همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

زنگ خطر بیماری تب مالت در لرستان به صدا درآمده است

ه گزارش تسنیم، ابراهیم توکلی عصر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان که در استانداری لرستان برگزار شد اظهار کرد: استان لرستان جزو 10 استان نخست کشور در آمار ابتلا به بیماری تب مالت است که این وضعیت نگران کننده است.
وی با اشاره به بحرانی شدن وضعیت تب مالت در لرستان افزود: زنگ خطر بیماری تب مالت در لرستان به صدا درآمده است و اگر روند کنونی ادامه یابد، این بیماری در استان به یک بحران تبدیل می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه بیماری تب مالت به عنوان اولویت‌دار ترین بیماری مشترک بین انسان و دام در لرستان محسوب می‌شود، بیان کرد: قالب مردم لرستان در روستاها دامدار هستند و با این حال به علت شیوع بیماری تب مالت دامداران لرستان سالانه میلیاردها تومان خسارت می‌بینند.

وی تماس مستقیم با دام و ترشحات آن را یکی از عوامل موثر در انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان عنوان کرد و گفت: 95 درصد از دام‌های لرستان به صورت سنتی نگهداری می‌شوند و با این حال پروتکلی برای تست و واکسیناسیون دام‌های سنتی در کشور وجود ندارد به همین دلیل مشکلات استان لرستان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است.

توکلی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت قابل پیشگیری و کنترل است خاطرنشان کرد: در صورت حمایت می‌توانیم این بیماری را در بین جمعیت دامی استان کنترل کنیم.
سعید شاخرخی معاون سیاسی استانداری لرستان نیز در این جلسه اظهار کرد: اتلاف سگ‌های ولگرد برای مقابله با بیماری‌هاری در صورت امکان با شیوه‌های نوین و در صورت عدم امکان بدون معطلی در لرستان اجرا شود.
وی با بیان اینکه همانگونه که حفاظت از محیط زیست یک ضرورت است، حفظ سلامت مردم در مقابل حیوان گزیدگی و جلوگیری از سرایت بیماری خطرناکی همچون هاری نیز لازم است، افزود: جلسه هماهنگی شهردان و بخشداران برای اتلاف سگ‌های ولگرد می بایست توسط فرمانداران در هر شهرستان برگزار شود.

معاون سیاسی استانداری لرستان با اشاره به اینکه 70 درصد از حیوان گزیدگی‌ها در روستاها رخ می‌هد، گفت: حیوانات وحشی پراکنده در حاشیه شهرها و در روستاها بهداشت و سلامت مردم لرستان را به خطر انداخته اند.

شاهرخی با بیان اینکه شهرستان‌های بروجرد، کوهدشت و خرم‌آباد بیشترین تعداد ابتلا به هاری را در استان دارند، تصریح کرد: آموزش مقابله با حیوان گزیدگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری باید توسط صدا و سیما و استفاده از ظرفیت 300 هزار نفر دانش آموز مشغول به تحصیل در مدارس گسترش یابد.

وی قرار گرفتن استان لرستان در بین 10 استان نخست کشور از حیث بیماری تب مالت را مایه تاسف دانست و تصریح کرد: دغدغه مالی برای اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های لرستان علیه بیماری تب مالت وجود ندارد و با این حال ضرورت دارد که اداره کل دامپزشکی لرستان طرح عملیاتی خود را در راستای کنترل این بیماری جهت تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان ارائه کند.

معاون سیاسی استانداری لرستان گفت: امیدواریم که آمار ابتلا به بیماری تب مالت در استان لرستان ظرف یکسال آینده با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که در دستور کار قرار می‌گیرند، کاهش یابد و از وضعیت موجود فاصله بگیریم.

لازم به ذکر است، در این جلسه تصمیم کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان لرستان برای اتلاف سگ‌های ولگرد با واکنش منفی مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان مواجه شد.
آخرین بروز رسانی ( ۱۱ آبان ۱۳۹۳ )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد