همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

دانشگاه علوم پایه انتظامی را معرفی کنیدو در این دانشگاه رشته های


دانشگاه علوم پایه انتظامی را معرفی کنیدو در این دانشگاه رشته هایی را که تدریس می شود توضیح دهید .

  یکصد سال پیش ، سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلی ، یعنی سازمان پلیس در ایران بوجود آمد. بر اساس این سیستم ، پلیس ایران به دو قسمت مهم پلیس شهری و ژاندارمری تقسیم گردید. پس از انقلاب اسلامی ، کمیته انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت داخلی و دفاع از ارزشهای انقلاب در داخل کشور ، به این مجموعه افزوده شد. در سال 1370 با تصمیم مجلس شورای اسلامی این سه نیرو در یکدیگر ادغام شده و سیستم پلیس واحد با عنوان نیروی انتظامی به وجود آمد.

  به دنبال ادغام شهربانی ، ژاندارمری ، کمیته ی انقلاب اسلامی و پلیس قضایی، دانشگاه پلیس نیز به "دانشگاه علوم انتظامی" با سازمان و ساختاری جدید تغییر یافت. این دانشگاه در مقطع کارشناسی دارای شاخه های انتظامی، کشف جرائم، اطلاعات، راهنمایی و رانندگی و خدمات و پشتیبانی است .دانشجویان ترم چهار، شاخه و گرایش خود را انتخاب می کنند. مقطع کاردانی علوم انتظامی نیز دارای گرایش های راهنمایی و رانندگی و انتظامی است.

   درشاخه ی انتظامی، بخش انتظامی،بخش مأموریتی نیروی انتظامی درپاسگاه ها وکلانتری های موجود در سطح شهر و روستاهاست و دانشجوی علوم انتظامی دانش و مهارت لازم را برای فعالیت در این بخش به دست می آورد. در واقع اولین وظیفه ی این دانشجویان انجام تمهیداتی برای جلوگیری از جرم خیزی است. برای مثال، برای پیشگیری از سرقت، کارشناس انتظامی باید به مردم هشدارها و اطلاعات لازم را بدهد، هشدارهایی از این قبیل که در خانه را شب ها قفل کنند یا اینکه شب ها پنجره ها را باز نگذارند. در واقع وظیفه ی نیروی انتظامی این است که با فراهم کردن شرایط اجتماعی، به گونه ای سطح امنیت عمومی را بالا ببرد.

  بدون شک وظیفه ی نیروی انتظامی در هر جامعه ای پیشگیری از وقوع جرم است . اما هر چقدر که بر روی مسأله پیشگیری کار شود، باز هم در جامعه جرم هایی اتفاق می افتد و در اکثر موارد نیز مجرم مشخص نبوده و دستگیر نمی شود. در این میان وظیفه ی مأمور نیروی انتظامی شاخه کشف جرائم، این است که جرم پنهان مانده را کشف و مجرم را دستگیر کند.

  شاخه کشف جرائم دارای پنج گرایش ،آگاهی، تشخیص هویت، مبارزه با جرائم اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با مفاسد اجتماعی .(گفتنی است دانشگاه علوم انتظامی هرساله در تمامی گرایش های فوق دانشجو نمی پذیرد و تنها با توجه به نیاز به ضرورت نیروی انتظامی، گرایشهای یاد شده ارائه می شود).

  در شاخه اطلاعات، همان طور که از عنوان این شاخه پیداست ،واحد اطلاعات نیروی انتظامی به فعالیتهای اطلاعاتی می پردازد، یعنی دراین واحد، اطلاعات تمام رفتارهای اجتماعی کسب می شود و آمار و ارقام لازم جمع آوری می گردد. برای مثال، نیروی انتظامی برای آگاهی از برنامه و خط و ربط گروه های حمل قاچاق مواد مخدر نیاز به کارهای اطلاعاتی دارد.

  شاخه ی راهنمایی و رانندگی دارای سه گرایش ، خدمات فنی راهوار ، عملیات انتظامی راهور و مهندسی ترافیک است.

  در گرایش خدمات فنی راهور ، کارشناس تخصص لازم را برای شماره گذاری خودروها ، صدور کارت ماشین و برگزاری آزمون رانندگی از متقاضیان گواهی نامه رانندگی به دست می آورد.

  در گرایش عملیاتی انتظامی راهور ، دانشجویان اطلاعات لازم را به عنوان افسر پلیس خیابانها و جاده ها به دست می آورند.

  در گرایش مهندسی ترافیک، طراحی سیستم ترافیک شهری آموزش داده می شود. کارشناس این رشته در هنگام طراحی خیابان ها و جاده ها، مسئولیت تعیین تقاطع ها، میدان ها، دور برگردان ها و خیابانها ی یک طرفه و دو طرفه را بر عهده دارد.

  در شاخه خدمات و پشتیبانی ، کارشناسان در بخش اداری نیروی انتظامی فعالیت می کنند. این شاخه دارای دو گرایش ارتباطات انتظامی یا مخابرات و نرم افزار کامپیوتر است . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب " آشنایی با رشته های دانشگاهی" که از سوی مرکز انتشارات سازمان سنجش منتشر شده است ، مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد