همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تجهیز بیش از دو هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی به آبیاری تحت ف


تجهیز بیش از دو هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی به آبیاری تحت فشار


خراسان جنوبی  - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی



تاکنون بیش از دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

به گزارش ایانا از اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی، تاکنون بیش از دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با اعتباری بالغ بر 84 میلیارد ریال به سیستم نوین آبیاری تحت فشار (بارانی – قطره ای) تجهیز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: کار مطالعه سه هزار هکتار دیگر از اراضی به پایان رسیده که در آینده ای نزدیک با اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان، این روش نوین در مزارع آنها اجرا خواهد شد.

محمد زاری با اشاره به اینکه دولت در راستای استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش راندمان آبیاری بخش کشاورزی و توسعه طرحهای نوین علمی برای اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار یارانه و تسهیلات خاصی اختصاص داده است، اظهار داشت: به ازای هر هکتار از اراضی 42 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود که 14 میلیون ریال آن به صورت بلاعوض از محل اعتبارات خشکسالی و 28 میلیون ریال آن در قالب تسهیلات بانکی است.

وی گفت: با اجرای این سیستم آبیاری علاوه بر افزایش راندمان آبیاری، هزینه های تولید کاهش یافته و در نتیجه میزان تولید در واحد سطح افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی از متقاضیان استفاده از تسهیلات آبیاری تحت فشار خواست تا از این فرصت مناسب نهایت بهره برداری را به عمل آورده و درخواست خود را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه ارایه دهند تا پس از بررسی، در صورت لازم به بانک عامل معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه می بایست مزارع کشاورزان از حالت خرده مالکی به سمت یکجاکشی هدایت شود، افزود: طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی در اکثر شهرستانهای استان در حال اجراست  به طوریکه در این مزارع بحث مدیریت آبیاری و مصرف بهینه آب اعم از انتقال و توزیع آب در مزرعه به گونه ای که راندمان آبیاری به حداکثر ممکن برسد و استفاده از ماشین آلات کشاورزی در این اراضی میسر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی میزان راندمان آبیاری استان را 5/31 درصد ذکر کرد و یادآور شد: طبق برنامه ریزی انجام شده، در صورت محقق شدن اعتبارات و سایر شرایط، سالانه به میزان یک درصد به راندمان آبیاری استان افزوده خواهد شد./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد