همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

توضیحات وزارت رفاه درباره اعلام خط فقر

روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص خبر منتشر شده در برخی رسانه ها به نقل از دکتر احمد میدری معاون رفاه اجتماعی مبنی بر اعلام خط فقر توضیحات زیر را ارائه کرد:

1-در مصاحبه ایشان با رادیو، از خط فقر خانوار،صحبتی به میان نیامده بلکه ایشان رقم هزینه یک نفر را به طور میانگین که البته در مناطق شهری و روستایی متفاوت است را  اعلام کرده است.

2- روش برخی رسانه های گروهی در محاسبه عدد مطرح شده اشتباه است، چرا که برای محاسبه خط فقر نمی توان هزینه خانوار را در یک عدد ثابت ضرب نمود و نتیجه گرفت.البته این موضوع از سوی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. لازم به ذکر است در مطالعات صورت گرفته و موجود، هزینه هر خانوار متفاوت است: برای مثال هزینه یک خانواده پنج نفره نسبت به خانواده  4 نفره فقط دو درصد افزایش می یابد.بنابراین ضمن تاکید بر این که محاسبه انجام شده کاملاً اشتباه است. تصریح می گردد براساس آمارهای موجود بُعد خانوار در کشور تقریباً 3.5 نفر است که در محاسبات صورت گرفته در رسانه ها  5 نفر قلمداد شده است.

3-تاکید می گردد حتی اگر بُعد خانوار را در کشور 5 نفر فرض کنیم که فرض اشتباهی است باز هم در محاسبه ها باید هزینه یک نفر را در عدد 2.24 ضرب کرد چرا که برخی از هزینه ها مانند هزینه مسکن به صورت خطی افزایش نمی یابد.

در ادامه جدول رابطه تعداد اعضای خانواده و هزینه مورد نیاز جهت آگاهی منتشر می شود:

بعد خانوار

ترکیب خانوارها

ضریب تعدیل خانوار در مناطق شهری

نوجوان

کودک

بزرگسال

1

0

0

1

1

2

0

0

2

1.62

3

1

0

2

2.07

3

0

0

3

2.19

4

1

1

2

2.40

5

1

2

2

2.42

6

2

2

2

2.81



4-به دلیل پیچیدگی محاسبات، امروزه خط فقر درآمدی، شاخص صحیحی برای شناخت فقر نیست. چرا که کیفیت اقلام مورد استفاده خانوارها متفاوت است و معاونت رفاه اجتماعی براین اساس، موضوع مطالعه خط فقر قابلیتی را در دستور کار قرار داده است.


نام:

ایمیل:

* نظر:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد