همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

«یاتروفا» سبد سوخت های زیستی کشور را تغییر می دهد


  برای اولین بار و با همکاری دانشگاه هوهن هایم آلمان گیاه «یاتروفا» برای تولید سوخت زیستی در استان بوشهر کاشته شد.
امیر پناهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج در مورد خصوصیات گیاه «یاتروفا» که از آن در حاشیه همایش مدیریت سبز رونمایی شد، گفت: به علت اهمیت سوخت های زیست محیطی، از سال های گذشته با همکاری دانشگاه هوهن هایم آلمان پروژه ای برای تولید سوخت های ریستی تعریف سد که در آخر این پژوهش علمی به گیاهی به نام «یاتروفا» رسیدیم.
وی ادامه داد: بیش از ۲۰ سال بر روی این پروژه کار و این گیاه که اصالتی مکزیکی دارد برای تولید سوخت های زیستی انتخاب و در برخی از کشورهای بزرگ جهان به عنوان پایلوت کاشته شد.
مدیر پروژه یاتروفا در ایران از برزیل به عنوانی یکی از بزرگترین کشورهای استفاده کننده از این گیاه نام برد و افزود: خوشبختانه کشورهای استفاده کننده از این گیاه توانسته اند تا از محصول این گیاه برای تولید بایو دیزل ها و سوخت هواپیما استفاده کنند.
وی در مورد مکانیزم تولید سوخت از گیاه یاتروفا گفت: دانه میوه این گیاه روغنی تولید می کند که برای تولید سوخت های زیستی همچون بایو دیزل ها و سوخت هواپیما، بسیار مناسب است.
پناهی تصریح کرد: برای کاشت این گیاه باید مناطقی را انتخاب کرد که زمستان سرد نداشته باشند و دارای خاک نامرغوب بوده و از بی آبی رنج ببرند.
وی با تاکید بر این مطلب که گیاه یاد شده به هیچ عنوان به خاک مرغوب نیاز ندارد، گفت: ما طرح پایلوت خود را در صحرای مصر انجام داده و در ایران نیز کار خود را از استان بوشهر آغاز کرده ایم.
مدیر ایرانی پروژه یاتروفا در ایران، ضمن تاکید بر این مطلب که برای آبیاری این گیاه به آب شرب و تصفیه شده نیازی نیست، افزود: ما می توانیم در استان های جنوبی از پساب حاصل از فاضلاب شهرها برای آبیاری این گیاه بهره برده و نیازی به هزینه کردن منابع آبی دیگر نیست.
وی ورود این گیاه به مناطق محروم را بسیار مفید دانست و افزود: با ورود این گیاه به چرخه کشت و کار، ۱۰ صنعت جانبی در مناطق مختلف ایجاد می شود که می تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصادی مناطق محروم و همچنین افزایش اشتغالزایی در کشور داشته باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد