تجربه ها
13 اشتباه رایج در مصاحبه
در جست و جوی شغلی هستید؟ مدت زمان درازی است که با مراحل نسبتاً دشوار جست و جوی کار درگیرید. نمیدانید کجا، چه وقت، چگونه و چه شغلی به شما پیشنهاد خواهد شد؟ این آغاز یک راه است.
مصاحبه نیز جزیی از این راه به شمار میآید. مانند تمامی راهها، برای موفقیت در این راه نیز باید به نکات اساسی و مهمی توجه شود. بهتر است در فرآیند جست و جوی کار بر روی عواملی که تحت کنترل ما هستند تمرکز کنیم زیرا عوامل بسیار دیگری وجود دارند که یک داوطلب جست و جوی کار قادر به کنترل آنها نمیباشد. یک داوطلب نمیتواند بر روی عواملی از قبیل: چه کسی، چگونه و چه هنگام از او مصاحبه خواهد کرد؟ چه سوالاتی مطرح خواهند شد و یا در خصوص اینکه چه کسی آن شغل را به دست میآورد؟ هیچگونه کنترلی داشته باشد. در مقابل عواملی نیز هستند که داوطلب قادر به کنترل آنها میباشد. این عوامل از یک رزومه خوب و حرفهای شروع شده تا مصاحبه ادامه دارد.
در یک مصاحبه چه کارهایی نباید انجام شود؟ در چند مسوول استخدام خواسته شد تا به چند مورد از رایجترین و البته زیان بارترین اشتباهاتی که داوطلبین در مصاحبه مرتکب میشوند، اشاره کنند که: به پوشش نامناسب، بدگویی از رییس قبلی به عنوان بدترین توهین و بیعلاقگی و بیمیلی داوطلبان، غرور و تکبر، نارسا و ناکافی و عدم پرسش سوالات مناسب اشاره داشتند.
در ذیل به 10 مورد از رایجترین اشتباهات در مصاحبه اشاره شده است. که البته به راحتی قابل اجتناب و پیشگیری میباشند. توجه داشته باشید بخش مهم یک مصاحبه موفق اجتناب از این اشتباهات ساده است، اگر بخواهید به آسانی قابل انجام است.
نباید شغلی را به دلیل ارتکاب یکی از اشتباهات ذیل ازدست بدهید.
1)سروقت و به موقع در مصاحبه حاضر شوید، دیر نکنید
هیچ اتفاقی مانند عذرخواهی به دلیل دیر رسیدن، زشت و زننده نمیباشدکه البته هیچ عذر و علتی هم قابل قبول نمیباشد. از شخصی که با شما تماس گرفته راهنمایی بخواهید یا به نقشه مراجعه کنید. تمامی جوانب از جمله ترافیک رادر نظر بگیرید، زود از خانه خارج شوید و ساعت به همراه داشته باشید. چنانچه به هر عنوان متوجه شدید که دیر خواهید رسید، بهتر است با مصاحبهکننده تماس گرفته و زمان قرار خود را عوض کنید.
2)عدم آمادگی کافی
عدم آمادگی کافی بزرگترین اشتباهی است که میتواند در مصاحبه شغلی مرتکب آن شوید. درست به همان طریقی که برای آزمون و امتحان آماده میشوید، نیاز است که برای مصاحبه نیز آماده شوید. هنگامی که برای مصاحبه دعوت میشوید، سعی کنید در خصوص نحوه اجرای آن اطلاعاتی کسب نمایید، به عنوان مثال: مصاحبه گروهی خواهد بود تا تک به تک؟ چه شخص یا اشخاصی مصاحبه را انجام میدهند و مقام و جایگاه آنها چیست؟
3)عدم توانایی پاسخگویی به سوالات اساسی از قبیل «درباره این شرکت چه میدانید؟»
که به نوعی عدم تمایل و بیمیلی شما را میرساند و موجب میگردد فرصت خود را از دست بدهید. لذا بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعاتی در مورد آن شرکت جمعآوری کنید.
4)سوالاتی درباره شرکت و موقیت آن بپرسید
البته در اینجا باید دقت کنید که از پرسش سوالاتی که به وضوح در وب سایت شرکت یا گزارش سالیانه آن وجود دارند، اجتناب کنید.
5)پوشش نامناسب
یادتان باشد بیشترین تأثیر را در 10 ثانیه اول روی مخاطب خود میگذارید و صد البته بهتر است که تأثیری عمیقاً مثبت باشد. با توجه به موقعیت و مکان پوشش آنجا را به تن کنید. چنانچه برای جایگاه و پستی تخصصی مصاحبه میکنید بهتر است از لباس رسمی استفاده کنید. چنانچه برای سایر مشاغل از قبیل مشاغل موقت تابستانی مانند نگهبانی یا پیشخدمتی مصاحبه میکنید، آراسته و مرتب حاضر شوید.
6)توهین
این مورد شامل توهین به رییس، همکاران و یا حتی رقبای فعلی و قبلی میشود. هیچ کس شخصی را که دائماً در حال توهین و شکایت است را نمیپسندد و این امر شخصیت شما را زیر سوال میبرد. در دنیای امروزی، هیچ گاه نمیتواند حدس بزنید که شخص مصاحبهکننده با چه کسانی دوست است و ارتباط دارد و یا مشتریان شرکت چه کسانی هستند.
مطمئناً دوست ندارید که مصاحبهکننده چنین تصور کند که در آینده درباره او و شرکت نیز چنین صحبت خواهید نمود.
7)مهارتهای ضعیف ارتباطی
- نجوا کردن
- استفاده مدام از اصطلاحات عامیانه
- استفاده بیش از حد از دستان
- بیش از اندازه جدی و یا شل بودن
- حرکات عصبی مانند جویدن ناخن
یکی دیگر از مهارتهای ضعیف ارتباطی این است که پاسخ سوالات را با «بله» یا «نه» بدهید. باید اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و نشان دهید. عصبی بودن و پاسخهای پراکنده و بیمعنی همگی بیانگر حواسپرتی و بیتوجهی شما میباشد. در همین حین، یکی از بدترین لحظات برای مصاحبهکننده این است که سوال سادهای بپرسید اما جوابی دریافت نکند. در واقع این ذهنیت را برای مصاحبهکننده ایجاد مینماید که شخص با آمادگی کافی ندارد یاگوش نمیدهد. حواس خود را کاملاً جمع کرده و قبل از پاسخگویی زمان کوتاهی تمرکز کنید. آرامش خود را حفظ کرده و سوالات را با پاسخهایی کوتاه و مفید پاسخگو باشید. از کلمات و عبارات مناسب استفاده نمایید. به عبارت دیگر این حسن را در مصاحبهکننده القاء نمایید که شما بهترین فرد برای این جایگاه میباشید البته نفس عمیق را فراموش نکنید. نکته دیگر، از درب نگهبانی و پارکینگ گرفته تا دفتر مصاحبه با همگی با احترام و ادب رفتار کنید.
8)رفتار بیادبانه و توهینآمیزی نداشته باشید
مصاحبهکننده خواستار این است که میزان صبوری و عکسالعمل شما را نسبت به سوالات بسنجد. از دست دادن کنترل، حالت تدافعی به خود گرفتن و رفتار توهینآمیز همگی عواملی هستند که موجب میگردند شانس خود را از دست بدهید. فرقی نمیکند بعد از آن به چه میزان پشیمان شده و عذرخواهی کنید، اتفاقی که نباید رخ میداده، پیش آمده است.
9)فعال و مشتاق باشید
در جریان صحبت و مکالمه با مصاحبهکننده شریک باشید، شنونده تنها نباشید و یا جسته و گریخته صحبت نکنید. البته فراموش نکنید که بدین منظور باید اعتماد به نفس لازم را داشته در وضعیت و حالت مناسبی قرار بگیرید. از ارتباط چشمی استفاده کرده و لبخند را فراموش نکنید.
10)پرحرفی
مصاحبهکننده میخواهد بداند که چرا شما بهترین گزینه برای شغل مورد نظر هستید. آنها تمایلی به شنیدن تمام داستان زندگی شما ندارند. هیچچیز بدتر از شخصی نیست که بیجهت و بیمورد پرحرفی میکند. سعی کنید پاسخهایتان مختصر، مفید و متمرکز باشند. وارد حاشیه نشوید، دروغ نگویید و داستان نسازید. بهترین گزینه صداقت و پاسخ صریح و آشکار به سوالات است.
11)در اولین ملاقات از میزان حقوق سوال نکنید
حقوق، مزایا و پاداش بسیار با اهمیت میباشند اما توجه داشته باشید بهتر است این گونه مسایل به مراحل بعدی مصاحبه واگذار شود نه در اولین ملاقات. مگر در مواقعی که شخص مصاحبهکننده بحث مالی را زودتر پیش بکشد.
12)تشکر از مصاحبهکننده
در پایان جلسه با مصاحبهکننده به گرمی دست داده و تشکر از او را فراموش نکنید. حتی بهتر است یادداشت تشکر کوتاهی برایش بفرستید.
13)پیگیری
فرقی نمیکند که جلسه مصاحبه به چه میزانی خوب پیش رفته، هیچگاه پیگیری را فراموش نکنید. چنانچه طی چند روز از مصاحبهکننده خبری نشد، میتوانید پیگیری کرده و دوباره تمایل خود را ابراز نمایید. یک ایمیل یا نامه تشکر تأثیر بسزایی در فرآیند استخدام و مصاحبه شما دارد.
ترجمه: الناز طالب زاده