همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه نداریم


  

به گزارش خبرگزاری ها، روژ نوری شاویس معاون نخست وزیر جمهوری عراق در امور اقتصادی که در راس هیاتی بلند پایه متشکل از وزیر دارایی و تعدادی از مدیران ارشد حوزه های اقتصادی کشور عراق، ظهر یکشنبه وارد تهران شده، با علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

در این ملاقات وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو ملت دوست و مسلمان ایران و عراق و ظرفیت های فراوان اقتصادی آنها، اظهار داشت: محدودیتی در توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه وجود ندارد و حجم روابط بازرگانی کالاهای غیرنفتی ایران و عراق به 6 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به حجم همکاری های اقتصادی شامل ترانزیت، صادرات برق ایران به عراق، فروش گاز و صدور خدمات فنی و مهندسی، مجموع همکاری های دو کشور در سال گذشته به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است.

طیب نیا بر اهمیت نقش و جایگاه همکاری های بانکی، بیمه ای و استاندارد برای تسهیل مناسبات اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی و بازرگانی ایران و عراق، تاکید کرد و گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، هیچ گونه محدودیتی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و بویژه عراق وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، نوری شاویس معاون امور اقتصادی نخست وزیر عراق با اشاره به جنبه های راهبردی این روابط، گفت: جمهوری اسلامی ایران، دوست واقعی مردم عراق است و دولت عراق، عزم و اراده جدی بر گسترش و توسعه روابط همه جانبه با این کشور دارد.

گفتنی است، هیات 23 نفره جمهوری عراق که بخشی از هیات کارشناسی آن از روز جمعه 19 اردیبهشت ماه جاری وارد تهران شده اند، قرار است که در طی مدت اقامت خود در ایران، علاوه بر ملاقات با وزیر امور اقتصادی و دارایی با تعدادی از مقامات ارشد کشورمان از جمله ریاست مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفتگو نمایند.

افزایش حجم همکاری های ایران و پاکستان تا ۵ میلیارد دلار

وزیر امور اقتصادی و دارایی از توافق مقامات عالیرتبه ایران و پاکستان برای افزایش حجم همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور به سه میلیارد دلار و در آینده به پنج میلیارد دلار خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی طیب نیا پس از بدرقه رسمی نواز شریف در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: پاکستان بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور همسایه ایران و دومین کشور بزرگ اسلامی است که حدود هزار کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد.

وی افزود: بر این اساس طبعاً توسعه روابط اقتصادی سیاسی با این کشور از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است اما متأسفانه در سالهای گذشته حجم روابط اقتصادی دو کشور از حدود سه میلیارد دلار به کمتر از یک میلیارد دلار کاهش یافته بود.

طیب نیا گفت: در مذاکراتی که با هیئت پاکستانی داشتیم به ویژه در دیداری که آقای نواز شریف با مقام معظم رهبری، آقای دکتر روحانی و معاون اول رییس جمهور داشت بر توسعه همکاریهای دو جانبه تأکید و مقرر شد حجم همکاریها به سه میلیارد دلار و در آینده به پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

وی افزود: گروههای کاری به صورت تخصصی تشکیل و برخی مشکلات و موانع بهبود روابط میان دو کشور به شکل دقیق و تفصیلی بررسی شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از توافق برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان تا سه ماه آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد با مذاکرات مقامات عالیرتبه دو کشور و اسناد همکاری که دیروز امضا شد موانع توسعه روابط دو جانبه برطرف شود و به زودی شاهد گسترش همکاریهای اقتصادی ـ تجاری دو کشور باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد