همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

لپ تاپ Dell Inspiron 6400

  چند وقت پیش با وجود اینکه کامپیوتر شخصیم قدیمی شده است و دیگه نیاز های کاری من را تامین نمی کند و قصد هزینه برای ارتقا را هم نداشتم تصمیم به خرید یک لپ تاپ گرفتم تا در صورت نیاز بتوانم در جاهایی که به کامپیوتر نیاز دارم آنرا همراه ببرم. طبق معمول شروع به جستجو و تحقیق در مورد برندهای مختلف کردم و بیشتر فورومهای لاتین و فارسی را زیر و رو کردم تا از انتخابی که برای خرید می کنم مطمئن باشم و در نهایت تصمیم گرفتم که از برند Dell لپ تاپهای پر فروش سری Inspiron 6400 را بخرم .
شرکت Dell  این سری لپ تاپها را در پکیج های مختلف برای کاربرهای مختلف ارائه داده است . برای سی پی یو انتخابهای ۱.۷۳و ۱.۸۳ دو هسته ای با کاشه ۲ مگابایتی و ۲.۰ دو هسته ای با کاشه ۴ مگابایتی وجود دارد که از سری پردازنده های Centrino اینتل است که کمترین مصرف انرژی را دارند و همچنین برای رم ۵۱۲ مگابایتی با باس ۵۳۳ و ۱ گیگابایتی با باس ۶۶۷ را می توان انتخاب نمود. در مورد هارد دیسک شما انتخابهای ۸۰ یا ۱۲۰ و ۱۶۰ گیگاباتی SATA را پیش رو دارید.  درایو نوری این دستگاه های دی وی دی رایتر Dual Layer است و این لپ تاپ ها دارای دکمه Media Direct و دکمه های کنترل فایلهای Multi Media است که در مطالب بعدی در باره این کلیدها توضیح می دهم.
همچنین این سری نوتبوک ها با ۳ کارت گرافیک چیپ onboard شرکت اینتل با ۲۲۴ مگابایت حافظه اشتراکی و کارت گرافیک ATI x1400 Mobility Radeon و Geforce7300 با حافظه ۲۵۶ مگاباتی توربو کش  ارائه می شوند که کارت های ATI  و Geforce دارای ۱۲۸ مگابایت حافظه Dedicated (جداگانه ) و ۱۲۸ مگابایت حافظه اشتراکی هستند که در مواقع نیاز این حافظه اشتراکی به کمک حافظه Dedicated  می آید.
همه نوتبوکهای این سری مجهز به بلوتوث ،سخت افزار Wifi ،کارت شبکه ۱۰۰/۱۰ ،شکاف Card Reader برای خواندن کارتهای حافظه SD و Memory Stick ، پورت استاندارد ۱۳۹۴، چهار پورت USB 2.0 ، ورودی S-Video برای اتصال به تلویزیون و دستگاههایی که فیش ورودی ویدئو دارند ، خروجی VGA برای اتصال به مانیتور مجزا هستند.
این سری نوتبوک های دارای مانیتور ۱۵.۴ اینچی WXGA TrueBright هستند که تصویری شفاف ارائه می دهند و برای باطری دو انتخاب باطری ۶ سلولی با ۳ ساعت شارژ و ۹ سلولی با ۴.۵ شارژ را می توان نمود.
همانطور که می دانید نوتبوک ها به جز رم و هارد دیسک قابلیت ارتقا ندارند بنابراین تصمیم گرفتم دستگاهی را انتخاب کنم تا حداقل نیازهای من را تا ۲ سال آینده برآورده کند. دستگاهی که انتخاب کردم دارای سی پی یو ۲ مگاهرتزی دو هسته ای با ۴ مگابایت حافظه پنهان است .این پردازنده در مواقعی که شما نیاز به پردازشگر قدرتمند ندارید سرعتش بصورت خودکار به ۱ مگاهرتز تقلیل پیدا می کند تا حداقل اتلاف انرژی را داشته باشد و بتوان از شارژ باطری حداکثر استفاده را نمود. من برای مقدار Ram  یک گیگا بایت را با توجه به نیاز ویندوز ویستا انتخاب کردم و برای هارد دیسک ۱۲۰ گیگابایت که از میزان نیاز من بیشتر است و برای کارت گرافیک با توجه به کارهای گرافیکی و بازی های احتمالی از بین ATI  و Geforce کارت گرافیک ATI x1400 Mobility Radeon با توجه به اینکه در بسیاری از سایتهای بررسی کارت گرافیک
امتیاز بالاتری را از Geforce 7300 کسب کرده بود انتخاب کردم و از این انتخاب واقعا راضی هستم. این را اضافه کنم که این لپتابها با اینکه برندDell  متعلق به آمریکا است در دو سری ساخت ایرلند و ساخت مالزی است که تفاوت چندانی ندارند و من ساخت ایرلند را انتخاب کردم که با باطری ساخت ژاپن ارائه می شود.
همچنین یکی از مزایای برند Dell  این است که نوتبوک های خود را هم با سیستم عامل ویندوز و هم بدون ویندوز ارائه می دهد که قیمت این دو تفاوت چندانی در ایران ندارد ولی ترجیح دادم که از همان سی دی های ویندوز ارزان قیمت قفل شکسته خودمان استفاده کنم و بدون سیستم عامل ویندوز را انتخاب کردم که به همراه سیستم عامل Dos  اورجینال ارائه می شود. سریInspiron 6400  شرکت Dell یکی از پرفروشترین نوتبوکهای ساخت این برند هستند و در ایران در ۶ تا ۷ پکیج مختلف که انتخاب وارد کننده است فروخته می شوند.مثلا در ایران شما نمی توانید کارت گرافیک ATI را با پردازنده ۱.۸۳ مگاهرتزی انتخاب کنید چون واردکنندگان چنین پکیجی را وارد نمی کنند. در صورتی که شما روی سایت Dell می تواند خودتان مشخصات دستگاه را تغییر داده و سفارش بدهید ولی این شرکت از مصرف کنندگان ایرانی سفارش نمی گیرد. بعد از اینکه تمام مشخصات دستگاهی که قصد خرید آنرا داشتم انتخاب کردم نوبت به انتخاب گارانتی بود.
در نوتبوک هر کدام از قطعات که ایراد پیدا کند شما مجبورید کل دستگاه را برای تعمیر در اختیار مرکز خدمات بگذارید.بنابراین حداکثر زمانی که مجبورید بدون کامپیوتر بمانید مهم است . البته بعضی از شرکت های گارانتی ادعا می کنند که در صورتی که زمان تعمیر بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد به شما دستگاه جایگزین می دهند. مثل بیشتر لوازم الکترونیکی نوتبوک ها در بازار هم با گارانتی داخلی ارائه می شوند و هم با گارانتی بین الملل و در صورتیکه لپ تاپ با گارانتی بین الملل بخرید در صورت پیش آمدن خرابی مجبورید هزینه حمل و نقل آن را به مرکز خدمات بین المللی که در کشور امارات است را بدهید و حدود یک ماهی از دستگاهتان دل بکنید. البته این را بدانید که اگر با گارانتی بین اللمل بخرید بهتر از آن است که با گارانتی های متفرقه که ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان گرانتر است و مغازه دار ها به آن گارانتی می گویند بخرید چون در نهایت متوجه می شوید که این گارانتی ها هیچ تعهدی ندارند.
لپ تاپهای Dell  با توجه به پرفروش بودن توسط واردکننده های زیادی به ایران وارد می شود که هر کدام گارانتی خود را دارند. شرکتهای زیگورات ، اریس و دلیران واردکنندگانی هستندکه فقط لپ تاپهای Dell  را وارد می کنند و مرکز خدمات هم متعلق به خودشان است . همچنین این لپ تاپها با گارانتی های نقش و امرتات و دیجیتال هم ارائه می شود که برندهای دیگر لپ تاپ مثل توشیبا ، سونی و فوجیتسو زیمنس و … را وارد و گارانتی می کنند.
با توجه به تبلیغات گسترده زیگورات و تحقیقاتی که کردم قصد خرید نوتبوک با این گارانتی را داشتم که به دلیل اینکه دستگاهی که من انتخاب کرده بودم موجود نداشتند و در گمرک مشغول ترخیص آن بودند و از طرفی ساخت مالزی ( اشتباه نکنید ساخت مالزی بد نیست ولی خود زیگورات ادعا کرد ایرلندی به دلیل محدوده گارانتی اروپا و خاور میانه از مالزی با محدوده گارانتی آمریکا  بهتر است) بودن دستگاه و همچنین از طرفی دیگر متوجه شدم که لپتاپهای ایرلند باطریهایشان ساخت ژاپن است ولی در مورد لپ تاپهای مالزیایی فقط سلولهای باطری ساخت ژاپن است و باطری در چین بسته بندی شده است .
در مطالب بعدی از تجاربی که در مورد این دستگاه کسب کردم و همین طور کلید  Media Direct که یکی از نقاط قوت این سری لپتاپهای نسبت به نوتبوکهای دیگر و حتی دیگر محصولات Dell  است توضیح می دهم. این مطلب کمی طولانی شد ولی فکر کنم ارزش نوشتنش را داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد