1)
در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن ملی کارت جه اقداماتی باید انجام شود؟
چنانچه
در ساعات اداری باشد باید به نزدیکترین شعبه بانک ملی مراجعه و درخواست
ابطال کارت قبلی و صدور کارت جدید نمود و در ساعات غیر اداری میتوان از
طریق تلفن 64140-021 موضوع را گزارش و کارت را مسدود نمود. همچنین از طریق
تلفنبانک (درصورت داشتن رمز دوم) این امر میسر میباشد.
|
2)
نحوه تخصیص رمز دوم به ملی کارت چگونه است؟
دارنده
کارت باید به یکی از خودپردازهای بانک ملی مراجعه و با انتخاب منوی عملیات
رمز و سپس گزینه تخصیص رمز دوم یک عدد بین پنج تا 12 رقم انتخاب نماید.
|
3)
چنانچه هنگام برداشت وجه از طریق دستگاه خودپرداز وجه از حساب کسر و پول به مشتری پرداخت نشود چه اقدامی برای دریافت وجه لازم است؟
معمولاً
وجه مزبور ظرف مدت 24 ساعت به حساب برگشت دادهمیشود در غیر اینصورت با
گرفتن صورتحساب و ارجاع آن به شعبه مربوطه ضمن پر کردن فرم و انجام مکاتبات
لازم با مراکز ذیربط وجه مربوطه به حساب واریز خواهد گردید.
|
4)
کد CVV2 و کاربرد آن چیست؟
کد CVV2 یک عدد چهاررقمی است که پشت ملی کارت ثبت شده است و جهت خرید اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد.
|
5)
آیا با یک ملی کارت میتوان از کلیه حسابهای متمرکز استفاده نمود؟
کلیه حسابهائی که با یک شماره مشتری افتتاح شده باشند را میتوان به یک کارت مرتبط نمود.
|
6)
در صورت فراموش کردن رمز اصلی ملی کارت چه اقدامی باید صورت گیرد؟
برای درخواست رمز جدید با داشتن کارت شناسائی معتبر باید به یکی از شعب سیبایی بانک ملی در سراسر کشور مراجعه گردد.
|
7)
در صورت عدم واریز وجه هنگام استفاده از کارتهای بانک ملی از طریق خودپرداز - اینترنت و یا pos چه اقدامی باید انجام داد؟
دارندگان
کارتهای بانکی اگر به کارتها و حسابهای سایر بانکها انتقال وجهی انجام
دهند و وجه مربوطه به هر دلیل به حساب مقصد واریز نشود می توانند از طریق
تماس با شماره تلفنهای
33112177-33924534-33924617-33924690-33924717-33952392-33955056-33955851-33957974-33953885
با پیش شماره 021 مغایرت مربوطه را پیگیری نمایند .
در صورتیکه این مغایرت در بخش پایا رخ داده باشد (انتقال وجه از حساب بانک
ملی به حساب سایر بانکها با مبالغ کمتر از000ر000ر150 ریال ) برای پیگیری
باید با شماره های 33114145-33922584و 33953689 با پیش شماره 021 تماس
بگیرید.
|
8)
سقف انتقال وجه کارت به کارت در سایت بانک ملی چقدر است؟
انتقال وجه از ملی کارت به ملی کارت (درون بانکی) : حداکثر یکصد میلیون ریال
انتقال وجه از ملی کارت به کارت سایر بانکها (شتابی) : حداکثر سی میلیون ریال
|
9)
نحوه انتقال کارت به کارت در سایت چگونه است؟
با مراجعه به لینک https://epayment.bmi.ir/BatchMoneyTransfer و انجام مراحل ذیل انتقال کارت به کارت انجام پذیر است:
الف- ورود اطلاعات کارت مبدأ شامل شماره کارت، رمز دوم، کد امنیتی CVV2 تاریخ انقضای کارت و آدرس ایمیل( اختیاری)
ب- ورود شماره کارت مقصد
ج- ورود مبلغ قابل انتقال و سپس زدن دکمه «اضافه کردن کارت»
د- وارد کردن متن تصویر Captcha در باکس مقابل آن و سپس زدن دکمه بررسی اطلاعات
|
10)
اگر
در خرید اینترنتی از سایت بانک ملی، وجه مربوطه از حساب مشتری کسر شود،
اما تراکنش ناموفق انجام گردد، مشتری چه اقدامی باید انجام دهد؟
اینگونه
مغایرت ها بطور سیستمی تا حداکثر 72 ساعت بعد از تراکنش، رفع می گردد. در
صورت عدم رفع مغایرت بصورت سیستمی ، مشتری می تواند تلفنی و یا حضوری با
دایره رفع مغایرت شتابی در اداره پایاپای مراجعه و درخواست رفع مغایرت
نماید.
|
11)
آیا در خرید اینترنتی از درگاههای بانک ملی یا سایر بانکها از حساب مشتری کارمزد کم می شود؟
در حال حاضر در خرید های اینترنتی از درگاه های بانک ملی، هیچگونه کارمزدی از حساب مشتری کسر نمی گردد.
|
12)
آیا یک ملی کارت می تواند به چند حساب متصل شود؟
بله-
ولی توجه شود که تنها یکی از آنها به عنوان حساب اصلی معرفی می شود و در
صورت انتقال وجه کارت به کارت، مبلغ مربوطه به آن حساب که حساب اصلی است،
واریز می گردد.
|
13)
هزینه دریافت ملی کارت چقدر است؟
23000 ریال بابت صدور کارت و مبلغ 7500 ریال هزینه ارتباط کارت با حساب
|
14)
در صورتی که رمز اول ملی کارت به علت ورود اشتباه غیرفعال شود، آیا باید به همان شعبه اصلی مراجعه گردد؟
خیر - جهت فعال کردن آن به هر یک از شعب بانک ملی می توان مراجعه کرد.
|
15)
اگر کارتی که به علت مفقودی مسدود گردیده، پیدا شود، جهت فعال کردن مجدد آن چه اقدامی باید انجام داد؟
برای رفع انسداد و فعال شدن مجدد کارت باید به یکی از شعب مراجعه کند.
|
16)
چرا
پس از اینکه مشتری کارت مفقودی را مسدود نمود، در هنگام استفاده از تلفن
بانک جهت اطلاع از موجودی کارت با پیغام خطا مواجه می شود؟
زیرا
شماره کارت مشتری مسدود شده و درسیستم تلفن بانک نمی تواند از طریق شماره
کارت و رمز دوم از موجودی خود مطلع شود، به عبارت دیگر باید با استفاده از
شماره حساب و رمز حساب خود اقدام کند.
|
17)
اگر کد 2 cvv پاک شود یا ناخوانا باشد چه باید کرد؟
مشتری
باید به یکی از شعب مراجعه و درخواست کد 2 cvv بنماید. شعبه نیز طی نامه
کتبی مشخصات کارت مشتری را اعلام کرده و از قسمت گروه کارت شرکت سداد
درخواست کد مربوطه را می نماید. مشتری می تواند بعد از ارسال نامه به سداد،
درهمان روز تلفنی با گروه کارت تماس گرفته و شماره را اخذ نماید.
|
18)
اگر کسی رمز اول ملی کارت را فراموش کند چه باید بکند؟
با در درست اصل کارت شناسایی و شماره حساب به نزدیک ترین شعبه مراجعه و
فرم درخواست رمز تکمیل کند تا شعبه برای کارت وی، از انفورماتیک رمز جدید
درخواست نموده و پس از دریافت رمز جدید، آن را فعال کند.
|
19)
نحوه تخصیص رمز دوم ملی کارت چگونه است؟
دارنده
کارت باید به یکی از خودپردازهای بانک ملی مراجعه و با انتخاب منوی عملیات
رمز و سپس گزینه تخصیص یا تغییر رمز دوم یک عدد بین 5 تا 12 رقم انتخاب
نماید.
|
20)
چنانچه هنگام برداشت وجه از طریق دستگاه خودپرداز وجه از حساب کسر و پول به مشتری پرداخت نشود چه اقدامی برای دریافت وجه لازم است؟
معمولاً
وجه مزبور ظرف مدت 24 ساعت به حساب برگشت داده میشود. در غیر اینصورت با
گرفتن صورتحساب و ارجاع آن به شعبه مربوطه ضمن پر کردن فرم و انجام
مکاتبات لازم با مراکز ذیربط وجه مربوطه به حساب واریز خواهد گردید.
|
21)
آیا با یک ملی کارت میتوان از کلیه حسابهای متمرکز استفاده نمود؟
برای
حسابهائی که با یک شماره مشتری افتتاح شده باشند، میتوان ارتباط کارت به
حساب را ایجاد نمود. ضمناً استفاده از حسابهای غیرترجیحی کارت فقط از
خودپرداز بانک ملی میسر میباشد.
|
22)
شماره مشتری چیست و نحوه بدست آوردن آن چگونه است؟
شماره
مشتری شماره 10 رقمی است که در زمان افتتاح حسابهای متمرکز به مشتری
اختصاص مییابد و می توان با مراجعه به شعب از شماره مشتری خود آگاهی یافت.
همچنین در صورتی که در خدمات اینترنتی سایت بانک عضو باشد شماره مشتری
حساب را در آن رویت نمود.
|
23)
چگونه در سیستم تحویلداری رمز بن کارت درخواست دهیم؟
1)
مراحل اقدام جهت ارسال درخواست رمز بن کارت از طریق سیستم تحویلداری شعب
به شرح ذیل می باشد :
2) انتخاب گزینه 43e64 (در سیستم OS/2) و گزینه 4534 (در سیستم Linux)
3) ثبت کد ملی
4) نمایش شماره کارتهای ویژه مربوط به کد ملی درج شده
5) انتخاب شماره ردیف بن کارت مربوطه
6) انتخاب گزینه "قبول"
7) پس از اجرای فایل در Batch شبانه ، برگه رمز بن کارت درخواستی از طرف
شرکت داده ورزی سداد چاپ و به شعبه متولی ارسال می گردد.
نکات قابل توجه :
الف : در درخواست رمز بن کارت جهت پرسنل ، بازنشسته و وظیفه بگیران استان
تهران درصورتی که کد ملی افراد ثبت نشده باشد ، اطلاعات کامل (شامل نام و
نام خانوادگی، کد ملی، کد استخدامی و شماره بن کارت) از طریق ادارات مربوطه
به این اداره کل ارسال گردد .
ب : در درخواست رمز بن کارت جهت پرسنل شاغل، بازنشسته و وظیفه بگیر در
شهرستانها ، درصورتی که کد ملی افراد ثبت نشده باشد، اداره امور شعب مربوطه
می باید نسبت به اصلاح اطلاعات مشتری از طریق ارسال فایل (با کد عملیات
6400) از سامانه بن کارت اقدام نماید.
ج : در درخواست رمز بن کارت جهت سازمانهای متفرقه ، اصلاح اطلاعات مشتریان
(کد عملیات 6400) می بایست از طریق مسئول بن کارت آن سازمان انجام پذیرد.
حد اقل 72 ساعت بعد از اصلاح اطلاعات مشتریان در سامانه بن کارت ، امکان
درخواست رمز مجدد برای آن کارت از طریق تلر (سیستم تحویلداری) شعب فعال
خواهد گردید.
|
24)
نحوه فعال سازی پیوند کارت چگونه است ؟
پیوند
کارت به حساب دارنده کارت متصل نمی باشد و کلیه شعب می بایست به منظور
فعال سازی پیوند کارت، در صورت مراجعه مشتری ( دارنده پیوند کارت)، ضمن
احراز هویت وی، به شرح ذیل اقدام نمایند:
1) افتتاح حساب جهت دارنده کارت ( چنانچه دارنده کارت دارای حساب می باشد
نیازی به افتتاح حساب جدید نمی باشد).
2) کنترل حساب مورد نظر از طریق گزینه 43E91 جهت اطلاع از ارتباط حساب با
کارت دیگر.
3) درصورتیکه حساب با کارت دیگری ارتباط داشته باشد از طریق گزینه 4365 قطع
ارتباط گردد.
4) از طریق گزینه 4362 حساب به پیوند کارت مرتبط گردد.
5) از طریق گزینه 524 نسبت به تغییر رمز پیوند کارت ( با رمز پیش فرض 1111)
اقدام گردد.
6) چنانچه در عملیات تغییر رمز، پیغام "کارت وارد شده معتبر نمی باشد" یا
"بدلایل امنیتی پیام اجرا نمی گردد" ( کد 6056) مشاهده شد، شعب باید به
منظور رفع نقص کارت، با شرکت داده ورزی سداد- واحد صدور کارت (9و 88704858)
تماس حاصل نمایند.
|
25)
کارت هواداری ورزشی چه خدماتی ارائه می دهد ؟
1) خدمات عمومی : (کلیه خدمات عمومی این کارت مشابه ملی کارت و بشرح ذیل می باشد)
- امکان خرید با استفاده از پایانه های فروش(Pos)
- امکان دریافت وجه از طریق دستگاه های خودپرداز (ATM)
- خرید اینترنتی از طریق سامانه های مبتنی بر کارت
- پرداخت قبوض از طریق سامانه های مبتنی بر کارت
- امکان پرداخت اقساط تسهیلات اعطایی از طریق سامانه های مبتنی بر کارت
2)خدمات اختصاصی:
خرید از شبکه اختصاصی فروشگاهی طرف قرارداد و بهره مندی از تخفیف قابل ملاحظه
خرید انواع مختلف بیمه نامه با تخفیف از بیمه های طرف قرارداد
استفاده از خدمات بیمه درمان تکمیلی
استفاده از تخفیف در مراکز اقامتی شامل هتل، تورهای داخلی وخارجی از مراکز طرف قرارداد
امکان تهیه بلیط مسابقات ورزشی خصوصاً مسابقات فوتبال در آینده نزدیک
|
26)
چگونه می توان کارت هواداری ورزشی درخواست کرد؟
1) مراجعه به شعبه- 2) عضویت در کانون
|
27)
شعبه باید چه اقدامی برای مشتری متقاضی کارت هواداری ورزشی انجام دهد ؟
کلیه
شعب وفق ضوابط و مقررات، پس از مراجعه مشتری و تکمیل فرم افتتاح حساب
اشخاص حقیقی (نمونه 2/528) و ارائه مدارک لازم برای احراز هویت، از طریق
سیستم تحویلدار سیبا (teller) نسبت به تعریف مشتری و افتتاح حساب قرض
الحسنه پس انداز یا سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت اقدام و پس از اطمینان از
واریز حق عضویت از سوی مشتری بحساب باشگاه مربوطه، با استفاده از
گزینه43E11 و انتخاب نوع کارت هواداری ورزشی از فهرست " نوع کارت" نسبت به
ارسال درخواست صدور کارت هواداری ورزشی به سیستم مرکزی، اقدام می نمایند.
|
28)
آیا جهت صدور کارت هواداری ورزشی کارمزد اخذ می گردد؟
حسب مصوبه مدیریت محترم بانک بابت صدور کارت هواداری ورزشی کارمزدی اخذ نمی گردد.
|
29)
مراحل عضویت در کانون هواداران باشگاه و دریافت کارت هواداری ورزشی به چه صورت است؟
بمنظور
ارائه درخواست عضویت، متقاضی می بایست مدارک مشروحه ذیل را به نشانی مندرج
در وب سایت بانک ملی (منوی خدمات← گزینه الکترونیکی← گزینه کارت هواداری
ورزشی) ارسال نماید.
1) فرم تکمیل شده "درخواست کارت عضویت در کانون هواداری" (فرم مذکور از
طریق وب سایت بانک ملی قابل دسترسی می باشد. بدیهی است ارسال کارت هواداری
ورزشی منوط به تکمیل مدارک فوق الذکر و ارسال آنها توسط متقاضی به آدرس
مندرج در سایت بانک می باشد.
2) تصویر فیش واریزی بابت حق عضویت [مبلغ و شماره حساب هر باشگاه، براساس
مفاد قرارداد بانک با باشگاه ذیربط، جهت اطلاع درسایت بانک ملی (منوی
خدمات←گزینه الکترونیکی← گزینه کارت هواداری ورزشی) درج خواهد شد.]
3) یک قطعه عکس 4×3 تمام رخ با زمینه سفید
4) تصویر صفحه اول شناسنامه
5) تصویر متن و ظهر کارت ملی
|
30)
آیا کارت هواداری ورزشی که مشتری دریافت می کند فعال است ؟
خیر-
کارت هواداران ورزشی در زمان ارسال به نشانی متقاضی غیر فعال است، لذا می
بایست همزمان با مراجعه مشتری به شعبه و تحویل رمز به مشارالیه، فعال گردد.
کارت هواداری ورزشی پس از صدور از طریق شرکت طرف قرارداد به نشانی متقاضی و
رمز مربوطه به شعبه درخواست کننده ارسال خواهد شد و متقاضی پس از دریافت
کارت مذکور می بایست بمنظور دریافت رمز مربوطه به شعبه افتتاح کننده حساب
مراجعه نماید.
|
31)
امکان سوءاستفاده از کارت عابر بانک چگونه است ؟
اگر
کسی شماره 16رقمی روی کارت + رمز دوم کارت + کد 2 cvv + تاریخ انقضاء کارت
شخص دیگری را داشته باشد می تواند از موجودی حساب به راحتی برداشت کند. در
این حالت باید به پلیس فتا مراجعه کرد .
|
32)
در مورد کارتهایی که تاریخ صدور بر روی آنها درج شده است، چگونه می توان از تاریخ انقضای آنها مطلع شد؟
به
تاریخ صدور 5 سال اضافه می کنیم، تاریخ انقضای کارت بدست می آید. به عبارت
دیگر ماه صدور تغییر نمی کند و تنها 5 سال به رقم سال صدور اضافه می شود.
|
33)
آیا انتقال کارت به کارت کارمزد دارد؟
ملی
به ملی کارمزد ندارد. اما کارت به کارت از ملی به سایر بانکها یا از
دستگاه سایر بانکها به ملی برای انتقال وجه تا ده میلیون ریال مبلغ 5000
ریال کارمزد دارد که برای مبالغ بالاتر، به ازای هر ده میلیون ریال مبلغ
2000 ریال کارمزد اضافه می شود.
|
34)
مراحل
اداری برای اخذ مجدد کارت و رمز پس از مفقود شدن انواع کارتهای اعتباری
اعم از بنکارت و سفرکارت و ملیکارت و فراموشی رمز مربوطه چگونه است؟
در
صورت سرقت یا مفقودی کارت اعلام مشخصات شخصی و شماره کارت به شماره تلفن
64140 برای مسدودی کارت و جلوگیری ازسوء استفاده احتمالی ارائه درخواست
برای صدور کارت یا رمز المثنی از طریق شعب، همچنین اداره کل سرمایه انسانی
(دایره بازنشستگی) یا اداره کل انفورماتیک و خدمات نوین.
|
35)
در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن ملی کارت جه اقداماتی باید انجام شود؟
چنانچه
در ساعات اداری باشد باید به نزدیکترین شعبه بانک ملی مراجعه و درخواست
ابطال کارت قبلی و صدور کارت جدید نمود و در ساعات غیر اداری میتوان از
طریق تلفن 64140-021 موضوع را گزارش و کارت را مسدود نمود. همچنین از طریق
تلفن بانک (درصورت داشتن رمز دوم) این امر میسر میباشد.
|
36)
آیا امکان انتقال وجه به کارت های هدیه وجود دارد؟
خیر. امکان انجام انتقال وجه و شارژ مجدد هدیه کارت وجود ندارد.
|
37)
چرا انتقال کارت به کارت در اواخر ماه و در زمانی که یارانه ها به حساب واریز می شود، به مشکل برمی خورد؟
زیرا
بسیاری از بانکها سوئیچ کارت خود را غیرفعال می کنند. برای رفع مشکل،
مشتری باید با پشتیبانی تلفن 83386 و یا مرکز شتاب بانک مربوطه تماس
بگیرد.
|
38)
انواع کارت های بانک ملی کدامند؟
پیش
شماره 60379910 الی 18 : ملی کارت معمولی
پیش شماره 26- 60379925 : بن کارت- سفر کارت
پیش شماره 60379960 : کارت اعتباری
پیش شماره 60379936 : کارت هدیه غیرقابل برداشت از طریق
خودپرداز- فقط خرید
پیش شماره 60379937 : کارت هدیه قابل برداشت از طریق
خودپرداز
کارتهای هدیه که با شماره 60379937 شروع می شوند با مبالغ متغیر بوده و
امکان برداشت نقدی از این کارتها از طریق دستگاه ATM وجود دارد.
|
39)
ملی کارت ارزی چیست؟ برای چه کشورهایی صادر می شود؟
ملی
کارت ارزی با هدف تسهیل در جابجایی ارز توسط مسافران و تجار معتبر عازم به
کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات متحده عربی ـ قطر ـ بحرین ـ کویت و
عربستان سعودی)، علی الخصوص زائران بیت الله الحرام بدون هیچگونه کارمزد و
هزینه ای صادر می گردد.
|
40)
استفاده از ملی کارت ارزی چگونه است؟
نوع
ارز حساب مرتبط با ملی کارت ارزی درهم امارات می باشد، اما دارندگان این
نوع کارت می توانند از کشورهای ذکر شده در پرسش قبل، از طریق ATM ارز محلی
بگیرند.
با ملی کارت ارزی از خودپردازهای کشورهای فوق که البته به ارز همان کشور
است می توان پول برداشت کرد که سقف برداشت آن در روز 300 دلار ارز محلی و
در سال 3000 دلار می باشد.
|
41)
در شعبی که دستگاه صدور آنی کارت ندارند، نحوه دریافت ملی کارت جدید چگونه است؟
شعبه
درخواست مشتری را به اداره کل انفورماتیک واحد صدور کارت ارسال می نماید
که معمولاً یک هفته الی دو هفته طول می کشد تا کارت جدید صادر و به شعبه
تحویل داده شود.
|
42)
مشتری چگونه می تواند نام شعب دارنده دستگاه صدور آنی کارت نزدیک به محل سکونت خود را بیابد؟
از طریق تماس با شماره 64140-021 می توان این اطلاعات را به دست آورد.
|
43)
آیا افراد نابینا می توانند از خدمات ملی کارت استفاده نمایند؟
بله- باید همانند شرایط افتتاح حساب نابینایان شخص معتمدی را همراه داشته باشند.
|
44)
آیا می توان به جای صاحب حساب، فرد دیگری جهت درخواست ملی کارت جدید به شعبه مراجعه کند؟
به شرطی که وکالتنامه داشته باشد و عیناً عبارت اخذ کارت جدید برای آن شماره حساب قید شده باشد.
|
45)
آیا صدور کارتهای مغناطیسی در سیستم بانک ملی، فقط برای اشخاص حقیقی واجد شرایط (بالای ۱۵ سال) امکان پذیر است؟
خیر،
برای حسابهای مشترک نیز صادر می شود. اما به حساب حقوقی کارت مجازی تعلق
می گیرد که امکان انتقال وجه را از کارتهای شتابی به این حساب فراهم می
کند.
|
46)
مدت اعتبار ملی کارت چند سال است؟
5 سال
|
47)
برای خرید اینترنتی به چه اطلاعاتی نیاز است؟
شماره 16 رقمی کارت - کد 2 cvv - تاریخ انقضا کارت - رمز دوم
|
48)
اگر بن کارت یا سفرکارت گم شد، پس از مسدود کردن توسط call center ، چگونه می توان درخواست کارت جدید نمود؟
باید از طریق اداره کارگزینی یا اداره امور شعب خود به انفورماتیک درخواست داده شود تا کارت جدید صادر گردد.
|
49)
چرا رمز دوم کارت کار نمی کند؟
ممکن است 3 بار به طور مکرر در سیستم رمز اشتباه وارد شده باشد و یا رمز تعریف شده تکراری باشد.
|
50)
تغییر رمز هدیه کارت چگونه امکان پذیر است؟
از طریق خودپرداز یا از طریق pin pad شعبه
|