همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

رایانه کنترل شونده با صدا در خانه های هوشمند


  

حرف زدن با اشیا و وادار کردن آنها به انجام دستور انسان‌ها تا همین پنج سال پیش فقط در افسانه‌های مرلین، جادوگر قدرتمند دنیای داستان‌ها امکان‌پذیر بود، اما با پیشرفت فناوری، این رویا رنگ واقعی پیدا کرده و نظیر آن ‌را می‌توانید در تلفن‌های همراه هوشمند و دستیارهای صوتی آنها دید. البته هنوز هم نمی‌توانید مثلا به گاز خوراک‌پزی‌تان دستور دهید زیر غذا را کم کند. در واقع با وجود تلاش‌های زیادی که برای هوشمند شدن خانه‌ها شده، اما هنوز با به حقیقت پیوستن کامل آن فاصله داریم.

بتازگی رایانه متفاوتی به نام Ubi ساخته شده که قدم بزرگی در رسیدن به خانه‌های هوشمند برداشته است. یوبی یک رایانه هوشمند است که برپایه فرامین صوتی، کارهایی را که کاربر قصد انجام آنها را دارد، اجرا می‌کند. این دستگاه می‌تواند وارد اینترنت شود و هر کاری را به‌صورت هوشمند، از پیش تعیین‌شده یا از طریق فرامین مستقیم انجام دهد. با پیشرفت روزافزون وسایل هوشمند، یوبی می‌تواند سهولت استفاده از این دستگاه‌ها را بیشتر کرده و به تحقق رویای خانه‌های هوشمند کمک کند.

جعبه سیاه سخنگو

یک جعبه کوچک و مشکی که سازندگانش نام «صدای اینترنت» را روی آن گذاشته‌اند، در ابعاد 75/4 در 75/4 اینچ و ضخامت 5/1 اینچی ساخته شده است. یوبی به‌طور مستقیم به یک پریز برق وصل می‌شود و همراه میکروفن و بلندگویی که در آن به‌کار رفته، بیشتر شبیه یک دستگاه مخابره است. زمانی‌که این دستگاه به شبکه وای‌ ـ فای منزل شما وصل می‌شود، می‌توانید از فرمان‌های صوتی برای کنترل هوشمند ابزارها، دسترسی آنلاین به اطلاعات و سرگرمی‌ها، دریافت پیغام‌های صوتی برای رویدادهای تقویم یا ایمیل دریافت شده و اجرای دیگر کارها استفاده کنید.

یوبی با ابزارهای هوشمند خانگی، انواع گجت‌های هوشمند و دستورهای شرطی سرویس هوشمندسازی IFTTT کار می‌کند. (برای آشنایی بیشتر با این سرویس می‌توانید به صفحه ۴ کلیک شماره ۴۹۵ به آدرس http://bit. ly/1I0VFSh مراجعه کنید) فهرست کاملی از دستورهایی که یوبی می‌تواند انجام دهد، در سایت IFTTT موجود است. در نهایت، یوبی با تمام سیستم‌هایی که از پروتکل HTTP و تحت وب تبعیت می‌کنند، سازگار است. این قابلیت به افرادی که می‌خواهند تجربه تجمیع سیستم‌های دیگر با یوبی را داشته باشند، کمک می‌کند.

برای استفاده از این رایانه زمانی‌که آن را به منبع تغذیه وصل می‌کنید، تنظیمات مرورگر (توصیه شده از کروم به‌عنوان مرورگر استفاده شود) یا برنامه‌ UbiCC مخصوص تلفن‌های هوشمند اندروید را انجام دهید. برای شروع کار، یوبی شبکه وای‌ـ‌‌فای خود را ایجاد می‌کند که باید دستگاه‌هایی را که می‌خواهید تحت نظر یوبی کار کنند، به آن وصل کنید. سپس به یوبی بگویید شبکه وای ـ ‌فای خودتان چیست و رمز عبورتان را وارد کنید. یوبی به شبکه شما متصل می‌شود، شما دوباره به آن وصل می‌شوید و می‌توانید کار را شروع کنید.

حرف زدن با یوبی

یوبی با دستور «okey, Ubi» فعال می‌شود و نور آبی رنگ با درخشیدن در اطراف دستگاه، به‌کاربر اعلام می‌کند، در حال بیدار شدن است. در صفحه پورتال یوبی فهرستی از کارهایی که می‌توانید به آن بگویید تا برایتان انجام دهد، وجود دارد.

یکی از این کارها، امکان حرف زدن با یوبی است، یعنی می‌توانید پرسش‌هایی را مطرح کنید و یوبی به آن پاسخ دهد که البته ممکن است گاهی پاسخ ربطی به پرسش شما نداشته باشد! شاید بد نباشد بدانید یوبی با صدای یک ربات مونث حرف می‌زند.

یوبی، رایانه‌ای کوچک برای اجرای دستورهای صوتی است. این رایانه که می‌تواند نقش بسزایی در هوشمند شدن خانه‌ها داشته باشد، با سرویس‌هایی مانند WeMo و IFTTT نیز سازگار است

اگر صدای یوبی برای شما زیاد بود و خواستید آن را کم کنید، می‌توانید با حرف زدن این کار را انجام دهید. البته باید درخواست خود را درست بیان کنید. مثلا اگر جمله «Decrease volume» را خیلی شمرده و واضح بگویید، پاسخی که از یوبی خواهید شنید عبارت «AC or DC depends on the power source» خواهد بود. پس باید از عبارت «?can you lower the volume» استفاده کنید تا یوبی پاسخ دهد «Volume is down» و صدا کم شود. به‌گفته شرکت سازنده یوبی، این دستگاه به مرور زمان هوشمندتر می‌شود و اگر مدتی با آن کار کنید بهتر می‌تواند دستورهای شما را درک کرده و انجام دهد. درضمن می‌توانید در صفحه پورتال یوبی فهرست کاملی از عباراتی که یوبی ممکن است از حرف‌های شما برداشت کرده باشد و پاسخ‌هایی را که می‌دهد، ببینید. همچنین می‌توانید فرمان‌هایی را که برای کنترل دما، رطوبت و نور است، در این صفحه پیدا کنید.

یوبی دست به کار می‌شود

قدرت واقعی یوبی زمانی مشخص می‌شود که بخواهد در تعامل با دیگر ابزارها و دستگاه‌ها کار کند. به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید یوبی را همراه لامپ‌های هوشمند WeMo استفاده کنید. زمانی که WeMo به شبکه وصل می‌شود، آیکون آن روی صفحه پورتال یوبی ظاهر می‌شود. اول باید روی آیکون یوبی کلیک کنید تا صفحه آن باز شود، سپس روی دکمه Add Lesson کلیک کنید.

کارهای یوبی از طریق محرک انجام می‌شود. شما می‌توانید انواع محرک‌ها را از قبیل صدا، دما یا ساعت انتخاب کنید. فرض کنید از محرک «سخن» استفاده کنیم و دستور «Turn on WeMo» را به یوبی بدهیم. سپس می‌توانیم از منوی فعالیت‌های WeMo گزینه مربوط به روشن شدن را انتخاب کنیم. البته باید نحوه خاموش کردن را نیز برای آن تعریف کنیم. هر چند شما می‌توانید تمام این کارها را با استفاده از برنامه WeMo روی تبلت یا تلفن هوشمندتان انجام دهید، اما مزیت استفاده از یوبی انجام این کارها بدون استفاده از دست است.

با استفاده از یک دستور IFTTT به محض دریافت هر ایمیل، یوبی آن را اعلام می‌کند. اگر یوبی را خاموش و پس از مدتی دوباره روشن کنید، به ازای تمام پیام‌هایی که در این مدت برای شما ارسال شده، پیغام خواهد داد که این مسئله تا حدی ناخوشایند است.برای این مشکل نیز کاربر می‌تواند یوبی را خاموش کرده و دستورات شرطی را که برای آن تعریف کرده‌، حذف کند.

نبود امکان متوقف کردن یوبی یکی از مشکلاتی است که زمان پخش موزیک نیز رخ می‌دهد و نمی‌توانید وسط اجرای یک آهنگ، دستور دیگری به یوبی بدهید و مجبور هستید آن را خاموش کنید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از یوبی بخواهید انجام کار خاصی را به شما یادآوری کند. مثلا می‌توانید آن را به تقویم گوگل خود وصل کنید تا به شما یادآوری کند، چه زمانی باید قطره چشم خود را بریزید. همچنین می‌توانید مشخص کنید چگونه به شما زمان مصرف دارویتان را اعلام کند.

آیا یوبی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرایطی وجود دارد که در آن، استفاده از یوبی می‌تواند مفید باشد و ارزش این را دارد که زحمت تنظیم کردن آن را به خود بدهید. کنترل کردن سیستم روشنایی یکی از این موارد است. می‌توانید یک یوبی در کنار پله‌های خانه نصب کنید و وقتی دستتان پر است و نمی‌توانید چراغ را روشن کنید، از یوبی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد، اما برای انجام عملیاتی که بسیار حساس است، سیستم تشخیص صدای یوبی باید خیلی پیشرفته‌تر شود تا افراد بتوانند در کارهای بسیار مهم روی آن حساب کنند.

تا اینجای کار، یوبی بیشتر یک سرگرمی جذاب برای کسانی است که می‌خواهند امکانات کنترل یک خانه هوشمند را از طریق صدا بررسی کنند. این وسیله چشم‌اندازی از آنچه در سال‌های آینده ممکن است عملی شود، پیش روی ما قرار می‌دهد. شاید به همین دلیل است که UCIC قیمت یوبی را از 229 دلار به 199 دلار کاهش داده است.

یوبی در یک نگاه

یوبی در فهم دستورهایی که از طریق صدا برای آن تعریف می‌شود، مشکلات فراوانی دارد و گاهی ارزش ندارد زمان را صرف یادگیری آن کنیم، اما برای افراد صبوری که دنبال سرگرمی هستند، وسیله‌ای جالب است.

مزایا: یادآوری مواردی که در تقویم گوگل تعریف شده‌اند، اعلام ایمیل‌های دریافت شده و ایجاد کنترل صوتی برای ابزارهای سازگار مثل لامپ هوشمند ویمو.

معایب: بیشتر دستورهای صوتی را درست متوجه نمی‌شود و نتایج نادرستی به بار می‌آورد، آموزش انجام برخی کارهای ساده به آن گاهی بسیار زمانبر و دشوار است و ارزش وقت گذاشتن ندارد.

سارا بصیری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد