همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

گزارش عجیب Avast از بازیابی داده‌های ۲۰ گوشی هوشمند


  به نقل از تابناک :در حالی که این روز‌ها خرید و فروش گوشی‌های هوشمند در حال افزایش است و بازار گوشی‌های دست دوم نیز چندان کم از رونق بازار گوشی‌های هوشمند نو ندارد، گزارش هشدار دهنده و عجیب شرکت Avast از بازیابی اطلاعات ۲۰ هزار گوشی فروخته شده در بازار، تنها یک نکته باقی می‌گذارد: قبل از فروش گوشی خود، همه نکات امنیتی را رعایت کنید.به گزارش «تابناک»، اگر شما هم اکنون صاحب یک گوشی هوشمند هستید، این امر بسیار محتمل است که یک روز به فکر تعویض گوشی هوشمند خود و خرید یک مدل جدید‌تر و بهتر از آن باشید. در این حال، بسیاری از کاربران بنا به دلایل عدیده‌ای، گوشی سابق خود را در بازار آنلاین یا فیزیکی می‌فروشند.

اما متأسفانه نکته‌ای که بسیاری از کاربران از آن غافلند این است که گوشی هوشمند، معدنی از اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران است که هر فردی با کمی تخصص و آشنایی با یکسری از ابزار‌ها به سادگی خواهد توانست این اطلاعات را بازیابی کند؛ اطلاعاتی از قبیل عکس‌های شخصی، ایمیل‌ها، پیام‌ها و گذرواژه‌ها.

تصور بر آن است که پاک کردن داده‌ها از روی گوشی هوشمند به معنای آن است که دیگر آن‌ها قابل بازیابی نیستند. در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست و امروزه ابزارهای پیشرفته‌ای طراحی و تولید شده‌اند که قادر به شکافتن لایه‌های زیرین حافظه دستگاه برای بازیابی اطلاعات هستند.

این موضوع هنگامی جدی‌تر و تکان دهنده‌تر می‌شود که به گزارشی که به تازگی شرکت امنیتی Avast منتشر کرده است، توجه کنیم. این شرکت آزمایشی اقدام به خرید ۲۰ گوشی هوشمند از بازار آنلاین eBay کرده و با ابزارهای بازیابی اطلاعات و داده‌ها اقدام به استحصال داده‌های پاک شده از روی آن‌ها کرده است.

گزارش عجیب Avast از بازیابی داده های 20 گوشی هوشمند

نتیجه این آزمایش به شدت هشدار دهنده است. از مجموع این ۲۰ گوشی هوشمند، Avast توانسته بیش از ۴۰ هزار عکس را بازیابی کند که در میان آن‌ها، بیش از ۱۵۰۰ عکس خانوادگی وجود داشته است؛ اما این تنها بخشی از داده‌هایی است که از این ۲۰ گوشی هوشمند بازیابی شده.

سایر موارد عبارتند از؛
ـ بیش از ۱۰۰۰ تصویر کاملا شخصی و محرمانه از صاحبان گوشی (مرد و زن)،

ـ بیش از ۱۰۰۰ مورد جستجوی گوگل،

ـ بیش از ۷۵۰ ایمیل و پیام کوتاه،

ـ بیش از ۲۵۰ شماره تلفن و آدرس ایمیل مخاطبان،

ـ ۴ مورد کشف هویت دارنده قبلی گوشی و،

ـ و یک مورد فرم تکمیل شده درخواست وام!

برای خواندن گزارش کامل Avast به اینجا مراجعه کنید.

گزارش عجیب Avast از بازیابی داده های 20 گوشی هوشمند

این امر تأکید و تأییدی بر این موضوع است که گوشی هوشمند شما، معدن اسرار و اطلاعات شخصی شماست و از دست دادن این اطلاعات می‌تواند تاوان سنگینی داشته باشد.

البته شاید در آغاز این گونه به نظر آید که گزارشی که Avast منتشر کرده است، تا حدی نیز اغراق گونه بوده و جنبه تبلیغاتی دارد؛ اما حتی اگر جنبه‌های تبلیغاتی این گزارش را نیز در نظر آوریم، نمی‌توان این موضوع را تکذیب کرد که اطلاعات گوشی هوشمند شما و حافظه آن به سادگی قابل بازیابی و استخراج است.

این امر باید شما را به این مهم رهنمون سازد که پیش از فروش گوشی هوشمند سابق خود، آن را از هرگونه اطلاعات شخصی و داده‌های حساس پاک کنید؛ اما چگونه؟

چه باید کرد؟
شاید نخستین راه معقولانه این باشد که هرگز گوشی هوشمند سابق خود را نفروشید، یا دست کم آن را به یک غریبه نفروشید، ولی این امر در بسیاری از موارد و برای بسیاری از کاربران شدنی نیست. در نتیجه باید راه دوم را در پیش گرفت که استفاده از نرم افزارهای امنیتی و مطمئن برای پاکسازی گوشی هوشمند از اطلاعات درون آن است.

نرم افزارهای مناسب برای اندروید

iShredder ابزاری بسیار مطمئن و شناخته است که از چندین الگوریتم رونویسی فایلها استفاده می کند تا آنها را به گونه ای پاکسازی کند که قابل بازیابی نباشند (دانلود iShredder با لینک مستقیملینک دانلود از Play Store).

Secure Wipe نیز ابزاری بسیار مشهور برای رونویسی فضای خالی حافظه برای غیر قابل بازیابی کردن فایل های پاک شده است (دانلود Secure Wipe با لینک مستقیملینک دانلود از Play Store).

نرم افزارهای iOS

نسخه iOS ابزار iShredder برای گوشی های آیفون نیز از اینجا قابل دریافت است.

همچنین برخی از منابع این گونه اظهار کرده‌اند که پاکسازی داده‌ها از روی آیفون با استفاده از تنظیمات خود iOS منجر به آن می‌شود که فایل‌ها و داده‌ها قابل دستیابی نباشند. برای این کار باید به Settings> General> Reset> Erase all content and settings مراجعه کنید.

در پایان پس از آنکه گوشی خود را با این ابزار‌ها یا سایر ابزارهای مشابه پاکسازی کردید، حتما خود در صورت امکان یکبار برای بازیابی اطلاعات خود از روی آن تلاش کنید. این موضوع شاید کمی پیچیده و زمان بر و خسته کننده به نظر آید، اما برای جلوگیری از یک پشیمانی بزرگ، کمترین کاری است که می‌توانید پیش از فروش گوشی هوشمند خود انجام دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد