرده بود) توانست فروش موفقی داشته باشد، وی تصمیم میگیرد
تا مایکروسافت را دوباره سازماندهی کند تا تمرکز بیشتری بر اینترنت
داشته باشد. همچنین او تجدیدنظر عمدهای در ویرایش دوم کتابش ارایه کرد. * حریم خصوصی؛ پیشگویی: برای یک دهه از اکنون،
شما میتوانید سرتان را به نشانهی تایید این نکته تکان دهید که همواره
زمانی وجود دارد که یک غریبه یا شمارهی اشتباه میتواند برای شما در
خانهتان با یک تماس تلفنی وقفهای ایجاد کند… اما با کمک نشانگرهایی به
وضوح شما قادر خواهید بود تا محیط امن و مورد نظرتان را در خانه یا هرجایی
که مد نظرتان است راه بیاندازید. قضاوت: کمی درست و بیشتر
اشتباه. این درست است که شما امروزه میتوانید با استفاده از شناسهی تماس
گیرنده، از تماسهای ناخواسته بگریزید. اما "حریم خصوصی" دارد به یکی از
بزرگترین تلفات عصر کامپیوتر بدل میشود. تقریبا، بیل گیتس آیندهی نیمی از موضوعات بالا
را درست پیشبینی کرده بود… اما پیشگویی کار راحتی نیست! با این حال، فکر
میکنید 15 سال بعد، یعنی در سال 2025، چه آیندهای برای موضوعات بالا پیش
خواهد آمد؟ منبع:ایسنا