همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

سقوط آزاد نفت و زنگ خطر کسری بودجه/ حبس رویای نفت 100 دلاری در بشکه‌ها


  

سقوط آزاد نفت و زنگ خطر کسری بودجه/ حبس رویای نفت 100 دلاری در بشکه‌ها

مهر، در طول هفته جاری، پس از شرکت آرامکوی عربستان سعودی و شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت قطر و شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) هم بهای نفت خام صادراتی خود را کاهش دادند.

بر این اساس عراقی‌ها برای آنکه گوی سبقت در ارزان فروشی نفت را از ایران و عربستان بربایند یک تخفیف ویژه پائیزه به مشتریان نفتی خود ارائه کردند به طوری‌که عراق قیمت نفت سبک بصره را برای ماه نوامبر در بازار آسیا 3 دلار و 15 سنت پایین تر از قیمت های متوسط عمان و دوبی تعیین کرد که این بیشترین تخفیف ارائه شده برای نفت عراق از ژانویه 2009 تاکنون است.

با کاهش قیمت نفت توسط بزرگان اوپک همچون ایران، عربستان، قطر و عراق، بهای طلای سیاه بار دیگر روز گذشته روندی نزولی به خود گرفت به طوری‌که بهای نفت برنت با 72 سنت کاهش 88 دلار و 17 سنت در هر بشکه، قیمت نفت سبک آمریکا با 69 سنت کاهش به 85 دلار و پنج سنت در هر بشکه و بهای سبد نفتی اوپک به 86 دلار و 43 سنت در هر بشکه سقوط کرده که پایین ترین قیمت در چهار سال گذشته است.

سقوط آزاد طلای سیاه در حالی از چند ماه گذشته تاکنون آغاز شده و این روزها آهنگ این کاهش قیمت شدیدتر شده است که رکن الدین جوادی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران این کاهش قیمت طلای سیاه را کوتاه مدت و موقتی اعلام کرد و گفت: " نگران کاهش بهای نفت نیستیم".

میرکاظمی: اوپک نشست اضطراری بگذارد/ زنگنه: فعلا در برنامه نیست

بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالا برنامه ای برای برگزاری نشست فوق‌العاده توسط اعضای اوپک در دستور کار نیست، گفت: کاهش قیمت رسمی نفت توسط برخی از اعضای اوپک را نمی توان به منزله راه افتادن جنگ کاهش قیمت نفت تلقی کرد.

بر خلاف نظر وزیر نفت ایران و برخی وزرای نفت کشورهای عربی عضو اوپک اما رافائل رامیرز وزیر فعلی امور خارجه و وزیر سابق نفتی ونزوئلا به عنوان یکی از متحدان نفتی ایران در اوپک، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده توسط اعضای اوپک شده و تاکید کرده است:"ما باید جلوی سقوط قیمت‌ها را بگیریم، نباید بر سر قیمت منازعه ای باشد."

همزمان با این اظهار نظر سیدمسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس و وزیر اسبق نفت هم با انتقاد از سیاست فعلی وزارت نفت در برابر کاهش قیمت طلای سیاه، تاکید کرده است: " باید حتما جلسه اضطراری اوپک برگزار شود تا این کشورها به خصوص عربستان که کاملا ضد منافع کشورهای تولیدکننده نفت عمل می کند، میزان تولید خود را کاهش دهند.

سقوط آزاد نفت و زنگ خطر کسری بودجه

به گزارش مهر، قیمت پایه نفت در قانون بودجه سال 93 کل کشور 100 دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است، با این وجود در طول هفته جاری بهای جهانی نفت خام حتی تا سطح بشکه ای 85 دلار هم سقوط داشته است و پیش بینی ها نشان می دهد که روند سقوط آزاد بهای جهانی نفت دست کم تا چند ماه آینده متوقف نخواهد شد.

سید مسعود میرکاظمی عضو کابینه دولت نهم و دهم  با بیان اینکه"در شرایط فعلی دولت با کسری بودجه روبه‌رو است"، معتقد است: میزان صادرات نفت و میعانات گازی طبق بودجه 93 باید روزانه 1.4 میلیون بشکه باشد، گزارش رسمی و کتبی وزارت نفت نشان می‌دهد که نسبت به این رقم حداقل 100 هزار بشکه در روز کاهش داریم.

به گفته وزیر اسبق نفت، گزارش 5 ماهه کتبی و 6 ماهه غیر رسمی داریم که میزان صادرات کشور نسبت به برنامه عقب است و از نظر حجمی میزان مورد نظر در برنامه محقق نشده است و از نظر ریالی نیز بودجه سال 93 محقق نشده است.

این عضو عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین تاکید کرده است: میزان بلوکه شدن پول مورد بعدی است. گزارش هایی که ما در خصوص میزان پول‌های بلوکه شده کشور داریم نشان می دهد در برخی کشورها پول‌های بلوکه شده ایران نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش هم داشته است.

نفت 100 دلاری در بودجه رویایی بود

غلامحسین حسن تاش رئیس اسبق موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران هم با بیان اینکه در قانون بودجه سال جاری باید قیمت هر بشکه نفت به جای 100 دلار، 85 دلار تعیین می شد، گفت: در مورد قیمت نفت، از ابتدای سال جاری مشخص بود که قیمت نفت 100 دلاری بالا است و با توجه به نوسان های قیمتی، تعیین نفت 100 دلاری در بودجه شکننده و متزلزل است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه احتمال کسری بودحجه در سال جاری را محتمل عنوان کرد و افزود: اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه یابد، متوسط قیمت نفت در کل سال به زیر 100 دلار می رسد و دولت با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

حسن تاش با انتقاد از اقتصاد وابسته به درآمدهای نفتی کشور، بیان کرد: هم اکنون بخش عمده ای از بودجه جاری دولت از محل درآمدهای نفتی تامین می شود و دولت هم نمی تواند بودجه جاری خود را به دلیل تعهداتی که نسبت به حقوق و دستمزد کارکنان و کارمندان و برخی دستگاه ها و سازمان ها دارد، کاهش دهد.

رئیس اسبق موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران یکی از تبعات کسری بودجه را نیمه تمام ماندن طرح ها و پروژه های عمرانی و تشدید وضعیت رکود در کشور عنوان کرد و یادآور شد: از سوی دیگر هنوز بخشی از درآمدهای نفتی بلوکه شده در سایر کشورها به خزانه کشور تزریق نشده است و این مشکلات را دو چندان می کند.

این عضو انجمن اقتصاد انرژی با بیان اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر 100 دلار دولت باید طرح ها و پروژه‌های عمرانی را برای تزریق منابع مالی اولویت بندی کند، خاطرنشان کرد: با مدیریت هزینه ها می توان مشکل کسری بودجه را مهار کرد.

قیمت نفت ایران 86 دلار شد

به گزارش مهر، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر 85 دلار و 48 سنت معامله شد که پایین ترین قیمت ثبت شده برای نفت از اواخر 2010 میلادی است.

قیمت نفت برنت دریای شمال تنها در یک روز گذشته 3 دلار کاهش یافته که بالاترین رقم کاهش روزانه قیمت نفت در طول سه سال گذشته تاکنون است.

از سوی دیگر، هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز در روز چهارشنبه در برابر 82 دلار و 20 سنت معامله شد که نسبت به روز گذشته حدود 3 دلار کاهش داشته است.

علاوه بر این، با کاهش قیمت سبد نفتی اوپک و اکثر نفت خام های معتبر منطقه خلیج فارس، بهای سبد نفت خام سنگین ایران هم به محدوده 86 دلار سقوط کرده است.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی روز گذشته برای چهارمین ماه متوالی پیش بینی خود از تقاضای نفت را کاهش داد. به عقیده این نهاد بین المللی،در سه ماهه نخست سال آینده میلادی تقاضا برای نفت اوپک به 28.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 1.2 میلیون بشکه در روز کمتر از سقف رسمی تولید اوپک است.

قیمت جهانی نفت در سه ماه گذشته 30 دلار کاهش یافته است. این به معنای کاهش بیش از 20 درصدی درآمد تولیدکنندگان نفت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد